آفتاب

آیا ترامپ سوریه را به تهران و مسکو واگذار کرد؟

آیا ترامپ سوریه را به تهران و مسکو واگذار کرد؟

پس لرزه های اقدام ناشیانه ترامپ در منطقه همچنان ادامه دارد، تحلیل ها و بازتاب خروج نظامیان آمریکا از سوریه مدعای این است که ایران و روسیه در سوریه پیروز شده اند.

زهره نوروزپور: جنجال ها بر سر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شدت بیشتری گرفته است. سنای آمریکا در سکوتی مرگبار به سر می برد و تنها به واکنش های سطحی که از خشم سرچشمه می‌گیرد، بسنده کرد. این مسئله همچنان در کانون توجه رسانه های خبری آمریکا قرار دارد. روزنامه و تلویزیون‌ها، با انتشار تحلیل هایی از جنس تهدید از جنگی تمام عیار و تغییر تاکتیک جدی آمریکا در منطقه تا نام بردن از تهران به عنوان هدف اصلی ترامپ خبر می دهند. بخش قابل توجهی از این تحلیل ها، می گوید بازندگان این تصمیم، اسرائیل، سعودی، کردها و آمریکایی ها هستند.

برخی دیگر از کارشناسان داخلی مدعی هستند که ایران دور زده شده است. (اینجا) برخی دیگر میراث دار آتاتورک را قربانی می خوانند  (اینجا) که برای او دامی مخوف در شرق فرات پهن شده است. (اینجا) برخی دیگر معتقدند با انتقال داعش، زمین بازی در کابل تغییر تاکتیک می دهد. برخی دیگر این وضعیت را از چشم تزارها می بینند.

تحلیل های نادرستی که رسانه های معاند درباره این وضعیت ارائه می دهند تنها تضعیف حضور قدرتمند ایران در منطقه است. (اینجا)

برخی رسانه های خبری نیز در تحلیل های خود اذعان دارند که اقدام ترامپ شکستی سنگین برای ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی بود. همچنین کردهای سوری از اقدام ترامپ رکب بزرگی خوردند و همین باعث می شود آنها در نهایت با دولت مرکزی دمشق راه صلح را در پیش گیرند. که این امر از سوی اردوغان که به حمله گسترده علیه آنها تهدید کرده بعید به نظر می رسد.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تغییر موازنه سیاسی در منطقه و جهان، همین طور میان اروپا و آمریکا ، به انزوای ترامپ اشاره می کند و می نویسد: تمامی رویدادهایی که در دو سال اول ریاست جمهوری ترامپ روی داده در مقایسه با آن چیزی که پیش روی آمریکا و ترامپ است آرامش قبل طوفان است.

این روزنامه آمریکایی به انزوای ترامپ در داخل و خارج از کشور اشاره کرده و نوشته است که در دو سال آینده ترامپ با چنان چالش‌هایی روبرو خواهد بود که دو سال پرتنش گذشته از دولت وی مانند یک دوره آرام به نظر خواهد رسید. (اینجا) این روزنامه در نهایت می گوید برای طوفان سیاسی در آمریکا آماده باشید!

این روزنامه همچنین در مقاله ای دیگر می نویسد: پوتین و ایران خوشحالند؛ نتانیاهو نگران! نیویورک تایمز گزارش می دهد: خروج آمریکا همچنین می تواند هدیه ای برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلقی شود، کسی که به سختی در تلاش است تا جایگاه آمریکا را در منطقه بگیرد؛ وی در همین حال روز پنجشنبه به طور مشتاقانه از تصمیم ترامپ استقبال کرد و گفت: "حق با دونالد است". ایران هم که جای پا خود را در منطقه مسحتکم تر کرده است ذینفع خواهد بود. این به طور قطع کار تیم ترامپ را برای اجرای سیاستش که آن را فشار حداکثری بر ایران می داند سخت تر خواهد کرد.خروج آمریکا اسرائیل را نگران می کند؛ یعنی نگرانی از حضور نظامی قدرتمندانه ایران در سوریه و همچنین اردن؛ کشوری که به طرز قابل توجهی بار مسئولیت آوارگان فراری از جنگ را به دوش می کشد. اگرچه اسراییل از تصمیم ترامپ انتقاد نکرد، ولی نخست وزیر آن یعنی بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که دولتش به محض خروج آمریکا از منطقه مبارزات خود علیه نیروهای متحد ایران در سوریه را افزایش خواهد داد .(اینجا)

