آفتاب

انتقاد اهالی روستای سیساب بجنورد به جذب غیربومی‌ها در صنایع محلی/جوانان ما کار می‌خواهند

انتقاد اهالی روستای سیساب بجنورد به جذب غیربومی‌ها در صنایع محلی/جوانان ما کار می‌خواهند

اهالی روستای سیساب از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد خواستار اشتغال بومی‌ها در کارخانه سیمان و شهر صنعتی شماره سه بجنورد هستند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، اهالی روستای سیساب از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد خواستار اشتغال بومی‌ها در کارخانه سیمان و شهر صنعتی شماره سه بجنورد هستند.

ساکنان این روستا که بیشتر کارگر کشاورز هستند، می‌گویند: روستای سیساب که همجوار کارخانه سیمان و شهر صنعتی شماره سه بجنورد واقع شده است، جوانان جویای کار تحصیل‌کرده و ساده زیادی دارد که هیچکدام امکان جذب کار در این واحدها را ندارند.

 اهالی این روستا می‌گویند: اولویت اشتغال در صنایع بزرگ مثل سیمان بجنورد، بایستی جونان بومی محلی باشند. در شرایطی که ما در سیساب، جوان بیکار داریم، چرا از نیروهای غیربومی برای اشتغال در سیمان و شهر صنعتی بجنورد استفاده می‌شود؟

آنها نسبت به بکارگیری نیروهای غیربومی در سیمان بجنورد و شهر صنعتی شماره سه اعتراض دارند و می‌گویند: جوانان سیساب خواستار اجرای طرحی هستند که در آن، بومی‌ها برای اشتغال در صنایع محلی، دارای اولویت باشند. آنها معتقدند تا زمانی که مردم محلی آلودگی‌های زیست محیطی صنایع را تحمل می‌کنند، باید در استخدام، سهمیه خاص داشته باشند.

حسن  مهوشی (دهیار سیساب) در همین زمینه به ایلنا می‌گوید: در خصوص بکارگیری جوانان منطقه و آلودگی ناشی از وجود این کارخانه‌ها، دهیاری و اعضای شورای روستای سیساب نامه‌نگاری‌های زیادی به مسئولان استانی و حتی کشوری انجام داده‌اند اما مسئولانِ مربوطه به‌رغم دادن وعدهای زیاد؛ هنوز هیچ کاری نکرده‌اند.

به گفته وی؛ این عادلانه نیست که از شهرهای دیگر برای کار به سیساب و سایر روستاهای اطراف بیایند ولی جوانان ماهر و تحصیل‌کرده‌ی این روستا که منابع کشاورزی و دامداری خود را با راه‌اندازی این کارخانه از دست داده‌اند، بیکار باشند.

مهوشی افزود: جدا از مسئله بیکاری جوانان، خروج گرد و غبار غلیظ از دودکش این کارخانه موجب آلودگی هوای منطقه شده که علاوه بر بروز بیماری تنفسی برای ساکنان منطقه، ساکنان روستا در زمینه کشت و زرع دچار مشکل شده‌اند.

به گفته وی؛ افزون بر دود غلیظی که از دودکش کارخانه بلند شده و آسمان این منطقه را تیره و تار می‌کند، بعضا گرد و غبار ناشی از انفجارات معادن در اطراف کارخانه سیمان نیز مزید بر علت می‌شود.

وی گفت: سر و صدای دستگاه‌ها در حین کار، صدای انفجارات و گرد و غبار ناشی از آن عملا آسایش را از روستاییان این نواحی سلب کرده است.

دهیار روستای سیساب  با بیان اینکه تاکنون چندین بار مشکلات ناشی از آلودگی و شکایت اهالی منطقه به مسوولان منعکس شده، افزود: متاسفانه این اقدام هیچ اثری در رفع آلودگی‌ها نداشته است.

کارخانه سیمان و احداث شهر صنعتی شماره سه بجنورد در مجاورت روستاهای «قشلاق کاره» و «قوچ قلعه» از توابع بجنورد و روستاهای «رضاآباد» و «اسلام آباد» از توابع شهرستان شیروان واقع شده است.

کد N2042403

وبگردی