آفتاب

گردشگری جاده ای، کارکرد توسعه ای فراموش شده

گردشگری جاده ای، کارکرد توسعه ای فراموش شده

سمنان - ایرنا -گردشگری جاده ای بر مبنای ظرفیت های موجود در استان سمنان، کارکرد دوگانه ای برای رونق گردشگری در مسیر توسعه و افزایش ایمنی تردد جاده ای دارد که از آن غفلت شده است.

به گزارش ایرنا، جاده به عنوان شریان اصلی ارتباطی ظرفیت ممتاز برای حمل و نقل مسافر و انتقال محصولات تولیدی در بخش های مختلف اقتصادی مانند صنعت و کشاورزی دارد.
گردشگری جاده ای با وجود تردد سالانه 20 میلیون نفر از هموطنان از هشت هزار و 612 کیلومتر راه ارتباطی استان سمنان، ظرفیتی پنهان و مغفول مانده برای توسعه اقتصادی است؛ از سویی دیگر، با رفع مشکلات زیرساختی ، 2 هزار و 500 کیلومتر آزاد راه و بیش از 15 هزار کیلومتر بزرگراه برای توسعه گردشگری جاده ای در کشور فراهم است.
وجود 30 کاروانسرا و بیش از 600 کیلومتر از مسیر 900 کیلومتری محور تهران- مشهد در استان سمنان، ظرفیتی غیرقابل انکار برای توسعه گردشگری جاده ای و افزایش اشتغال در این استان است.
گستره جاده های سمنان به اندازه جاده های 6 استان کشور است، و این استان با 97 هزار و 491 کیلومتر مربع، به لحاظ وسعت رتبه ششم کشور را دارد؛ همچنین براساس اعلام پلیس راه در هر 60 دقیقه حدود 300 تا 400 وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی سمنان عبور می کند که در زمان اوج سفرها این رقم در هر 60 دقیقه به طور متوسط به بیش از یک هزار و 200 خودرو می رسد.
یکی از چالش های اساسی در اجرایی نشدن طرح گردشگری جاده ای در سمنان نبود زیرساخت ها، یکنواخت و کویری بودن محورهای ارتباطی و تعیین تکلیف نشدن کاروانسراهای این استان به عنوان قطبی برای گردشگری جاده ای است.
در زمان حاضر حداقل 60 اقامتگاه بین راهی در استان سمنان وجود دارد که با رفع مشکلات زیرساختی، افزایش اقامتگاه های از این دست و بازسازی کاروانسرها می توان برای توسعه و فرهنگ سازی گردشگری جاده ای در استان اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، در استان سمنان دستکم 30 کاروانسرا وجود دارد که زمان ساخت این بناهای تاریخی به دوره صفویه و پس از آن بازمی گردد.
در استان سمنان بیش از هزار اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون حدود 800 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تعدادی از این آثار در بین شهرها و در مسیر تردد مسافران قرار دارد و می تواند بهانه خوبی برای بازدید گردشگران و رونق این حوزه و از سوی دیگر بهانه خوبی برای توقفی کوتاه و استراحتی بین راهی با هدف کاهش تصادف های جاده ای باشد.
با حمایت دولت تدبیر و امید از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی اکنون 133 طرح در حوزه گردشگری استان سمنان با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریال در حال ساخت است.

