آفتاب
رئیس فدراسیون ورزش روستایی اعلام کرد:

حفظ سرمایه اجتماعی در گرو توسعه بازی های بومی محلی

حفظ سرمایه اجتماعی در گرو توسعه بازی های بومی محلی

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی، حفظ سرمایه اجتماعی را با توسعه بازی های بومی محلی امکان پذیر دانست و گفت: می توان از فرصت های موجود در این بازی ها برای افزایش سرمایه اجتماعی استفاده کرد.

«غلامرضا جعفری» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: بازی های بومی محلی تک ساختی نیستند بلکه دسته بندی های این بازی ها نشان از زمان و مکان متفاوت دارد. برخی از این بازی ها مربوط به روز و بعضی دیگر در ارتباط با شب است.
وی بازی های قانونمند را بستگی به فصل و ماه خاص می داند و در این زمینه اظهار داشت: البته این تنها بعد زمانی بازی ها است و در بعد کارکردی برخی از بازی های محلی جنبه هنری، برخی دیگر جنبه رقابتی و وجه قهرمانی دارند.
رییس فدراسیون ورزش روستایی قدرت بازدارندگی بازی های بومی محلی را در گرو قدرت در سطح آسیب های اجتماعی بیان کرد و ادامه داد: شهرداری ها، آموزش و پرورش، وزارت علوم، نیروی انتظامی و سازمان مبارزه با مواد مخدر می توانند از ظرفیت های بازی های بومی محلی برای مقابله با آسیب های اجتماعی استفاده کنند. البته این مهم یک روزه اتفاق نخواهد افتاد بلکه باید در قالب یک چشم انداز بلندمدت در شورای عالی انقلاب فرهنگی با محوریت وزارت ورزش و جوانان در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش با در دستور کار قرار دادن آموزش بازی های بومی محلی در قالب واحد های علمی می توانند نقش مهمی در توسعه آنها داشته باشند. همچنین باید تغییر نگرش نسبت به بازی های بومی محلی، از واحد اختیاری به علمی صورت پذیرد.
جعفری در دستور کار قرا گرفتن شناخت فرهنگ پیشین و کارکردهای آن به نسل کنونی را عاملی برای جلوگیری از گسست فرهنگی در سطح جامعه عنوان کرد و افزود: با وجود رسانه های نوین و فضای مجازی حرف زدن از احیای فرهنگ پیشین سخت به نظر می رسد اما بدون شک رسانه ها و فضای مجازی ظرفیتی برای توسعه بازی های بومی محلی هستند.
رییس فدراسیون ورزش روستایی گفت: باید برای توسعه بازی های بومی محلی در شرایط کنونی اصالت فرهنگی را حفظ کنیم و این امر تعارضی با توسعه دوران مدرنیته ندارد زیرا بخش جذاب فرهنگ آن چیزی که از فرهنگ معنوی جامعه باید حفظ شود.
ورزشی**9128**2052**1597
کد N2041730

وبگردی