آفتاب

سفر دوره ای وزیر خارجه پاکستان و تاثیر آن بر روابط منطقه ای

سفر دوره ای وزیر خارجه پاکستان و تاثیر آن بر روابط منطقه ای

اسلام آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان امروز دوشنبه در آغاز سفر منطقه ای خود به «افغانستان، ایران، چین و روسیه»، به کابل و تهران سفر و با مسئولان سیاسی و دیپماتیک دو کشور گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در شروع سفر منطقه ای خود صبح امروز وارد کابل پایتخت افغانستان شد و در دیدار با همتای افغان خود تأکید کرد که صلح افغانستان مسئولیت منطقه ای است.
قریشی در دیدار با «صلاح الدین ربانی» همتای خود گفت که افغانستانی با ثبات و امن به نفع پاکستان است و بر تلاش های پاکستان برای تحقق صلح تأکید کرد.
وزیر خارجه پاکستان بر سیاست عدم مداخله‌ دولت اسلام اباد در امور داخلی افغانستان اصرار ورزید و به نتیجه رساندن مذاکرات صلح را در افغانستان ، مسئولیت تمام کشورهای منطقه دانست.
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز در این ملاقات، روابط دو کشور را رو به بهبود خواند و گفت:دوبار سفر وزیر خارجه پاکستان به کابل نشانه‌ ای برای بِهبود روابط بین دو کشور است.
وزیر خارجه افغانستان همچنین بر گفت و گو های مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان تأکید کرد.
قریشی در سفر خود به کابل، با رئیس جمهوری افغانستان نیز دیدار کرد.
وزیر امور خارجه پاکستان در این دیدار، نسبت به برگزاری هرچه مناسب انتخابات پارلمانی پیش رو در افغانستان آرزوی موفقیت کرد و افزود: امنیت و ثبات افغانستان، به توسعه و آبادانی هر دو کشور و منطقه کمک خواهد کرد.
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز در این دیدار از تلاش های پاکستان برای برپایی امنیت در افغانستان و همکاری در زمینه مذاکرات صلح ، تقدیر و تشکر کرد.
وزیر امور خارجه پاکستان پس از آن به تهران عزیمت و با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ایران، در این دیدار طرفین در خصوص شماری از مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به گفت وگو و رایزنی پرداختند.
وزیران خارجه دو کشور همچنین در خصوص اهمیت ثبات، امنیت و همگرایی سازنده در منطقه به ویژه بین افغانستانی‌ها در شرایط کنونی و تشریک مساعی دو کشور در این زمینه تاکید کردند.

** تقویت روابط
سفیر پیشین اسلام آباد در افغانستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، دیدار شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان با مقامات ایرانی را عاملی در تقویت روابط دو کشور خواند و افزود:این دیدار به تحقق برنامه صلح در افغانستان کمک می کند.
«رستم شاه مهمند» با مهم ارزیابی کردن دیدار وزیر خارجه پاکستان با همتای ایرانی خود، گفت: این دیدار به ایران اطمینان می دهد که دولت اسلام آباد، روابطش با تهران را رو به رشد می خواهد.
وی از سفر منطقه ای وزیر امور خارجه پاکستان به کشورهای منطقه از جمله ایران را گام موثر در راستای تعامل منطقه ای کشورهای همسایه خواند و ادامه داد:تلاش برای دستیابی به صلح در افغانستان موضوعی است که با همکاری دیگر کشورها محقق می شود.
رستم شاه مهمند همچنین با بیان برگزاری مذاکرات صلح افغانستان با حضور نمایندگان طالبان و آمریکا در امارات متحده عربی، گفت: این نگاه را آمریکایی ها قبول دارند و آنها نیز باید به سوی صلح در افغانستان حرکت کنند و به همین دلیل است که دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صادر شد.
این دیپلمات پیشین پاکستانی در ادامه سخنان خود در این گفت و گو تصریح کرد:اخبار تایید نشده ای به گوش می رسد مبنی بر اینکه دولت کابل اعلام کرده که آنها در هیچ مذاکره ای شرکت نمی کنند و اگر این خبر درست باشد، این مهم به فشار آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان کمک می کند.
سفیر پیشین پاکستان در افغانستان همچنین با تبیین نقش موثر ایران در معادلات منطقه ای گفت: به طور یقین، مشارکت ایران در روند صلح افغانستان مورد توجه دولتو ملت ایران و پاکستان است ، زیرا هر گونه صلح احتمالی بین طالبان و آمریکایی ها، باید از سوی دولت های منطقه و همسایه از جمله ایران که همسایه بزرگ و هم مرز افغانستان است مورد قبول واقع شود.
شبس**آساق**6125** 1917
کد N2041382

وبگردی