آفتاب

بی‌تاثیری تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری

بی‌تاثیری تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری

به گفته معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، هیچ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به خاطر تحریم‌های ...

حسین اربابی درباره وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های گردشگری در شرایط تحریم تصریح کرد: «درمجموع، در دولت یازدهم ۲۱ پروژه دلاری به مبلغ بیش از یک میلیارد دلار در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری شده است. باید در نظر گرفت که این تعداد تنها مربوط به پروژه‌های دلاری است و برخی پروژه‌ها که سرمایه‌گذار خارجی هم داشتند، به‌طور مشارکتی و ریالی بسته شده‌اند.» او درباره وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری خارجی‌ها گفت: «تاکنون در دولت دوازدهم ۱۳ پروژه با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها اجرایی شده که مبلغ آن بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است و با وجود تلاش آمریکا برای ایجاد تحریم، سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه گردشگری ایران مشکلی برای ورود سرمایه خود به ایران ندارند و تا این لحظه هیچ یک از پروژه‌های گردشگری با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به دلیل تحریم‌ها متوقف نشده است. از سوی دیگر تلاش شده تسهیلات و خدمات خوبی در اختیار این پروژه‌ها قرار گیرد.»

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی درباره کشورهایی که در حوزه گردشگری ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز اظهار کرد: «کشورهای زیادی در پروژه‌های گردشگری مشارکت دارند و گاهی کنسرسیوم چند کشور یک پروژه را پیش می‌برد. به‌طور مثال در حال حاضر از عراق، افغانستان، ترکیه، ونزوئلا، آلمان، مالزی، امارات، بحرین، جمهوری آذربایجان و ایرانی‌های مقیم خارج از کشور سرمایه‌گذارانی در پروژه‌های گردشگری کشورمان حضور دارند.» اربابی حوزه گردشگری را قابل تحریم ندانست و تاکید کرد: «رشد حضور گردشگران در کشور تاییدی بر این است که نمی‌توان گردشگری را تحریم کرد. این حضور گردشگران چرخش مالی ایجاد می‌کند و در این زمان پروژه‌های مختلفی نیز مشغول هستند و حتی تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند.» به گفته وی، در کل در دولت یازدهم حدود ۲۵۰۰ مجوز اماکن و تجهیزات گردشگری صادر شده؛ در حالی که تا الان در دولت دوازدهم حدود ۳ هزار مجوز صادر شده که نویددهنده رشد قابل توجه در صنعت گردشگری و امید به این صنعت است.

کد N2040166

وبگردی