آفتاب
فتحی برای استقلال خیلی وقت می‌گذارد

مومنی: هر فردی که گرو و نیومایر را تایید کرد باید پاسخگو باشد

مومنی: هر فردی که گرو و نیومایر را تایید کرد باید پاسخگو باشد

پیشکسوت آبی های تهران گفت: جدایی نیومایر و گرو از استقلال اتفاق خوبی بود، اما به نظرم فردی که مسبب حضور آنها در این تیم شد باید پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مومنی از جمله مدیران تحصیلکرده فوتبال کشور است که بعنوان پیشکسوت استقلال از چند ماه قبل مدیریت آکادمی این باشگاه را هم بر عهده گرفت. مومنی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح آخرین وضعیت و شرایط تیم استقلال در پایان نیم فصل نخست پرداخت.

* هیات مدیره سابق تقسیم غنائم کرده بودند
متاسفانه باشگاه پیش از آغاز فصل شرایط خوبی را تجربه نمی کرد و پس لرزه های مدیریت سابق هنوز هم به چشم می خورد. مدیران سابق با یکدیگر هماهنگ نبودند و اعضای سابق هیات مدیره هم تقسیم غنائم کرده بودند و هر کدام یک گوشه باشگاه را برداشته بودند. 

اگر آن اتفاقات که منجر به از هم پاشیده شدن تیمی که شرایط قهرمانی آسیا را داشت روی نمی داد، الان حداقل این تیم در صدر جدول لیگ برتر ایستاده بود.

* شفر مشکلات تیم را شناخته
در نیم فصل نخست تیم فراز و نشیب داشت و با نوسان زیادی همراه بود. اما خوشبختانه شفر نقاط ضعف و معضلات تیمش را به خوبی شناخته و انتظار می رود در فرصت خوبی که تا آغاز نیم فصل دوم باقی است، با برطرف کردن این مشکلات، فاصله کم تیم تا صدر جدول از بین برود.

* حداقل سهمیه آسیا
از استقلال انتظار می رود که در پایان فصل قهرمان لیگ شود. اما اگر اینطور نشد در بدترین حالت این تیم باید سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را بگیرد چرا که کمتر از این به هیچ وجه قابل قبول نیست.

باتوجه به این که شانس ما در جام حذفی هم از دست رفته است، شفر باید همه توانش را به کار گیرد که از طریق لیگ برتر سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را دریافت کند.

* نیومایر و گرو باید درس عبرت شوند
یکی از بهترین اقداماتی که باشگاه کرد، فسخ قرارداد با دو بازیکن بی کیفیت خارجی بود. نمی دانم این تصمیم شفر بود، تصمیم کمیته فنی بود یا تصمیم مدیریت، اما عامل جدایی این دو بازیکن باعث شد تا اتفاق خوبی برای باشگاه رقم بخورد. 

امیدوارم باشگاه از این اتفاق درس عبرت گرفته باشد و از این به بعد شاهد جذب بازیکنانی این چنین نباشیم. متاسفانه باشگاه فصل گذشته هم چنین تجربه‌ای داشت و بازیکنی مثل بویان آمد و رفت و در این فصل هم نیومایر و گرو. انشاءالله که این دو بازیکن آخرین نفر از نسل خارجی‌های بی کیفیت باشند.

* مسبب جذب نیومایر و گرو باید پاسخگو باشد
بازیکن خارجی می آید که به تیم کمک کند نه این که بیاید پنج دقیقه و ده دقیقه بازی کند یا اصلا بازی نکند و اگر هم بازی کند همه را از بازی کردنش پشیمان کند.

بازیکن خارجی را ممکن است هر منبعی به هر باشگاهی معرفی کند که این اصلا غیر متعارف نیست. اما این بازیکنان باید از یک طریق تایید شوند. عاملی که با عث تایید این بازیکنان شده الان باید پاسخگو باشد. بهرحال آمد و رفت این بازیکنان ضرر هنگفتی را به باشگاه تحمیل کرد. 

