آفتاب

کنترل فروش میلیاردی بلیت موزه‌ها با الکترونیکی کردن آن

کنترل فروش میلیاردی بلیت موزه‌ها با الکترونیکی کردن آن

درحالی که با راه‌اندازی نخستین فاز الکترونیکی کردن فروش بلیت موزه‌ها شاهد افزایش چند میلیونی تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها بودیم، مدیرکل امور موزه‌های کشور از کنترل بیشتر بر فروش بلیت موزه‌ها با راه‌اندازی این سامانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی است شاهد راه‌اندازی بلیت الکترونیک در موزه‌ها هستیم چنانکه چندی پیش تخت جمشید دارای سامانه یکپارچه فروش بلیت الکترونیکی شد. البته در فاز اول، مجموعه‌های سعدآباد، نیاوران، کاخ گلستان و موزه ملی ایران به این امکان مجهز شدند.

نَفسِ راه‌اندازی بلیت الکترونیک در موزه‌ها را می‌توان یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از هر سوءاستفاده، بروز مشکل و البته اعلام آمار بازدید صحیح دانست اما قطعا الکترونیکی کردن فروش بلیت موزه‌ها با فواید دیگری نیز همراه است.

یکی از این فواید، کنترل فروش بلیت‌هاست چنانکه براساس اخبار منتشر شده در نوروز ۹۷ با الکترونیکی کردن فروش بلیت موزه‌ها شاهد افزایش چند میلیونی در میزان بازدید از موزه‌ها بودیم.

محمدرضا کارگر (مدیرکل امور موزه‌های کشور) دراین خصوص اعلام کرده‌ است: در طول ایام نوروز ۹۷ بیش از هفت میلیون و ۸۲۵ هزار نفر از موزه‌های کشور و محوطه‌هایی که برای بازدید از آنها بلیت فروخته می‌شود، دیدن کردند.

به گفته او، این آمار در مقایسه با آمار بازدیدکنندگان از موزه‌ها در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. مقام اول را نیز در کشور از نظر تعداد بازدیدکنندگان استان فارس داشته است. تهران با احتساب میزان بازدید از کاخ موزه‌ها و موزه ملی ایران درکنار استان اصفهان، بیشترین بازدیدکنندگان از موزه‌ها را داشته‌اند.

علی اصغر مونسان (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور) چندی پیش در مراسم پایانی چهل و یکمین سمپوزیوم سالیانه کمیته بین‌المللی موزه شناسی (ایکوفوم) عنوان کرد: بازدید از موزه‌ها رشد بی‌سابقه‌ای داشته به گونه‌ای که در موزه ملی ایران در ایام نوروز ۹۷ به طور متوسط ۱۴ هزارنفر بازدیدکننده داشتیم که نشان می‌دهد دیدن موزه در سبد فرهنگی خانوارها قرار گرفته است.

البته این افزایش تعداد بازدیدکنندگان موزه‌ها می‌تواند دلیل دیگری هم داشته باشد و آن هم الکترونیکی کردن فروش بلیت و به نوعی ساماندهی فروش بلیت بازدید از موزه‌هاست چنانکه دخل و تصرف در فروش یا عدم فروش، خرید یا عدم خرید بلیت به کمترین میزان خود رسیده است.

از آنجا که قیمت بلیت موزه‌ها از دو هزار و 500 تا پنج هزار تومان (برای بازدیدکنندگان ایرانی) است فراموش نکنیم که اگر بازدید فقط یک میلیون نفر از موزه‌ای که بلیت آن دو هزار و 500 تومان باشد با گردش مالی بیش از دو میلیارد تومان همراه خواهد بود. این گردش مالی حاصل از فروش بلیت‌ موزه‌ها با افزایش نرخ بلیت افزایش قابل توجهی خواهد داشت. البته با توجه به تعداد بازدیدکنندگان مراکزی مانند کاخ نیاوران، کاخ گلستان، موزه ملی، کاخ سعدآباد و... این احتمال وجود دارد که مبالغ هنگفتی از فروش بلیت این موزه‌ها قبل از الکترونیکی شدن، نادیده گرفته شده باشد.

کارگر با اعلام این مطلب که پیش‌بینی می‌کردیم که بعد از الکترونیکی کردن فروش بلیت موزه‌ها شاهد افزایش فروش بلیت و به نوعی افزایش تعداد بازدیدکنندگان باشیم به ایلنا گفت: از آنجایی که با این سیستم فروش، می‌توانیم کنترل بیشتری در فروش بلیت و بازدید داشته باشیم، شاهد چنین افزایشی هستیم.

او با اشاره به آنکه در گذشته، کنترل تعداد بازدیدکنندگان خیلی دقیق نبود ادامه داد: نمی‌توان گفت آمار به یکباره افزایش یافته بلکه نظارت بر تعداد بازدیدکنندگان منظم شده است. در واقع فروش بلیت کنترل شده است. به طور مثال گاهی اتفاق می‌افتاد که یک شخص با نشان دادن کارت بازنشستگی، ۱۰ نفر دیگر را با خود برای دیدن موزه همراه می‌کرد، اما اکنون نه تنها کنترل بر بازدیدکنندگان بیشتر می‌شود بلکه کنترل بر مجموعه‌های موزه‌‌ها و فروش بلیت آنها نیز بیشتر می‌شود.

کارگر خاطرنشان کرد: با افزایش کنترل بر موزه‌ها و فروش بلیت‌ها پیش‌بینی ما آن است که شاهد افزایش تعداد فروش باشیم.

به اعتقاد مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی با کنترل فروش بلیت موزه‌ها در ماه‌های آینده شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در فروش بلیت خواهیم بود. چنانکه قرار است به زودی ۸۰ مکانی که بیشترین بازدیدکننده را دارند دارای سیستم فروش بلیت الکترونیک شوند که از آن جمله می‌توان به پاسارگاد، نقش رستم، سعدیه، حافظیه، حمام وکیل و ارگ کریم‌خانی و ... اشاره کرد.

استندهای الکترونیکی فروش خودکار بلیت، گیشه‌های الکترونیکی و گیت‌های کنترل تردد خودکار ازجمله تجهیزاتی هستند که در کنار سامانه یکپارچه نرم افزاری فروش بلیت نصب و راه‌اندازی شده‌اند.

با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده توسعه سامانه در کلیه اماکن تاریخی پربازدید استان‌های کشور تا پایان سال ادامه خواهد یافت و فروش اینترنتی بلیت موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در پرتال جامع گردشگری کشور در دسترس عموم گردشگران قرار خواهد گرفت.

کد N2038348

وبگردی