آفتاب

توضیحات معاون رییس جمهور درباره تخریب بافت تاریخی شیراز

توضیحات معاون رییس جمهور درباره تخریب بافت تاریخی شیراز

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت تخریب آثار بافت تاریخی شیراز ارائه کرد.

به گزارش ایسنا علی‌اصغر مونسان - رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری - در حاشیه نشست تخصصی فرماندهان و معاونان یگان حفاظت میراث فرهنگی که پیش از ظهر روز سه‌شنبه در مقر ستاد مرکزی ناجا برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تخریب بافت تاریخی شیراز و آخرین اقدامات انجام شده در این‌باره گفت: متاسفانه در طرح توسعه اقدامات تخریبی زیادی انجام شده بود که البته به گذشته مربوط است. اخیراً نیز دو سه مورد تخریب ساختمان گزارش شد که ما بلافاصله وارد عمل شدیم و اقدامات خود را در این باره انجام دادیم که خوشبختانه با پیگیری‌های ما حکم قضایی در این زمینه صادر شد.

مونسان با بیان اینکه از استاندار فارس و دادستان نیز خواهش می‌کنیم که به این موضوع وارد شوند، اظهار کرد: تخریب بنای تاریخی به بهانه توسعه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و اتفاقا از بین بردن میراث تاریخی اقدامی ضد توسعه است که باید در مقابل آن ایستاد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه پس از اعلام گزارش تخریب این آثار بلافاصله کمیته امنیت میراث فرهنگی با حضور نماینده‌هایی از قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و غیره جلسه تشکیل داد، افزود: در این جلسات بررسی‌های لازم انجام و تاکید شد که باید جلو این تخریب‌ها گرفته شود؛ ضمن اینکه موارد تخریبی نیز باید عین به عین بازسازی شود.

مونسان با بیان اینکه حکم قضایی صادر شده در این خصوص قطعی است، خاطرنشان کرد: امیدوارم دیگر کسی به خودش اجازه تخریب آثار تاریخی را ندهد.

وی با بیان اینکه قه بافت تاریخی شیراز تحت کنترل میراث فرهنگی است، اظهار کرد: ما با استفاده از همین کنترل‌ها و دستگاه‌های نظارتی خودمان توانستیم مستندات را تهیه کرده، عاملان تخریب را شناسایی کنیم.

او با بیان اینکه شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی نیز باید در این زمینه وارد شده و پیگیری کنند، تصریح کرد: جناب آقای آخوندی - وزیر وقت راه و شهرسازی - با حساسیت ویژه این موضوع را پیگیری می‌کرد. امیدوارم که آقای اسلامی نیز پیگیر این مسئله باشد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره تخریب یک خانه تاریخی ثبت شده در منطقه ۱۲ شهرداری تهران نیز گفت: تخریب خانه‌هایی که ثبت ملی هستند نباید اتفاق بیفتد اما متاسفانه شاهد این هستیم که بعضاً چنین وقایعی رخ می‌دهد. در این راستا باید تمامی دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها همت کنند و اجازه تخریب خانه‌های قدیمی و ثبت شده را ندهند.

او تصریح کرد: متاسفانه اگر در این زمینه تخریبی رخ داده باشد قطعاً ما با حداکثر توان خود وارد شده و برخورد قانونی را انجام خواهیم داد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری همچنین از آغاز فعالیت میراث‌بانان افتخاری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امیدواریم که بتوانیم بیش از گذشته از ظرفیت و توان مردم و مشارکت‌های اجتماعی در حوزه حفاظت از میراث و آثار تاریخی استفاده کنیم.

مونسان در پاسخ به پرسشی درباره نظارت میراث فرهنگی بر موزه‌ها و خانه - موزه‌های متعلق به دیگر ارگانها و نهادها نیز گفت: تمامی موزه‌ها تحت نظر میراث فرهنگی است اما ایرادی ندارد که بخشی از مسئولیت را به دیگر دستگاه‌های دولتی یا خصوصی واگذار کنیم اما در حوزه نظارت تمامی نظارت‌ها را انجام می‌دهیم.

مونسان همچنین درباره تشکیل جلسه‌های ستاد گردشگری نوروزی نیز اظهار کرد: ستاد سفرهای نوروزی جلسه تشکیل خواهد داد و ما امسال تلاش خواهیم کرد تا بحث سفرهای ارزان را پیگیری کنیم. تقویت و حمایت از اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که بتوانیم این اقامتگاه ها را توسعه دهیم.

وی درباره اقدامات یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی نیز اظهار کرد: همانطور که گفته شد، پنج تا شش هزار اخطار در سال جاری صادر شده که برای حدود ۱۰۰ مورد آن دستور غذایی دریافت شده است که این نشان می‌دهد اخطارها مؤثر بوده و پیش از اعلان قضایی اثربخشی داشته است.

انتهای پیام

کد N2042317

وبگردی