آفتاب

ادامه حسادت‌ها به هاشمی

ادامه حسادت‌ها به هاشمی

آرمان نوشت: یکی از رذایلی که در وجود تمام انسان‌ها کم و بیش وجود دارد رذیله ناپسند حسادت است. بدین معنا که انسان اگر از خود مواظبت نکند این رذیله ناپسند دنیا و آخرت او را تباه می‌کند.

محمدرضا خباز استاندار سابق خراسان شمالی در یادداشتی نوشت: امام راحل فرمودند «هاشمی‌ زنده است، چون نهضت زنده است» اما این زنده بودن به معنای زنده بودن فیزیکی نیست، نه آنکه عمر آیت‌الله هاشمی صدها سال طول بکشد. به آن معناست که آثار، برکات، خدمات، فکر و اندیشه ایشان تا زمانی که نهضت زنده است در درون انقلاب مایه تحرک و ماندگاری انقلاب خواهد شد.

آیت‌الله هاشمی از زمان جوانی در رکاب امام راحل جان‌فشانی‌های بسیاری داشتند. هنگامی که امام به ایران آمدند آیت‌الله هم رئیس مجلس شد. مجلس اول در کشور که ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به همراه داشت، متشکل بود از مجتهدان و شخصیت‌های برجسته سیاسی، انقلابی، زندان رفته و همچنین شاگردان برجسته امام راحل. حتی شخص مقام معظم رهبری هم در آن مجلس رئیس کمیسیون دفاعی بودند. عده‌ای از آقایان با توجه به نفس و شیطانی که بر آنها حاکم شده بود خود را شایسته‌تر از آیت‌الله می‌پنداشتند و به همین جهت به صورت تلویحی شروع به مخالفت با ایشان کردند. با توجه به نقش والای امام و نور وجودشان، افراد مخالف با آیت‌الله  نتوانستند به ایشان لطمه‌ای وارد کنند.

در زمان جنگ همگی‌ شاهد این موضوع بودند که امام در حساس‌ترین لحظات کشور، آیت‌الله هاشمی را به عنوان جانشین خود یعنی جانشین فرماندهی کل قوا در جنگ انتخاب کردند و بحمدالله آثار و برکات حضور آیت‌الله در آن جایگاه مشاهده شد. همین موضوع بر حسادت برخی از افراد افزون کرد. عده‌ای از این افراد از دنیا رفته‌اند و عده‌ای هم هنوز هستند. این حسادت‌ها ادامه پیدا کرد تا زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای بر مسند رهبری جلوس فرمودند و نقشی که آیت‌الله . هاشمی‌رفسنجانی در معرفی ایشان داشتند دوباره آنهایی را که حسادت می‌ورزیدند، بسیار ناراحت کرد. لذا برای ایجاد اختلاف میان مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی تلاش کردند که موفق نشدند.

پیام مقام معظم رهبری پس از فوت آیت‌الله هاشمی نشان‌دهنده ارتباط عمیق این دو بزرگوار بود. مقام معظم رهبری با استفاده از کلمه «الخناس» فرمودند که رفتار خناسان در من و به ویژه آیت‌الله هاشمی اثر نکرد و اجازه نداد تا رابطه پنجاه و چند ساله‌شان از بین برود. برخی سعی داشتند تا شخصیت آیت‌الله هاشمی را در میان مردم تخریب کنند و از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نکردند، حتی پس از رحلت آیت‌الله و مشاهده حضور چند میلیونی جمعیت در مراسم تدفین ایشان، این افراد همچنان حسادت می‌ورزیدند، اما دیگر در مقابل سیل جمعیت هیچ کاری نمی‌توانستند، انجام دهند.

پس از آنکه به پیشنهاد بیت شریف حضرت امام، آرامگاه آیت‌الله هاشمی در کنار آرامگاه امام قرار گرفت و بر شکوه و عظمت ایشان افزود، در نتیجه این موضوعات دست به دست‌هم داد تا برخی اجازه برگزاری مراسم چهلم آیت‌الله را به صورت باشکوه ندادند، اما در شهر کاشمر بحمدالله این مراسم به خوبی و با شکوه برگزار شد. در آن مراسم چنین مطرح شد که بدانید هاشمی‌زدایی آغاز شده، یعنی تا به حال با شخص آیت‌الله مخالفت می‌شد و از حال با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از دنیا رفته یعنی با تفکر، دستاوردها، آثار و برکات ایشان در کشور مخالفت می‌شود. برخی قصد دارند که اجازه ندهند تفکر خط امامی آیت‌الله هاشمی در جامعه پیاده شود.

این حسادت‌ها در ابتدا نسبت به خود امام مطرح بود، اما چون نمی‌توانستند این حسادت‌ها را بروز دهند، حسادت را به نزدیک‌ترین یار و همراه امام یعنی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و مقام معظم رهبری نشان دادند. با توجه به اینکه تنها فردی که هزینه کمتری برای مخالفت با آن می‌توانستند بپردازند شخص مرحوم آیت‌الله هاشمی بود. ایشان اسوه مبارزه، تقوا و انسان باتعهدی بود که تمام عمر خود را فدای انقلاب کرد و انقلاب را مانند فرزندی در دامن خود پرورش داد. برخی متاسفانه دنیای خود را با حسادت‌، توهین‌ و ناسزاگویی سپری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا صفات پسندیده در آنها از بین برود. پیامبر(ص) فرمودند: «حسد ایمان انسان را می‌خورد و از بین می‌برد مانند آتشی که هیزم را از بین می‌برد».

۲۱۴۲۱۴

کد N2040679

وبگردی