این در حالی است که نتانیاهو گفته است تصمیم آمریکا برای خروج دو هزار نظامی خود از سوریه سیاست ما را در آنجا تغییر نخواهد داد. (اینجا)

سیل تحلیل ها در رسانه های خبری در حالی شدت گرفته که خانم بعثیه شعبان مشاور رسانه ای بشار اسد روز گذشته با یک جمله پاسخ آنها را داد:  آمریکایی ها گریختند زیرا ما پایداری کردیم. همه تحلیل هایی که قصد دارد فرارکننده را در موضع قدرت و قوت قرار دهد تفاسیر وارونه ای است.

وی بیان کرد: برخی تلاش می کنند که شوکت و قدرت طرفی که شکست خورده و از اقدام غیرقانونی گریخته است را حفظ کنند و جرات نمی کنند که به عوامل قدرت طرفی که عامل رقم زدن این شکست بوده، اشاره ای کنند.

شعبان گفت: استعمار فکری و رسانه ای کمتر خطرتر از استعمار نظامی و سیاسی نیست. علاوه بر نبردهای نظامی باید بر نبرد و مبارزات فکری نیز متمرکز شویم. (اینجا)

در همین حال شبکه خبری سی ان ان به نقل از مقام های آگاه در ارتش آمریکا مهر تایید را بر خروج آمریکایی ها زد، این شبکه در گزارشی مهم و فوری بامداد امروز گزارش داد که وزیر دفاع مستعفی این کشور در آخرین روزهای کاری خود دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را امضا کرده است.

شبکه خبری سی ان ان در گزارش در تارنمای خود از امضا شدن دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد.

به نوشته سی ان ان، یک مقام ارتش آمریکا گفت که دستور اجرای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه امضا شده و یک مقام دیگر تایید کرد که این دستور را «جیمز متیس» وزیر دفاع مستعفی ایالات متحده امضا کرده است.

براساس این گزارش، این دستور مشخص می کند که نیروهای آمریکایی به چه شکل و چه زمانی سوریه را ترک می کنند اما این مقام ها جزئیاتی در این باره ارائه نکردند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پیش در توییتر خود نوشت: مفتخرم اعلام کنم که پاتریک شاناهان، معاون توانمند وزارت دفاع، عنوان سرپرست وزارت دفاع را از اول ژانویه ۲۰۱۹ برعهده خواهد گرفت. (اینجا)

همچنین رئیس کارکنان کاخ سفید مدعی شد ترامپ ۲ سال روی تصمیم خود مبنی بر خروج از سوریه کار کرده و علیرغم وزارت دفاع، مردم آمریکا از وی حمایت می‏‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، «مایک مولوانی» رئیس کارکنان کاخ سفید می‌گوید تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه از حمایت مردم آمریکا برخوردار است.

وی در این باره گفت: بر این حقیقت واقف هستیم که این تصمیم نزد وزارت دفاع از محبوبیت برخوردار نیست حال آنکه نزد مردم عادی آمریکا دارای محبوبیت است.

وی در این باره افزود: این تصمیمی ناگهانی نبود و مایه حیرت هیچ‌کس نشد چرا که دقیقاً همان چیزی بود که ترامپ قصد انجام آن را داشت.

مولوانی همچنین در خصوص استعفای جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا، گفت: ترامپ با این موضوع  که بعضی‌ها از تصمیمش حمایت نمی‌کنند؛ مشکلی ندارد.

ادامه واکنش ها

 خبرگزاری رویترز گزارش داد: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به تصمیم ترامپ، در یک کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد: من بسیار متأسفم که چنین تصمیمی درباره سوریه گرفته شده است.

او تصریح کرد: هم‌پیمان بودن به معنای مبارزه کردن به صورت شانه به شانه است. این امر مهم‌ترین موضوع برای یک رئیس دولت و رئیس ارتش محسوب می‌شود که یک هم‌پیمان باید قابل اتکا باشد.

