آفتاب

توضیحات وزرات بهداشت در مورد درج یک گزارش

توضیحات وزرات بهداشت در مورد درج یک گزارش

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیحاتی را در مورد درج یک مطلب، به خبرگزاری ایلنا ارسال کرد.

به گزارش ایلنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیحاتی را در مورد یک مطلب که در تاریخ ۶ آذرماه ۱۳۹۷ با عنوان «فرمان مرگ به طبقات فرودست با آزادسازی داروهای شیمی درمان» برای خبرگزاری ایلنا ارسال کرد.

متن کامل توضیحات به این شرح است:

احتراما پیرو درج مطلب با عنوان «فرمان مرگ به طبقات فرودست با آزادسازی داروهای شیمی درمان» مورخ ۶ آذرماه ۱۳۹۷ طبق پاسخ سازمان غذا و دارو دبیرخانه شورای عالی بیمه هیچیک از اقلام دارویی مرتبط با بیماران سرطانی و صعب‌العلاج توسط شورای عالی بیمه سلامت در سال ۱۳۹۷ از پوشش بیمه‌ای خارج نگردیده است.

براساس بندهای مواد ۷۳ و ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه کشور و به منظور حمایت از تولید داخل در صورتی که داروی ایرانی تولید گردد، نوع خارجی آنها به طور خودکار از پوشش بیمه‌ای خارج می‌شود.

در خصوص داروهای شیمی درمانی صرفا یکی از اقلام دارویی که قبلا فاقد هر گونه تولید در داخل کشور بوده است، اخیرا با مجوز سازمان غذا و دارو در کشور تولید می‌شود که طبیعتا براساس قانون، نوع خارجی آن از پوشش بیمه‌ای خارج می‌شود.

همچنین اظهارنظر در خصوص کیفیت داروهای شیمیایی و شیمی درمانی باید از طریق اشخاصی مطرح شود که تخصص لازم را در این زمینه داشته باشند چراکه آشنایی با فرآیند تولید، استانداردسازی و ورود دارو به بازار بسیار مهم است و اگر خلاف این موضوع اتفاق بیافتد، مسلما چیزی جز ایجاد سرگردانی، دغدغه و نگرانی بی‌مورد برای بیماران به همراه ندارد.

همچنین زیر سوال بردن بیش از ۱۰۰ قلم داریو شیمی درماین به صور کلی گویی و در قالب یک حمله به دور از انصاف است و بهتر است اگر کسی ادعایی مبنی بر بی‌کیفیتی داروی خاص با برندی را دارد آن مورد را به صورت مصداقی به سازمان غذا و دارو گزارش کند تا حقی از شرکتی ضایع نشود.

فرایند تولید دارو در کشور به گونه‌ای است که حداقل استانداردهای تولید دارو به نوعی حداکثری است و هنگامی که دارویی در مطالعات آزمایشگاهی و مطالعات بالینی حداقل هم ارزی خودش را با داروی برند اورجینال ثابت نکند وارد بازار دارویی نخواهد شد و اگر دارویی عوارضی داشته باشد از طریق مراکز تجویز کننده و استفاده کننده به مرکز ای دی آر (عوارض دارویی ناخواسته) گزارش می‌شود و در این مراکز همه موارد رصد و اگر داروی مورد نظر عوارضی فراتر از عارضه معمولی شیمی درمانی داشته باشد تولید آن متوقف و دارو از بازار جمع‌آوری خواهد شد و این فرایندها مکررا انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که تعداد داروهای ریکال شده داخلی و خارجی در سال‌های گذشته برابر بوده است و این موضوع نشان دهنده کیفیت داروی ایرانی نسبت به داروهای خارجی است.

کد N2036902

وبگردی