آفتاب

واکنش پوتین به خروج امریکا از سوریه | از اول هم نیازی به آنها نبود

واکنش پوتین به خروج امریکا از سوریه | از اول هم نیازی به آنها نبود

همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه در نشست خبری سالانه خود حضور امریکا در سوریه را غیرقانونی خواند و گفت: به بودنشان نیازی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نشست خبری سالانه ولادیمیر پوتین روز پنج شنبه در مرکز تجارت جهانی مسکو برگزار شد و رئیس جمهور روسیه به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف جهان پاسخ داد.

در بخشی از این نشست، پوتین در پاسخ به این سوال که نظر شما نسبت به بیانیه ترامپ درباره پیروزی آمریکا بر داعش چیست؟ گفت: با رئیس جمهور آمریکا موافق هستم که داعش در سوریه شکست خورد، البته نیروهای نظامی روسیه ضربات مهلکی بر آنها وارد کردند. اما این خطر وجود دارد که داعش بار دیگر در سوریه قدرت بگیرد.

پوتین درباره تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نظامیان امریکا از سوریه گفت: ما نیازی به حضور آمریکا در سوریه که در اصل هم غیرقانونی بود، نداریم.
درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه من واقعا نمی دانم معنای این چیست. مثلا آمریکا در ۱۷ سال گذشته در افغانستان حضور داشته است و آنها هر سال می گویند که قصد دارند سربازان خود را از این کشور خارج کنند. آنها هنوز هم در افغانستان هستند.

 آیا به سربازان آمریکایی در سوریه نیازی هست؟ ما که چنین فکر نمی کنیم. فراموش نکنیم که حضور آنها در سوریه غیرقانونی است. نه شورای امنیت با این حضور موافقت کرد و نه دولت سوریه. اگر آمریکا قصد خروج از سوریه را دارد، این تصمیم صحیحی است.

پوتین همچنین با انتقاد از رفتار دوگانه اروپا در قبال رخدادهای بین المللی تصریح کرد روسیه به سیاست تحریم‌های غرب عادت دارد. تنها هدف تحریم‌ها ممانعت از پیشرفت و توسعه روسیه است.

پوتین در ادامه افزود: آن‌ها به دنبال متوقف کردن روسیه هستند و برای این کار هم به بهانه‌های واهی چنگ می‌زنند از جمله پرونده مسمومیت اسکریپال (افسر سابق روس در سالزبری انگلیس) تا موارد دیگر. حتی اگر پرونده اسکریپال نیز به جریان نیفتاده بود، آن‌ها موضوع دیگری برای مهار روسیه پیدا می‌کردند، شاهد بودید که خاشقچی (روزنامه‌نگار منتقد سعودی) کشته شد و این مسئله نیز کاملا روشن است و همه آن را قبول دارند در حالی که اسکریپال زنده است و در عین حال مجازات‌های بسیاری علیه ما وضع شد، اما در خصوص قتل خاشقجی هیچ اتفاقی نیفتاد. به هر حال هیچ یک از این اقدامات نخواهد توانست روسیه را در مسیر خود متوقف کند.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه کنفرانس خبری سالانه خود با اعلام اینکه خطر بروز جنگ هسته‌ای دست‌کم گرفته می‌شود، هشدار داد چنین جنگی ممکن است به نابودی تمدن انسانی بیانجامد.

پوتین افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم فروپاشی سازوکار کنترل تسلیحات هسته‌ای در جهان، پس از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است. عملی نشدن گفتگو بین آمریکا و روسیه درباره معاهده استارت جدید تاسف‌آور است. گمانه‌زنی درباره پیامدهای خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد دشوار است و می تواند به فاجعه هسته‌ای در جهان منجر شود.

رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد این مسئله با تصمیم گیری بر اساس عقلانیت حل و فصل شود.

کد N2038192

وبگردی