ماکرون بر اهمیت اقدامات نیروهای دموکراتیک سوری وابسته به کردها نیز تاکید کرد و در بخشی از اظهارات خود گفت: من از همه می‌خواهم که فراموش نکنند چه دینی به آنها داریم.

همچنین رئیس هیأت مذاکره کننده گروه‌های مخالف سوریه نسبت به تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای خود از این کشور واکنش نشان داد.

نصر الحریری، رئیس هیأت مذاکره کننده مخالفان سوری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: خروج "بررسی نشده" نیروهای آمریکا از سوریه این امکان را برای گروه داعش فراهم می‌کند تا بار دیگر کنترل برخی از مناطق را به دست بگیرد.

وی افزود: این اقدام می‌تواند خلأی را ایجاد کند که این خلأ از سوی داعش و یا نظام سوریه و هم‌پیمانان آن پر شود و ما به همین منظور با تمام توان خود و با هماهنگی ترکیه و طرف‌های دیگر و همچنین فعالان محلی در این منطقه از ایده خروج تدریجی این نیروها از سوریه و مقابله با این اتفاقات خطرناک حمایت می‌کنیم.  

در همین حال سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کرد که تاکنون به شکل عملی هیچ عقب نشینی از سوی نیروهای آمریکایی از سوریه انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، کنو گابرییل سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کرد: داعشی ها بر دامنه حملات خود ضد نیروهای سوریه دموکراتیک از زمانی که آمریکا خروج نیروهایش از سوریه را اعلام کرده، افزوده اند.

وی افزود: داعش از اعلام آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه بهره برداری کرده و حملات گسترده ای را ضد نیروهای ما به راه انداخته است.

سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک تاکید کرد: نیروهای قسد به پیشروی در شهر هجین سوریه و مناطق اطراف آن با هماهنگی ائتلاف بین الملل ادامه می دهند.

گابرییل بیان کرد: تا این لحظه هیچ عقب نشینی واقعی و عملی از سوی نیروهای آمریکایی مشاهده نشده است.

تحلیل‌ها

 هفته نامه انگلیسی زبان عرب ویکلی در یادداشتی به موضوع خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه پرداخته و از آن با عنوان موفقیت استراتژیک ایران یاد کرده است.

نویسنده یاداشت، تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج نظامیان این کشور از سوریه را به دلیل دسترسی ایران به دریای مدیترانه، خطری برای سیاست خاورمیانه‌ای واشنگتن می‌داند.

نویسنده یادداشت ضمن اذعان به نفوذ گسترده ایران در منطقه، به اظهارات جولیان ترون تحلیلگر امور خاورمیانه و کارشناس سوریه اشاره می‌کند. ترون می‎گوید:" این به وضوح یک پیروزی استراتژیک برای ایران است."

یک موسسه سیاست خارجی در واشنگتن در این زمینه مطلبی منتشر کرده که در آن آمده است:" کاخ سفید باید درک کند که یک عنصر کلیدی سیاست واشنگتن در مورد تهران در این جا در معرض خطر قرار دارد؛ یعنی تلاش برای جلوگیری از دسترسی تهران به سوریه، استفاده از لبنان به عنوان سرزمین اتصال دهنده و در نهایت تهدید مستقیم اسرائیل. "

«آرون لوند» تحلیلگر بنیاد قرن بر این باور است که خیلی زود است بگوییم چه کسی خلاء امنیتی ناشی از خروج نظامیان آمریکایی را پر می‌کند.

خبرگزاری ایرنا نیز در مقاله امروز خود نوشته است: 'دونالد ترامپ' رییس جمهور آمریکا در همان روز (چهارشنبه) پس از انتشار این خبر در توئیتی ادعا کرد: 'ما داعش را در سوریه شکست دادیم! و این تنها دلیل ماندن ما برای ماندن در آنجا بود.' ادعایی که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه فقط به جوک شبیه است، چرا که آمریکا به کمک رژیم صهیونیستی و کشورهای انگلیس و عربستان گروه تروریستی داعش را برای براندازی حکومت سوریه و تامین امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد کرد که با یاری خدا و فداکاری های جبهه مقاومت اسلامی، ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه، گروه تروریستی داعش سال گذشته در همین زمان در سوریه و قبل از آن در عراق شکست خورد و آمریکا نه تنها هیچگونه نقشی در شکست داعش نداشته، بلکه برعکس، ایجاد، تقویت و تجهیز این گروهک تروریستی توسط مقامات واشنگتن بوده است.

