آفتاب

اگر به عرفان، ادب، ایران و اسلام علاقمندیم باید موحد را پاس بداریم

اگر به عرفان، ادب، ایران و اسلام علاقمندیم باید موحد را پاس بداریم

کنگره بزرگداشت هفت دهه خدمات فرهنگی و ادبی محمدعلی موحد که به همت کمیسیون ملی یونسکو در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و ادبی به یادواره‌ای برای گرامیداشت فرهنگ ایران و آذربایجان بدل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کنگره بزرگداشت هفت دهه خدمات فرهنگی و ادبی محمدعلی موحد که به همت کمیسیون ملی یونسکو در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و ادبی به یادواره‌ای برای گرامیداشت فرهنگ ایران و آذربایجان بدل شد.

برنامه با پیام ویدئویی مصطفی ملکیان آغاز شد که وی در این رابطه ضمن برشمردن دستاوردهای علمی موحد وی را استاد اساتید خود خواند و او را حائز تخصص در تمام حوزه‌هایی که به تالیف پرداخته است، دانست.

ملکیان در ادامه سخنان خود در رابطه با محمدعلی موحد او را حقوق‌دانی چیره‌دست، عرفان‌پژوهی بی‌بدیل و ادیب و معلمی راستین دانست که برای فرهنگ ایران خدمات گرانقدر بسیاری کرد.

در ادامه این نشست حجت‌اله ایوبی رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران با ذکر فرازهایی از مقالات شمس تبریزی به بیان مرارت‌های برگزاری این نشست پرداخت و اظهار داشت: بزرگترین مانع برای برگزاری این نشست خود استاد موحد بود که نمی‌خواست نامی از وی برده شود.

ایوبی افزود: روزی که برای هماهنگی‌های نهایی جهت برگزاری این نشست به خدمت استاد رسیدیم ایشان گفتند که چرا نام مرا می‌آورید از شمس بگویید و از هانری دوفشه کور تجلیل کنید من به استاد اطمینان دادم که از ایشان نگویم و جز کلام استاد ملکیان را نمی‌گویم که گفت استاد محمدعلی موحد یک اثر هنری است و ما در مواجهه با آثار هنری فقط می‌توانیم لذت ببریم.

ایوبی در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد: ما اگر عرفان و ادب را می‌خواهیم باید به موحد نگاه کنیم و اگر به ایران و اسلام علاقمندیم باید موحد را پاس بداریم.

ایوبی سخنان خود را با ذکر خاطره‌ای از عباس کیارستمی به پایان برد و گفت: روزی مرحوم استاد کیارستمی به من گفت که می‌خواهم به ملاقات دکتر موحد بروم با هماهنگی قبلی با دکتر فرشته‌خو داماد استاد به خدمت رسیدیم بعد از پایان این ملاقات مرحوم کیارستمی که در چهره‌اش غم و اندوه موج می‌زد چنین گفت که ای کاش من دوربینی با خود داشتم تا این لحظات شیرین را با مردم ایران شریک می‌شدم و همه از محضر ایشان بهره ببرند.

جلالی نماینده پیشن ایران در یونسکو سخنران دیگر این نشست بود که سخنان خود را این چنین آغاز کرد: برای موحد سخت است که اینجا بنشیند و برایش بزرگداشت بگیرند موحد بزرگ است و نیازی به بزرگداشت ندارد ما برای تاریخ و فرهنگ خود بزرگداشت می‌گیریم و امیدوارم فرصتی فراهم شود که در مقر جهانی یونسکو به شکل همزمان برای موحد و دوفوشه کور گرامیداشتی جهانی برگزار کنیم.

جلالی سخنان خود را با اشاره به اهمیت و عظمت نقش آذربایجان در فرهنگ ایران اداه  داد و اظهار داشت: تبریز جای بسیار عجیبی است چه پیش ا ز شمس تبریزی و چه پس از آن همواره زادگاه و میعادگاه بزرگان فرهنگ ایران بوده است.

جلالی افزود: در مجلسی که بیشتر برای بزرگداشت استاد موحد برگزار شده بود از دکتر شفیعی کدکنی خواستم تا سخنی در وصف استاد موحد بگوید و ایشان با خواندن این مصراع پاسخ داد که خود ثنا گفتن ز من ترک ثناست از این کار امتناع ورزید.

جلالی خاطرنشان کرد: خدمات موحد یک موهبت استراتژیک ادر حق امنیت ملی ایران است که برای حفظ چتر فراگیر زبان فارسی بر سر همه ملت ایران کوشیده است تا قوم‌گرایان و بدخواهان ملت ایران نتوانند بر زبان‌های قومی خود تکیه کنند و زیر پای زبان فارسی را خالی کنند.

او افزود: وقتی حاصل عمر استاد را بررسی می‌کنم با خود حسد می‌خورم که این همان نور در نور است و کیست که نداند به زحمت موحد بود که میراث مولانا به شکل منقح در مقالات شمس تبریزی برای ما از دستبرد سارقان در امان ماند.

جلالی نیز با ذکر خاطره‌ای درباره ترجمه فصوص الحکم توسط موحد اظهار داشت: وقتی این اثر را به پایان بردم از استاد پرسیدم که استاد شما عربی را از کجا به این خوبی فرا گرفته‌ایم و استاد از سر تواضع فرمودند که من عربی نمی‌دانم.

 خبر ادامه دارد...

کد N2036403

وبگردی