** استان کاروانسراها مغفول در جذب گردشگر
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: گردشگری جاده ای در استان به دلیل نبود زیرساخت های گردشگری در استان سمنان مغفول است.
محمد جهانشاهی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 20 میلیون نفر از هموطنان برای عزیمت به نقاط مختلف کشور از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کنند که با افزایش اقامتگاه های بین راهی می توان گام های اساسی برای افزایش اشتغال برداشت.
وی با بیان اینکه سمنان استان کاروانسرا است، گفت: از مجموع 30 کاروانسرای استان سمنان تنها چهار کاروانسرا تحت تملک اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان ادامه داد: 26 کاروانسرای استان در زمان حاضر تحت تملک اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و قوه قضائیه قرار دارد که برای بهسازی این مجموعه های تاریخی، واگذاری این بنا ها به دولت و یا بخش خصوصی ضروری است.
وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با واگذاری کاروانسراهای آهوان که تحت مالکیت این ستاد قرار دارد موافقت کرده است.
جهانشاهی اضافه کرد: کاروانسرای شهر سمنان هم در زمان حاضر تحت مالکیت قوه قضائیه و محل نگهداری زندانیان است که با انتقال زندانیان به زندان اصلی در حال تکمیل، امکان واگذاری این ثر تاریخی به اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: ظرفیت های قابل توجهی برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در بخش گردشگری وجود دارد که با راه اندازی جاذبه های گردشگری در حوزه راه این استان را می توان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل کرد.

** کاروانسراهای سمنان در حال واگذاری است
سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: واگذاری کاروانسراهای تحت تملک نهادهایی غیر از اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در حال اجرا است.
قدرت الله ابک افزود: کاروانسراهای بین راهی ظرفیت ممتاز برای جذب گردشگران عبوری در استان سمنان است و استانداری برای ساخت اقامتگاه های بین راهی در محورهای ارتباطی از سوی فعالان اقتصادی استقبال می کند.
وی تصریح کرد: با تسریع در واگذاری کاروانسراهای استان می توان سمنان را در زمره استانهای گردشگرپذیر کشور قرار داد و با افزایش اعتبارات در بخش گردشگری برای توسعه منطقه اقدام کرد.
سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: بازسازی محورهای پرخطر و رفع مشکلات زیرساختی در حوزه راه علاوه بر کاهش سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی می تواند به توقف گردشگران در محورهای ارتباطی امن استان کمک کند.
ابک گفت: واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان یکی از چالش های اساسی در بخش ترافیکی است که با افزایش اقامتگاه های بین راهی و همچنین بازسازی کاروانسراها می توان در کاهش سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی استان تلاش کرد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان تصریح کرد: گردشگری جاده ای ظرفیتی نو برای توسعه اقتصادی استان است که با هم افزایی دستگاه های اجرایی می توان برای رونق اقتصادی در دیار دارالمرحمه اقدام کرد.

** گردشگری جاده ای فرصتی برای کاهش سوانح رانندگی
رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: توسعه گردشگری جاده ای علاوه بر افزایش اشتغال به کاهش سوانح رانندگی در استان کمک می کند.
سرهنگ تقی کبیری افزود: متوسط واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان 65 درصد از کل سوانح جاده ای است در حالی که این رقم در کشور 35 درصد است.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر دست کم 60 اقامتگاه بین راهی در استان سمنان وجود دارد که این اقامتگاه ها با میزان تردد بیش از 20 میلیون نفر از محورهای استان هم خوانی ندارد.
رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: از ظرفیت های موجود گردشگری استان برای توقف مسافران به معنی واقعی استفاده نمی شود که این امر به افزایش تلفات در سوانح رانندگی استان دامن می زند.
کبیری اضافه کرد: توقف گردشگران و مسافران در محورهای ارتباطی یکی از راهبردهای مهم قانون ترافیکی است که وجود ظرفیت های گردشگری مانند کاروانسراها می تواند در کاهش سوانحی مانند واژگونی خودرو در استان کمک شایانی کند.
وی تصریح کرد: آمار واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان بسیار نگران کننده است و بهسازی کاروانسراها ظرفیتی ممتاز برای رفع این چالش مهم است.
رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: پلیس راه سمنان از تمام ظرفیت های قانونی خود برای فرهنگ سازی ماندگاری مسافران در استان سمنان و جذب گردشگر جاده ای تلاش می کند.