عناصر داعش در حدود هفت سال گذشته بدترین جنایات را در حق مردم سوریه با کمک آمریکایی ها و صهیونیست ها انجام داده اند که در تاریخ ثبت و ضبط شده است.
بر اساس برنامه اعلام ‌شده از سوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون)، تمام نظامیان آمریکایی ظرف 60 تا 100 روز آینده به طور کامل سوریه را ترک خواهند کرد.
رییس جمهوری آمریکا همچنین به وزارت دفاع این کشور دستور داده تا روند کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را نیز آغاز کند؛ به دنبال این دستور، از چند هفته دیگر بیش از هفت هزار نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد؛ این اقدام، اولین گام از برنامه مرحله‌بندی‌شده کاهش چشمگیر حضور نظامی آمریکا در افغانستان و در نهایت پایان دادن به حضور نظامی هفده ساله در این کشور است که پیامدهای ناگواری برای مردم افغانستان داشته است.

حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه در غالب ائتلاف در ظاهر ضد تروریستی در سوریه (بخوانیم حمایت از داعش) به سال 2014 باز می گردد که در ابتدا فقط بمب افکن های آمریکایی به بهانه واهی مقابله با داعش، تجاوز خود به خاک سوریه را آغاز کردند و در ادامه حدود دو هزار نیروی آمریکایی در حمایت از کردهای سوری از شمال شرق سوریه وارد این کشور شدند و اقدام به ایجاد چند پایگاه در استان الحسکه کردند.
شمار نیروهای آمریکایی در خاک سوریه هم اکنون حدود دو هزار و 600 نفر است که نزدیک به دو هزار نفر از آنها در استان های الحسکه، دیرالزور و الرقه حضور غیرقانونی دارند و حدود 600 نظامی دیگر آمریکا نیز در منطقه التنف در جنوب شرق سوریه و در محل تقاطع سه کشور اردن، عراق و سوریه مستقر هستند.
در سال های حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه چه در غالب نیروهای زمینی و چه در غالب پرواز بمب افکن های آمریکایی همگی در خدمت تروریست های داعش بوده اند و هواپیماهای جنگی آمریکا بارها مناطق مسکونی و نیروهای سوری را با هدف تقویت داعش بمباران کرده اند.

نگرانی همپیمانان آمریکا از تصمیم ترامپ

خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه با واکنش های مختلفی در سطح جهان و منطقه و همچنین مقامات آمریکایی مواجه شده به حدی که 'لیندسی گراهام' سناتور جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا به شدت از تصمیم رئیس ‌جمهوری کشورش برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه انتقاد کرد و آن را 'هدیه‌ بزرگی' به ایران توصیف کرد.
گراهام گفت: 'من با اینکه گفته می‌ شود روسیه، بشار اسد و ایران از خروج ما از سوریه شادمان نیستند، مخالفم؛ آنها به وجد آمده‌اند.'
وی افزود: 'این تصمیم هدیه بزرگی به آنها و تصمیمی مخرب برای متحدان ما است.'

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دو روز پیش (جمعه) طی مطلبی در خصوص دلیل تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت: تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکا از سوریه، شتابزده، بدون مشورت با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا و علی‌رغم مخالفت‌های شدید تمام افراد دخیل در مبارزه با گروه تروریستی داعش انجام شده است.

مقامات نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند که وی از تصمیم رئیس‌ جمهوری آمریکا برای خروج از سوریه بسیار ناراضی است، اما تلاش می‌کند که این ناراحتی علنی نشود.

خبرنگار شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در وبگاه 'آکسیوس' نوشت: پس از مکالمه تلفنی روز پنج شنبه 'بنیامین نتانیاهو' با دونالد ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، گفته می‌شود که نتانیاهو از این تصمیم بسیار ناراضی است.

