آفتاب

پیام شاه اردن به جهان عرب

پیام شاه اردن به جهان عرب

ایسنا نوشت: روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' گزارش داد که 'عبدالله دوم' شاه اردن در سخنانی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود اوضاع در سوریه و عراق گفت: روابط امان و دمشق بزودی همانند سابق خواهد شد.

این روزنامه افزود که طبق گزارش های تلویزیونی و بیانیه ای که خبرگزاری آلمانی 'دویچه وله' نسخه ای از آن را در اختیار دارد، شاه اردن دیروز (یکشنبه) در جمع روزنامه نگاران این کشور گفت: روابط ما با سوریه بزودی به گذشته بازمی گردد و امیدواریم که این کشور ثبات خود را بطور کامل بازیابد . روابط ما با آنها بزودی به حالت سابق و همانطور که بود، خواهد شد .

عبدالله دوم همچنین اضافه کرد: همچنین اوضاع در عراق نیز بشکل قابل ملاحظه ای بهبود یافته و ما دایما با آنها برای بازگشایی بازار کالاها و تولیدات خود در این کشور در تماس هستیم و بزودی نخست وزیر اردن پیش از پایان سال میلادی جاری به بغداد سفر خواهد کرد.

روزنامه رأی الیوم پیش از این نیز گزارش داد که اردن و سوریه بزودی سفرای خود را به دمشق و امان بازمی گردانند.

این روزنامه نوشت که هیات پارلمانی اردنی که به ریاست 'عبدالکریم الدغمی' به دمشق سفر کرده بود با 'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه دیدار و پیام شاه اردن را به وی ابلاغ کرد.
اسد نیز در پاسخ به این پیام گفته بود که ما در ارتباط با اردن به آینده نگاه می کنیم.

دولت سوریه در سال های گذشته امان را به حمایت از گروههای مخالف این کشور متهم کرده بود.
اردن درحالی که با شرایط سخت اقتصادی در داخل این کشور مواجه است، برای مقابله با این بحران امید به مشارکت به پروژه های بازسازی در عراق و سوریه و گشودن مرزها در برابر صادرات اردن را دارد.

بازگشایی گذرگاه 'النصیب' در مرزهای مشترک اردن و سوریه در ماههای گذشته نقش مهمی در از سرگیری روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و تسریع بازگشت آواردگان سوری به کشورشان داشته است.

شاه اردن همچنین در این گفت و گو درباره واردات گاز از مصر گفت: توقف واردات گاز از مصر مشکلات بزرگی برای اردن ایجاد کرد و اکنون قاهره بار دیگر صادرات گاز به اردن را از سر گرفته است.
مصر روزانه 250 میلیون مکعب گاز از سال 2004 به اردن صادر می کرد که در سال 2012 به دلیل نا امنی ها و بمب گذاری در لوله های انتقال گاز طبیعی در استان 'سینا' در شمال شرق مصر، متوقف شد.

مصر و اردن در ماه اگوست گذشته (مرداد ماه) در قاهره توافق جدیدی را برای خرید و فروش گاز طبیعی بین دو کشور امضا کردند مبنی برای اینکه اردن 10 درصد نیاز خود برای تولید برق با گاز طبیعی را از مصر از اوایل 2019 وارد کند.

52310

کد N2040784

وبگردی