** گردشگری جاده ای در سمنان فرهنگ سازی شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و گردشگری استان سمنان گفت: گردشگری جاده ای برای افزایش اشتغال در استان فرهنگ سازی شود.
علی اصغر جمعه ای ادامه داد: برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان سمنان باید از ظرفیت های مغفول گردشگری به معنی واقعی استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: قرارگیری استان سمنان در مسیر چهار راه شمال به جنوب و غرب به شرق کشور ظرفیتی ممتاز برای افزایش اشتغال است.
جمعه ای ادامه داد: با برنامه ریزی های اصولی و واگذاری کاروانسراهای استان سمنان به بخش خصوصی می توان علاوه بر توسعه اقتصادی در کاهش سوانح رانندگی گام برداشت.
وی خاطرنشان کرد: افزایش روزافزون آمار سوانح رانندگی در استان سمنان باید کنترل شود و توسعه گردشگری جاده ای یکی از راهکارهای مهم برای رفع این چالش است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: اگر ظرفیت واگذاری کاروانسراهای استان به بخش خصوصی فراهم شود فعالان اقتصادی برای بازسازی و سرمایه گذاری در این بناهای تاریخی آمادگی دارند.

** روند واگذاری آثار تاریخی به سرمایه گذاران پیچیده است
یکی از فعالان اقتصادی استان سمنان گفت: کاغذبازی های اداری در واگذاری بناهای تاریخی استان به بخش خصوصی یکی از چالش های اساسی در کاهش استقبال فعالان اقتصادی در سرمایه گذاری ها است.
جلال میرکو افزود: دولت در این شرایط اقتصادی کشور برای حضور فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در طرح های گردشگری برنامه های ویژه ای تدارک ببیند و در زمان حاضر نحوه واگذاری های بعضی از طرح ها به سرمایه گذاران چندان مطلوب نیست.
وی اضافه کرد: کاروانسراها ظرفیتی حیرت انگیز برای توسعه گردشگری جاده ای در استان سمنان است که مسئولان امر برای واگذاری این بناها به بخش خصوصی تلاش کنند.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: با همکاری دستگاه های اجرایی، فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف گردشگری جاده ای استان آمادگی دارند و با این راهبرد می توان برای افزایش اشتغال در سمنان گام برداشت.
میرکو اضافه کرد: سالانه بیش از 20 میلیون مسافر از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کند اما به دلیل کارشکنی بعضی از دستگاه های اجرایی این ظرفیت مهم تاکنون به توسعه استان منجر نشده است.

** ظرفیت های سمنان برای گردشگری جاده ای چشمگیر است
یکی از گردشگران مشهدی در گفت وگو با ایرنا افزود: ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه بخش گردشگری جاده ای در استان سمنان وجود دارد که مسئولان امر برای تکمیل زیرساخت ها از این دست سمنان تلاش کنند.
محمد امیراحمدی ادامه داد: برای توسعه گردشگری جاده ای اقامتگاه های بین راهی در محورهای ارتباطی استان سمنان افزایش یابد و با این راهبرد می توان در کاهش سوانح رانندگی در جاده های استان گام برداشت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه تا چه میزان از ظرفیت های گردشگری سمنان شناخت دارد، گفت: سمنان از صدها سال پیش محل عبور زائران امام رضا(ع) بود و کاروانسراهای استان نقش غیرقابل انکاری در اسکان مسافران عبوری در گذشته داشته است.
امیراحمدی اضافه کرد: براساس شنیدها بخش قابل توجهی از کاروانسراهای استان سمنان نیازمند بازسازی است و مسئولان استان با الگوبرداری از پیشینیان و با استفاده اصولی از کاروانسراها می توانند برای افزایش اشتغال گام بردارند.
این گردشگر مشهدی تصریح کرد: سالانه هزاران نفر در جاده های استان سمنان از گردشگران و زائران حرم رضوی(ع) به دلیل مشکلات زیرساختی براثر سوانح رانندگی مجروح می شوند و یا جان خود را از دست می دهند که با توسعه افزایش اقامتگاه های بین راهی و بازسازی کاروانسراها می توان برای رفع رفع چالش مهم اجتماعی اقدام کرد.
7339/6103
کد N2041700

وبگردی