وی می افزاید، مقامات اسرائیلی نزدیک به نتانیاهو می‌گویند او از تصمیم ترامپ برای خارج شدن از سوریه بسیار ناخشنود و ناامید شده است، اما تلاش می‌کند که این ناراحتی در مقابل افکار عمومی آشکار نشود.

'موشه کهلون' وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز روز پنجشنبه در یک مصاحبه رادیویی که مشخص بود از تصمیم ترامپ خشمگین است، گفت: 'تصمیم آمریکایی‌ها (برای خروج از سوریه) خوب نبود.'
به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، کهلون با بیان اینکه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه تصمیم نادرستی بود، ادعا کرد: 'اسرائیل اجازه نمی‌دهد، ایرانی‌ها حضور نظامی خود را در سوریه تثبیت کنند، ما هرکاری با هر بهایی نیاز باشد برای ممانعت از آن انجام می‌دهیم.'

دو مقام آمریکایی و یک مقام ترکیه‌ای نیز گفته‌اند که موافقت ترامپ با خروج نظامیان آمریکا که در جریان گفت‌ وگوی تلفنی هفته گذشته او با اردوغان انجام شد، تحقیر اعضای کابینه، نماینده‌های کنگره و کل جهان را به همراه داشت.

دستور اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه همچنین موجب نگرانی مقامات لندن شد؛ 'توبیاس ال وود'، معاون وزیر دفاع انگلیس در همان روز چهارشنبه با توجیه ارائه ‌شده توسط 'دونالد ترامپ' برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه مخالفت کرد.

معاون وزیر دفاع انگلیس در توئیتر ترامپ را خطاب قرار داد و نوشت: 'به شدت مخالفم؛ داعش به دیگر گونه‌های افراط ‌گرایی تغییر شکل داده و این تهدید، کاملاً در قید حیات است.'
وزارت خارجه انگلیس نیز در واکنش به توجیه ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از خاک سوریه بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: 'جنگ با داعش هنوز به پایان نرسیده است.'
شاید بتوان گفت که شدیدترین واکنش را نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) نسبت به تصمیم تراپ اتخاذ کردند؛ قسد اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه 'خنجر از پشت بوده و خیانت است'.


به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، منابع نزدیک به 'قسد' افزودند: 'خروج آمریکا از سوریه، خیانت به خون هزاران نفر است که در جنگ با گروهک داعش ریخته شد.'
اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که یک هیأت از 'نیروهای دموکراتیک سوریه' در واکنش به اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به پاریس سفر کرده تا حمایت دولت فرانسه را در نبود نیروهای آمریکایی و در مقابل حمله ترکیه جلب کند.

 واکنش دمشق، مسکو، آنکارا و تهران به تصمیم ترامپ

از ابتدای حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در خاک سوریه، دمشق همواره این اقدام را نقض حاکمیت ملی این کشور توصیف کرده و خواستار خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از سوریه بوده است.

'خالد العبود' دبیر پارلمان سوریه روز چهارشنبه در واکنش به اعلام خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه تاکید کرد: خارج شدن نیروهای آمریکایی از سوریه به دلیل توافق، معامله یا مذاکرات بین سوریه، اروپا و آمریکا نیست، بلکه معلول ایستادگی حکومت و مردم سوریه است.
العبود در گفت ‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: حکومت سوریه با ایستادگی و توانایی خود در تشکیل ائتلاف منطقه‌ای و جانفشانی ملت و هوش رهبری خود توانست این تجاوز را دفع کند.
وی با بیان اینکه سوریه در حال حاضر کلید ثبات منطقه است، اعلام کرد که آمریکا در سطح منطقه و به ویژه در سوریه شکست سنگینی خورده است، به همین دلیل شاهد این چرخش از سوی واشنگتن هستیم.
این مقام سوری با اشاره به تأثیر شکست آمریکا بر ابزارها و طرف های منطقه‌ای، تصریح کرد: شکست آمریکا این کشور را مجبور به اعلام خروج از سوریه کرد، زیرا واشنگتن دیگر حتی یک کلید هم در جغرافیای سوریه ندارد.

مسکو نیز با استقبال از اعلام خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از خاک سوریه اعلام کرد: خروج نظامیان آمریکایی از سوریه چشم‌اندازی برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی (در خصوص بحران سوریه) به ‌وجود می‌آورد.
وزیر خارجه ترکیه نیز با استقبال از تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیانش از سوریه، از واشنگتن خواست که به حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی از شبه ‌نظامیان کُرد پایان دهد.

