آفتاب

افتخارات وزنه برداری ایران در هیاهوی دوپینگ جهانی

افتخارات وزنه برداری ایران در هیاهوی دوپینگ جهانی

تهران - ایرنا - پدیده دوپینگ در حالی در بازی های المپیک 2008 پکن و 2012 لندن گریبان حدود 50 ورزشکار را گرفت که در آن سو، حضور پاک قهرمانان کشورمان در لندن در کنار سه مدال طلا و 2 نقره، ارزش کار ملی پوشان را دوچندان کرد و نتیجه ای تاریخی برای ورزش ایران رقم زد.

به گزارش ایرنا، تیم ملی وزنه برداری ایران در بازی های المپیک 2012 لندن با سرمربیگری کوروش باقری به یک مدال طلا، 2 نقره و یک برنز رسیده بود که بعد از دوپینگ تعدادی از قهرمانان در این بازی ها تعداد مدال های تیم ایران به سه مدال طلا و 2 نقره افزایش یافت.
بهداد سلیمی، سعید محمدپور و نواب نصیر شلال سه مدال طلا گرفتند و کیانوش رستمی و سجاد انوشیروانی 2 مدال نقره. نتیجه ای تاریخی و دست نیافتنی برای ورزش پرافتخار و مدال آور ایران که به نظر می رسد تا سالها این افتخار تکرار نشود. همانطور که در همین بازی ها تیم ملی کشتی فرنگی با سرمربیگری محمد بنا با سه مدال طلای حمید سوریان، قاسم رضایی و امید نوروزی نتیجه ای رویایی را برای کشورمان کسب کرد که با وجود گذشت 6 سال هنوز مردم در مورد آن موفقیت سخن می گویند.
گذشته از نتایج و افزایش مدال وزنه برداران که جایگاه ایران را در بین کشورها در بازی های المپیک 2012 لندن تا رده سیزدهم افزایش خواهد داد، حضور پاک و سلامت ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی است که اکنون مزد ورزش پاک و تلاش بی وقفه کادر فنی به خصوص کوروش باقری به عنوان یکی از بهترین مربیان وزنه برداری جهان، نمود بیشتری به خود می گیرد.
به نظر می رسد که مسوولان ورزش کشورمان و به خصوص کمیته بین المللی المپیک ضمن اهدا تمام و کمال پاداش های ویژه مدال آوران المپیکی در آن سال به ورزشکانی همچون سعید محمدپور، نواب نصیرشلال و کیانوش رستمی، به واسطه حضور پاک و ارزشمندشان، باید تجلیل ویژه ای از آنان داشته باشند.
اما در این بین نباید از نقش کادر فنی تیم ملی وزنه برداری و سرمربی وقت آن که با کسب سه مدال طلا و 2 نقره همچون محمد بنا دست به کار بزرگ و دست نیافتنی زده است را از بوته خاطرات کنار گذاشت.
در مراسمی که بعد از المپیک 2012 لندن برای تقدیر از مدال آوران برگزار شد، از سوی رییس جمهوری نشان درجه یک شجاعت به محمد بنا اهدا شد و در همان مراسم به کوروش باقری نشان درجه سه شجاعت داده شد که جا دارد به واسطه افزایش تعداد مدال های وزنه برداری و به ویژه حضور پاک ورزشکاران کشورمان نشان شجاعت درجه یک به این مربی کرمانشاهی و ملی پوش اسبق تیم ملی اهدا شود.
موضوع قابل توجه دیگر، کنار بودن، مربیان در کلاس جهانی همچون کوروش باقری و دیگر ملی پوشان اسبق همچون حسین توکلی، شاهین نصیری نیا و دیگران است که اکنون هیچ جایی در بدنه فدراسیون وزنه برداری ندارند.
کمیته بین المللی المپیک (IOC) به دلیل افزایش افسارگسیخته دوپینگ در بین وزنه برداران، فدراسیون بین المللی را تهدید جدی به حذف از بازی های المپیک کرد و «تاماش آیان» رییس پا به سن گذاشته برای نجات این رشته دست به اصلاحات جدی زد که آزمایش مجدد نمونه ورزشکاران در دو دوره بازی های المپیک 2008 پکن و 2012 لندن یکی از این اقداماتی بود که سبب شد آزمایش حدود 50 وزنه بردار مثبت اعلام شود و حتی 9 کشور قزاقستان، روسیه، بلاروس، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ارمنستان، چین و مولداوی به مدت یک سال از تمامی فعالیت های وزنه برداری تعلیق و محروم شوند.
همین محرومیت ها سبب شد که ارزش کار حضور پاک وزنه برداری ایران طی این سال ها نمود بیشتری به خود بگیرد و عنوان پنجمی سعید محمدپور در دسته 94 کیلوگرم به مدال طلا، نقره نواب نصیر شلال در دسته 105 کیلوگرم به طلا و مدال برنز کیانوش رستمی در دسته 85 کیلوگرم به مدال نقره تبدیل شود.
فدراسیون بین المللی وزنه برداری خرداد ماه امسال و در دیگر اقدامات سختگیرانه خود برای مبارزه با دوپینگ و برای راضی نگه داشتن کمیته بین المللی المپیک، سهمیه المپیکی کشورهایی که طی 10 سال گذشته موارد متعدد دوپینگ داشتند را به شدت کاهش داد به طوری که کشورهایی که دارای تخلفات 20 مورد یا بیشتر دوپینگ در فاصله سال های 2008 تا 2020 باشند در بازی های المپیک 2020 توکیو، مجاز به داشتن تنها 2 سهمیه (یک مرد و یک زن) دانسته است که این موضوع شامل حال کشورهای روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و بلاروس خواهد بود.
بر همین اساس کشورهایی که دارای 10 تخلف یا بیشتر باشند نیز سهمیه‌های المپیکی آنان به 2 وزنه‌بردار مرد و 2 وزنه‌بردار زن محدود می‌شود. حداقل 9 کشور دیگر همچون بلغارستان، ایران و هند در این دسته قرار می گیرند.
بر اساس آمار، ایران در سال 2009 چهار مورد دوپینگ، سال 2013 دو نمونه دوپینگ، سال 2014 چهار نمونه مثبت داشته و سال 2017 یک نمونه دوپینگ داشته که در مجموع تعداد دوپینگی های ایران را از سال 2008 تاکنون به عدد 11 رسانده است و همین موضوع سبب شده است که تعداد سهمیه وزنه برداری ایران در بازی های المپیک 2020 توکیو به 2 نفر کاهش یابد.
ورزشی**1067**1597
کد N2041064

وبگردی