آفتاب

سقوط آزاد سرانه مصرف و شاخص قدرت خرید در کشورهای فقیر اروپا/بلغارستان بدترین وضعیت را دارد

سقوط آزاد سرانه مصرف و شاخص قدرت خرید در کشورهای فقیر اروپا/بلغارستان بدترین وضعیت را دارد

اداره آمار اتحادیه اروپا گزارشی از میزان سرانه مصرف فردی و شاخص قدرت خرید از کشورهای عضو ارائه کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، فقر در میان خانوارهای اروپایی در سال‌های گذشته به تدریج افزایش یافته است. جدیدترین گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا از میزان سرانه مصرف فردی و شاخص قدرت خرید بر این ادعا صحه می‌گذارد.

 این گزارش ثابت می‌کند که میان کشورهای غرب و شمال اروپا با کشورهای شرق و جنوب اروپا شکاف درآمدی وسیعی وجود دارد. در فرانسه، آلمان و دانمارک سرانه مصرف فردی و شاخص قدرت خرید بین ۲۰ تا ۳۰ برابر میانگین اتحادیه اروپا است.

با این حال در ایتالیا، اسپانیا، قبرس، لتونی، مالت، بلغارستان و چند کشور دیگر، سرانه مصرف فردی و شاخص قدرت خرید ۱۰ تا ۳۰ برابر، پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپا است.

در این میان، بلغارستان بدترین وضعیت و در استراسبورگ در فرانسه که به صورت جداگانه محاسبه شده است، بهترین وضعیت وجود دارد. در استراسبورگ این دو شاخص ۳۲ برابر میانگین اتحادیه اروپا هستند. پس از استراسبورگ، دوک‌نشین لوکزامبوگ بیشترین سرانه مصرف فردی و بیشترین شاخص قدرت خرید را در اروپا دارد: حدود ۳۰ برابر.

این اندازه اختلاف در شاخص قدرت خرید و سرانه مصرف هشداری است، برای اتحادیه اروپا. مردم در کشورهای فقیرِ عضو اتحادیه، این روزها از خود می‌پرسند فایده عضویت در اتحادیه اروپا چیست؟

کد N2036832

وبگردی