آفتاب

حدود ۳ میلیون پناهنده سوری تاکنون به کشورشان بازگشته‌اند

حدود ۳ میلیون پناهنده سوری تاکنون به کشورشان بازگشته‌اند

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که حدود ۳۰۰ هزار پناهنده سوری از طریق دو عملیات «سپر فرات» و «شاخه زیتون» به کشورشان بازگشته‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ «سلیمان سویلو»، وزیر کشور ترکیه، امروز -شنبه- اعلام کرد که ۲۹۱ هزار و ۷۹۰ پناهنده سوری پس از دو عملیات «سپر فرات» و «شاخه زیتون» به کشورشان بازگشته‌اند. 

سویلو پیش از این با اعلام این خبر که حدود ۳۸۰ کودک سوری در ترکیه متولد شده‌اند، خواستار صدور تابعیت ترک برای آنان شده بود.

گفتنی است که ترکیه بیشترین تعداد پناهندگان سوری را که نزدیک به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هستند،‌ در خاک خود جای داده است. 

ترکیه در ماه ژانویه گذشته عملیات نظامی با عنوان شاخه زیتون را با هدف پایان دادن به حضور یگان‌های مدافع خلق که آن‌ها را جزئی از «حزب کارگران کردستان» (موسوم به پ‌ک‌ک) می‌داند، در شهر عفرین و مناطق مجاور آن آغاز و در ماه مارس از تسلط کامل بر مرکز این شهر خبر داد.

  ترکیه همچنین عملیات سپر فرات را در ۲۴ اوت ۲۰۱۶ آغاز و در ماه مارس ۲۰۱۷ با هدف از بین بردن تهدیدهای تروریستی در مناطق مرزی شمالی سوریه از جمله شهرهای جرابلس،‌ الرای و الباب آغاز کرد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه هدف از این عملیات را پاکسازی مناطق مرزی از تروریست‌ها و ایجاد مناطق امن برای پناهندگان اعلام کرده بود.

 

کد N2038780

وبگردی