آفتاب
تئاتر در آیینه صدا و سیما؛ (7)

جای برنامه‌های میدانی تئاتر در صدا و سیما خالی است

جای برنامه‌های میدانی تئاتر در صدا و سیما خالی است

تهران- ایرنا - کارگردان و نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده تئاتر با بیان آنکه تمرکز تولید برنامه‌های رسانه ملی در حوزه هنرهای نمایشی به شکل استودیویی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های کیفی این شیوه از برنامه‌سازی به شمار می‌آید، گفت: جای برنامه‌های میدانی تئاتر در صدا و سیما خالی است.

«امیر دژاکام» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، تئاتر را تنها هنر زنده، پویا و جریان‌ساز در بین تمامی محصولات هنری دانست که دوام، بقا و حیاتش در ارتباط مستقیم با مخاطب و نفس به نفس شدن با آنهاست و افزود: اما در این میان، حضور نداشتن برنامه‌سازان حوزه تئاتر در رسانه ملی در تماشاخانه‌ها و میان عموم مردم در مراکز نمایشی، مهم‌ترین آسیب و دلیل اصلی افت کیفی و عدم تاثیرگذاری این برنامه بر هنر تئاتر و مخاطبانش به شمار می‌رود.
کارگردان نمایش «سردار سر به دار» ادامه داد: تنها به واسطه حضور جشنواره‌هایی مانند جشنواره تئاتر فجر و یا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان ما شاهد حضور استودیوهای سیار صدا و سیما در سالن‌های نمایشی و همراهی با مخاطبان و هنرمندان تئاتر در میدان اصلی شکل‌گیری این هنر، یعنی تماشاخانه‌ها و محیط‌های هنری هستیم و همین مساله به ایجاد فاصله میان برنامه‌های تئاتری و مخاطبان تئاتر منتج شده است.
کارگردان نمایش «رویاهای خلیج فارس» حضور برنامه‌سازان، گزارشگران و تولیدکنندگان برنامه‌های صدا و سیما در حوزه تئاتر میان مردم را از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت برنامه‌های رسانه ملی میان عموم مخاطبان به ویژه علاقه‌مندان به هنر تئاتر دانست و تصریح کرد: برنامه‌های استودیویی با هر کیفیتی که تولید شود نمی‌تواند بازتاب‌دهنده جریان زنده، جنب و جوش، شور و شوق و هیجانی که در یک سالن تئاتری و یا محیطی که میزبان فعالیت‌های نمایشی است، باشد.
کارگردان نمایش «شمس» ادامه داد: هر چند برنامه‌سازی در صدا و سیما بسیار هزینه‌بر است؛ اما وقتی درباره صرف هزینه‌های بیت‌المال برای برنامه‌سازی رسانه ملی صحبت می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این رسانه باید همراهی با خود مردم در سالن‌های تئاتری باشد. زمانی که این مهم محقق شود بدون هیچ شکی نه تنها شاهد ارتقای کیفی برنامه‌های تئاتری خواهیم بود که ارتباط مردم با شبکه‌های مختلف صدا و سیما و برنامه‌های تخصصی رسانه ملی در حوزه تئاتر بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد.
دژاکام حضور برنامه‌سازان رسانه ملی در سالن‌های نمایشی، محل‌های برگزاری، حیات، دوام و بقای تئاتر در تماشاخانه‌ها را عامل انگیزاننده مهمی برای هنرمندان این عرصه دانست و افزود: وقتی هنرمندان و اهالی تئاتر شاهد حضور رسانه‌ای دیگر مانند صدا و سیما کنارشان باشند، نه تنها تلاش می‌کنند تا با انرژی بیشتری در راستای کیفی‌سازی آثار نمایشی گام بردارند که همین تعامل دو طرفه، در حقیقت دریچه‌های متنوعی را در تولید و ارائه برنامه‌های صدا و سیما در اختیار رسانه‌ای بزرگ، اثرگذار و جریان‌ساز مانند رسانه ملی قرار می‌دهد.
کارگردان نمایش «محرم‌نامه خسوری» حضور استودیوهای سیار برنامه‌های صدا و سیما به بهانه جشنواره‌های مختلف تئاتری در تهران و دیگر استان‌های کشور را امری بسیار مهم، موفق و تاثیرگذار در شیوه برنامه‌سازی‌های فرهنگی دانست و تصریح کرد: اساس کار رسانه به ویژه در مسیر تولید برنامه‌های هنری از جمله تئاتر، بر محور خلاقیت استوار است و نباید فراموش کنیم که ایجاد حس خلاقه با تمرکز در استودیوهای مجهز صدا و سیما و دوری برنامه‌سازان آن از فضای تئاتر محقق نخواهد شد.
کارگردان نمایش «یک دامان ماه و ستاره» یکی دیگر از مهم‌ترین رسالت‌های صدا و سیما را همراه کردن عموم مردم با فعالیت‌های فرهنگی - هنری از جمله هنر نمایش دانست و افزود: وقتی شاهد حضور میدانی برنامه‌سازان صدا و سیما در سالن‌های نمایشی و محیط‌های میزبان فعالیت‌های تئاتری باشیم، به دلیل جذابیت بالای برنامه‌سازی صدا و سیما، شاهد اجتماع بیشتر مردم در این سالن‌ها هستیم.
به گفته دژاکام، همین حضور و همراهی و تشکیل مثلث «مخاطب، رسانه ملی و تئاتر» نه تنها به افزایش دامنه مخاطبان هر دو این رسانه‌ها یعنی تئاتر و صدا و سیما کمک خواهد کرد که به پویایی جریان فرهنگی و ارتباط عمیق‌تر مردم با صدا و سیما نیز کمک شایانی خواهد داشت.
فراهنگ**9266** 1055
کد N2041736

وبگردی