«مولود چاووش ‌اوغلو» با بیان اینکه نباید خلأ قدرت در سوریه ایجاد شود تا شبه‌نظامیان کُرد سوری بتوانند آن را پر کنند، افزود: از آمریکا می‌خواهیم برای شکست دادن داعش، یک سازمان تروریستی دیگر را حمایت نکند و با آنها وارد تعامل نشود.

'بهرام قاسمی' سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در این باره گفت: اصولاً ورود و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه از ابتدا اقدامی اشتباه، غیرمنطقی، تنش‌زا و التهاب‌آفرین بوده و همواره از عوامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه به‌شمار می‌رود.

وی افزود: بررسی دقیق تاریخ تحولات منطقه طی دهه‌های اخیر تا امروز نیز نشان می‌دهد که حضور عنصر خارجی با بهانه‌های مختلف در این منطقه مهم و حساس جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است.

اخبار و گزارش ها نشان می دهد که مردم سوریه خوشحال ترین افراد از اعلام خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از این کشور هستند؛ مردم سوریه سال گذشته تقریبا در همین زمان بود که با اعلام سرلشکر 'قاسم سلیمانی' فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلام متوجه شدند که گروه تروریستی داعش که مورد حمایت همه جانبه جبهه غربی - عربی - صهیونیستی به سرکردگی آمریکا بود، شکست خورده و بحران سوریه به پایان خود نزدیک شده است؛ یکسال از خبر شکست داعش نگذشته بود که خبر خروج نظامیان متجاوز آمریکایی موجب خوشحالی دوباره مردم سوریه شد.

کارشناسان مسایل سیاسی - نظامی منطقه معتقدند، نیروهای آمریکایی قرار بود سال گذشته از سوریه خارج شوند، ولی بنا به درخواست آل سعود و پرداخت هزینه های این نیروها از سوی عربستان (چهار میلیارد دلار) موجب تعویق خروج آنها شد.
کارشناسان مسایل سیاسی همچنین معتقدند همانگونه که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خروج نیروهای آمریکایی را به سرعت از سوریه اعلام کرد، باید تا زمان خروج آنها که مدتی 60 تا 100 روزه اعلام شده صبر کرد و دید که آیا دوباره تصمیم ترامپ عوض می شود یا خیر؟ چرا که تصمیم های ترامپ لحظه ای است و با تعادل همراه نیست.

به اعتقاد تحلیلگران مسایل منطقه، کردها، رژیم صهیونیستی و آل سعود خشمگین ترین افراد از تصمیم ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هستند؛ آل سعود در حدود هشت سالی که از بحران سوریه می گذرد صدها میلیارد دلار در حمایت از گروه های تروریستی هزینه کردند و حال می بینند که همه هزینه هدر رفته و گروه های تروریستی نیز تقریبا در سوریه نابود شده و نیروهای آمریکایی نیز در حال خروج از این کشور هستند.
رژیم صهیونیستی به اعتقاد کارشناسان متضررترین رژیم پس از رژیم آل سعود در قضیه سوریه می باشد، چرا که بحران سوریه در اصل برای نابودی جبهه مقاومت ضدصهیونیستی و تامین امنیت این رژیم آغاز شده بود، اما با شکست گروه های تروریستی تکفیری و همچنین خروج نیروهای آمریکایی از سوریه این طرح شکست خورد.

کردها دیگر بازنده خروج نیروهای آمریکایی در سوریه هستند چرا تمام تخم مرغ های خود را در سبد آمریکایی ها چیده بودند که با خروج آنها معادلات آنها در سوریه بهم خواهد خورد و اکنون بر اساس برخی خبرها در برابر پایگاه های امریکایی در سوریه برنامه های اعتراضی برگزار می کنند.
نکته قابل تاملی که در این میان وجود دارد اجرا و یا عدم اجرای خروج نیروهای آمریکایی در ماه های آینده از سوریه و نقشه آمریکا پس از خروج از این کشور می باشد که باید منتظر بود و دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

52310

کد N2040776

وبگردی