آفتاب

احتمال اخراج رئیس بانک مرکزی آمریکا قوت گرفت

احتمال اخراج رئیس بانک مرکزی آمریکا قوت گرفت

همشهری آنلاین: شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال نارضایتی از افزایش نرخ بهره بانکی برای اخراج جروم پاول رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) رایزنی کرده است.

به گزارش ایرنا، این شبکه خبری آمریکایی در گزارش روز شنبه خود به نقل از چهارنفر از مقامات آگاه از این موضوع آورده است: رایزنی ترامپ درباره اخراج پاول به دنبال نارضایتی او از تصمیم رئیس بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره و چند ماه بعد از زیان های بازار سهام انجام شده است.

این گزارش به نقل از منابع مذکور که خواستند نامشان فاش نشود افزود: مشاوران نزدیک ترامپ درباره اقدام احتمالی ترامپ علیه پاول قانع نشده اند و امیدوارند که عصبانیت اخیر ترامپ از رئیس بانک مرکزی در ایام تعطیلات کریسمس از بین برود.

به نوشته بلومبرگ، برخی از مشاوران ترامپ به او هشدار داده اند که اخراج پاول اقدامی دردسرساز خواهد بود.

دو تن از افراد آگاه از این موضوع به بلومبرگ گفتند: با وجود این، رئیس جمهور در چند روز گذشته بارها در محافل خصوصی درباره اخراج پاول سخن گفته است.

براساس پیش بینی بلومبرگ، هرگونه تلاش ترامپ برای اخراج پاول بالقوه می تواند تاثیرات مخربی بر بازارهای مالی داشته باشد و اعتماد سرمایه گذاران به توانایی بانک مرکزی را برای حفاظت از اقتصاد بدون دخالت سیاسی تضعیف کند.

سخنگوی کاخ سفید و «میشله اسمیت» سخنگوی بانک مرکزی آمریکا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده اند.

بلومبرگ نوشت: شکایت ترامپ در محافل علنی و خصوصی از اعضای دولت اغلب اولین گام در تصمیم گیری برای اخراج آنها بوده است که در رابطه با افرادی همچون «جف سشنز» دادستان کل سابق آمریکا، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا و «جان کِلی» رئیس ستاد کارکنان مستعفی او رخ داده است.

براساس این گزارش، هنوز معلوم نیست که اختیارات قانونی رئیس جمهور برای اخراج پاول تا چه اندازه است. براساس قانون فدرال رزرو، روسای بانک مرکزی ممکن است بواسطه «ادله ای از سوی رئیس جمهور» اخراج شوند.

در آمریکا تمایز بین سیاست با سیاست های مالی این اطمینان را در بین مقامات فدرال رزور ایجاد کرده است که آنها می توانند بدون تسلیم شدن در مقابل خواسته های یک سیاستمدار تصمیم گیری درستی درباره مسائل اقتصادی داشته باشند.

دو تن از مقامات آگاه به بلومبرگ گفته اند که ناامیدی ترامپ از پاول در روزهای اخیر افزایش یافته است. با وجود این، ترامپ توقف افزایش نرخ بهره را که رشد اقتصادی را کُند خواهد کرد، هدف قرار می دهد اما این اقدام همچنین می تواند با ایجاد بی نظمی در بازارهای مالی آشفته کنونی تاثیری منفی داشته باشد.

بلومبرگ نوشت: حتی تغییرات عادی در پست های کلیدی بانک های مرکزی به بروز عدم اطمینان در بازارها منجر می شود زیرا سرمایه گذاران تلاش می کنند سیاست های رئیس جدید را ارزیابی کنند.

یکی دیگر از مشکلات در اخراج یک رئیس بانک مرکزی در حال خدمت، یافتن جانشینی است که می خواهد مطمئن شود دچار سرنوشت پاول نمی شود.

از زمان انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا دولت ترامپ با خروج افرادی همچون جف سشنز، کِلی، «رایان زینکه» وزیر کشور و «جیمز متیس» وزیر دفاع دستخوش تغییراتی بوده است. این در حالیست که تعطیلی بخشی از دولت در آمریکا به نگرانی سرمایه گذاران در آمریکا دامن زده است.

به نوشته بلومبرگ، بخشی از خشم ترامپ متوجه «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا است که در ترغیب رئیس جمهور برای انتخاب پاول به عنوان رئیس فدرال رزرو نقش داشته است.

به گزارش ایرنا، ترامپ به تازگی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «فکر می کنم فدرال رزرو از کنترل خارج شده است.»

او همچنین در مصاحبه با فاکس نیوز که پنجشنبه پخش شد با اشاره به طرح احتمالی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی گفت که بانک مرکزی «مرتکب اشتباه بزرگی می شود.»

رئیس جمهوری آمریکا در اظهارات دیگری اعلام کرد که فدرال رزرو «دیوانه شده است.» وی افزایش نرخ بهره بانکی را عامل افت بازارهای سهام دانست.

کد N2038991

وبگردی