آفتاب
با رای نمایندگان مجلس؛

طرح تعیین مجازات برای توهین به اقوام و مذاهب فوریتی شد

طرح تعیین مجازات برای توهین به اقوام و مذاهب فوریتی شد

نمایندگان مجلس یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن، مجازات سه سال حبس برای توهین‌کنندگان به اقوام ایرانی و مذاهب قانونی تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی یک فوریت الحاق موادی به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در خصوص اهانت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. این طرح به امضای ۸۲ نفر از نمایندگان رسیده بود.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در دفاع از این طرح گفت: از خلاءهای قانونی موجود، فقدان جرم‌انگاری در خصوص اهانت به ادیان، مذاهب قانونی و اقوام در کشور است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این طرح جهت جرم‌انگاری توهین به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام، احکامی پیش‌بینی شده است تا با توجه به مسائلی که اخیراً و در مناطقی از کشور به وجود آمده است، در راستای بازدارندگی و جلوگیری از وقوع خسارت‌های جبران‌ناپذیر اقدام شود.

در ادامه نمایندگان مجلس یک فوریت این طرح را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، هرکس علناً نسبت به ادیان و مذاهب قانونی و مقدسات مسلم آنها، اقوام ایرانی و فرهنگ، زبان، آداب و رسوم مشروع قانونی آنها توهین نماید، حسب مورد به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

این طرح همچنین مجازات‌هایی را در مورد انتشار تصاویر یا مطالب اهانت‌آمیز به قومیت‌ها و مذاهب در رسانه‌های مکتوب، در سخنرانی‌های عمومی یا رسانه‌های صوتی و تصویری، انتشار عکس، کاریکاتور تعیین کرده است.

کد N2036825

وبگردی