آفتاب

موزه بزرگ مصر در سال 2020 گشایش می‌یابد

موزه بزرگ مصر در سال 2020 گشایش می‌یابد

تهران- ایرنا- هزاران کارگر مصری در فلات جیزه در خارج از قاهره زیر سایه اهرام مصر مشغول کار هستند تا امکان رونمایی از موزه عظیمی مملو از آثار هنری به قدمت فراعنه، در سال 2020 فراهم شود.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، موزه بزرگ مصر به مدت بیش از یک دهه در حال ساخت بوده تا گنجینه‌های باستانی این کشور را به نمایش گذارد؛ هرچند این پروژه بارها به تاخیر افتاده است.
در این میان، هزینه‌های احداث موزه از رقم اولیه 650 میلیون دلار به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته و بخش اعظم سرمایه لازم برای این کار، از ژاپن تامین شده است.
این جدیدترین پروژه عظیمی است که از حمایت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر برخوردار است؛ مقامی که سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌ها را زمینه احیای اقتصادی می داند که طی دهه‌ها رکود و در پی انقلاب سال 2011 این کشور، تضعیف شده است.
این موزه متشکل از یک سری سرسرای بتونی بلند است که در نهایت 50 هزار اثر هنری شامل ماسک معروف «توتن خامون» از فراعنه مصر مشهور به «کینگ توت» و دیگر گنجینه‌های این کشور در آن به نمایش گذاشته می شود.
مصر به حفظ گردشگران در این کشور امیدوار است تا ارز خارجی مورد نیاز برای تقویت اقتصاد آن فراهم شود.
این موزه همچنین یک فضای کنفرانس، یک سینما، 28 فروشگاه، 10 رستوران و یک بوتیک هتل را در خود جای می دهد.
پنجره‌های بزرگ موزه به روی اهرام پنج هزار ساله مصر گشوده می‌شود و یک کشتی ساخته شده از چوب و مجسمه‌ای بلند از رامسس دوم از فراعنه مصر در آن به نمایش در می آید.
براساس این گزارش، گردشگران به تدریج در حال بازگشت به مصر هستند، اما صنعت گردشگری در این کشور هنوز از زمان انقلاب 2011 رونق نیافته است.
مقام های مصری امیدوارند این موزه عظیم پس از گشایش، هشت میلیون نفر را در سال جذب کند.
حدود هشت میلیون گردشگر در سال 2018 از مصر دیدن کرده اند، رقمی که از سال 2017 بیشتر است، اما هنوز از رقم 14 میلیون و 700 هزار نفر مربوط به قبل از سال 2011 کمتر است.
شرکت چند ملیتی ساخت و ساز مصر موسوم به «اوراسکام» در حال ساخت این موزه است و دولت ژاپن در دو نوبت یکی در سال 2006 مبلغ 320 میلیون دلار و دیگری در سال 2016 مبلغ 450 میلیون دلار را به عنوان وام برای این پروژه در اختیار قاهره قرار داد.
ژاپنی ها همچنان مشورت های لازم برای توسعه موزه را ارائه می دهند، اما مشخص نیست که بودجه مازاد برای این پروژه را که در حال حاضر یک میلیارد و یکصد میلیون دلار برآورد می شود، چه کسی تامین خواهد کرد.
احتمالا بخش زیادی از بودجه لازم از سوی ارتش یا شرکت های وابسته به نظامیان که نقش مهمی در اقتصاد مصر ایفا می کنند، تامین خواهد شد.
فراهنگ**9109** 9053
کد N2042085

وبگردی