آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

۶ دستاورد عملی وحدت حوزه و دانشگاه/ معرفی نسل نوین دانش آموختگان

۶ دستاورد عملی وحدت حوزه و دانشگاه/ معرفی نسل نوین دانش آموختگان

مسئول دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه‌های علمیه به بیان ۶ دستاورد مهم وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه از شعارها و اهداف اولیه انقلاب اسلامی و مورد تاکید مکرر رهبران انقلاب بوده است.

وی افزود: این ضرورت در سال‌های اول انقلاب، فقط به برگزاری یک مراسم نمادین در ۲۷ آذرماه و تأکید مکرر بر ضرورت وحدت گذشت اما در سال‌های اخیر حتی همان برگزاری مراسم و صدور بیانیه هم کمرنگ شده است.

دبیر مجمع دانش آموختگان حوزه و دانشگاه با بیان اینکه همه چیز به این نگاه و تحلیل ختم نمی‌شود، گفت: در عرصه عمل و واقعیت هر چه از آغاز انقلاب اسلامی می‌گذرد نهال ارتباط این دو نهاد علمی، پاگرفته و میوه داده و برخلاف عرصه شعار و مراسم تکراری، پربارتر و پرتوان‌تر شد.

وی در بیان دستاوردهای عملی وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در حوزه‌های علمیه تحولات عمیق و گسترده‌ای را می‌توان از نتایج این تعامل و ارتباط برشمرد که تأسیس و گسترش نظام‌مند و کلاسیک مراکز آموزش عالی و رشته‌های علوم انسانی اسلامی است و تأسیس و گسترش مؤسسات پژوهشگاه‌های تخصصی علوم انسانی اسلامی دو مورد از این دستاورد عملی است.

هاجری گفت: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان به سمت حوزه علمیه و عده‌ای از فضلای حوزه علمیه به سمت دانشگاه رفته اند و از سال ۱۳۷۵ رشته‌های تخصصی و مراکز حوزوی ایجاد شد.

وی افزود: تفکر و ایده راه اندازی پژوهشگاه‌های تخصصی توسط کسانی مطرح شد که توأمان در حوزه و دانشگاه درس خوانده‌اند و مباحث جدید علوم انسانی را به دین عرضه می‌کنند و پاسخ آن را می‌گیرند.

تولید هزاران اثر حوزویان در رشته‌های مختلف علوم انسانی

مسئول دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه‌های علمیه سومین دستاورد عملی وحدت حوزه و دانشگاه را تولید و عرضه هزاران اثر مکتوب و شفاهی و مجازی حوزویان در رشته‌های مختلف علوم انسانی و نقطه تلاقی علم و دین در قالب کتاب، مقاله، فصلنامه، نرم افزار، دوره و کارگاه و... بیان کرد.

هاجری تاکید کرد: معرفی نسلی نو از دانش آموختگان حوزه که از دانش و تخصص بالا و برجسته‌ای در رشته‌های علوم انسانی اسلامی برخوردارند و بسیاری از آن‌ها نماد پیوند حوزه و دانشگاه هستند یکی دیگر از دستاوردهای وحدت حوزه و دانشگاه محسوب می شود.

وی پنجمین دستاورد عملی وحدت این دو نهاد را تاسیس و گسترش انجمن‌های علمی حوزه ذکر کرد و افزود: این انجمن‌ها از ۱۵ سال پیش توسط افراد دو ساحتی که در حوزه و دانشگاه درس خوانده‌اند تشکیل شده است.

دبیر مجمع دانش آموختگان حوزه و دانشگاه، گسترش مباحث فقه معاصر در عرصه آموزش و دروس خارج را یکی دیگر از دستاوردهای وحدت این دو نهاد ذکر کرد و افزود: پیوند حوزه و دانشگاه در عرصه عمل و واقعیت اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: آثار زیادی در حوزه علم و دین تولید شده که نقطه تلاقی بین حوزه و دانشگاه است و توسط کسانی تولید شده که نماد وحدت حوزه و دانشگاه هستند.

چالش مدرک گرایی از چالش‌های حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام هاجری در عین حال مدرک گرایی و کمیت گرایی و نظام واحدی را از آسیب‌ها و چالش‌های حوزه و دانشگاه ذکر کرد.

وی تاکید کرد: این رویکرد انقلابی، دینی و علمی با وجود همه فراز و نشیب‌ها و نقدهای وارد و صائب اما در صحنه عمل و واقعیت، راه خود را پیدا کرده و با تکیه بر نسلی نو از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه که فرزند و میوه مشترک پیوند دو نهاد دین و علم هستند، این مسیر را با صلابت پیش می‌برند.

کد N2036791

وبگردی