به همین دلیل عامل این اتفاق باید پاسخگو باشد و نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد. آیا اگر فرد مورد نظر قرار بود از جیب شخصی اش پول بدهد واقعا این دو بازیکن را با این قراردادها جذب می کرد؟

* استقلال مشکلی در خط دفاعی ندارد
خوشبختانه آبی پوشان در خط دفاعی کوچکترین مشکلی ندارند. آمار گلهای خورده این تیم هم نشان دهنده همین موضوع است. اما عمده مشکل تیم در خط حمله و خط میانی است. آنجایی که باید سازندگی صورت گیرد.

تیم برای نیم فصل دوم حتما به یک بازیکن باتجربه در مرکز خط میانی نیاز دارد که بتواند در مرکز میدان تیم را رهبری کند. از آن مهمتر به یک عنصر تمام کننده نیاز دارد که بتواند حاصل زحمات کل مجموعه تیم و باشگاه اعم از مدیریت، هوادار، کادر فنی و دیگر بازیکنان را با گل زدن به ثمر برساند. 

* فتحی هم متخصص است هم وقت می گذارد
حضور امیرحسین فتحی بعنوان مدیرعامل در باشگاه استقلال یک غنیمت است. فتحی از مدیران جوان و متخصص است. او هم وقت می گذارد، هم دلسوز باشگاه است و هم در کارش تخصص دارد.

همین که فتحی توانست با کمترین تبعات قرارداد این دو بازیکن خارجی را فسخ کند نشان از توانمندی های او می باشد. ای کاش در گذشته هم مدیران باشگاه با همین شیوه با بازیکنان و به خصوص خارجی ها برخورد می کردند تا الان باشگاه دچار چنین مشکلات مالی بزرگی نباشد.

* آکادمی می‌تواند باشگاه را بی نیاز کند
ما یکی از پویا ترین آکادمی‌ها را در باشگاه استقلال داریم و استعدادهای زیادی را تحت پوشش داریم که هر کدام شان می توانند یک ستاره در فوتبال ایران باشند. رضا آذری بعنوان نمونه یکی از این ستاره هاست. 

اهمیت هرچه بیشتر دادن به آکادمی باشگاه باعث می شود این خروجی ها بیشتر شوند و باشگاه در آینده به جای آن که به جذب خارجی های بی کیفیت روی بیاورد، از محصول تیم های پایه خود استفاده کند.

بازیکنانی که از تیم های پایه استقلال به تیم بزرگسالان می رسند هویت باشگاه می شوند و حتی بیشتر مورد اقبال هواداران قرار می گیرند. آکادمی باشگاه می تواند سالانه چندین بازیکن مثل محسن کریمی، رضا آذری، امید نورافکن، سید مجید حسینی و... به تیم بزرگسالان بدهد.

* ورزشگاه امام رضا سرمایه خوبی برای آکادمی است
من هرگز به باشگاهم نمی‌گویم که برای مدیریت در آکادمی فلان بودجه را تخصیص بدهید. همین که ورزشگاه امام رضا آماده شود و کامل در اختیار ما قرار گیرد گام بسیار بلندی برای مستقل شدن و خودکفایی آکادمی است. اما در عین حال باشگاه هرچقدر بیشتر به تیم های پایه‌اش اهمیت بدهد و برای آنها هزینه کند، خروجی‌ها هم بیشتر خواهد شد. 

* اقدام شایسته باشگاه
از جمله اقدامات خوبی که از باشگاه استقلال شاهد بودیم، برپایی مجالس یادبود برای ترحیم زنده یاد ایرج دانایی فرد بود. اهمیت دادن به این پیشکسوتان ارزشمند که سرمایه های باشگاه استقلال هستند کار بزرگی است. امثال دانایی فردها دین بزرگی به گردن باشگاه دارند و کمترین حق شان همین است که باشگاه به یاد آنها باشد.

کد N2037094

وبگردی