آفتاب
با اشاره به حکمِ سرپرستی؛

مسعود اشرفی: همزمانی بازرس و دبیرکلی پارالمپیک منع قانونی ندارد

مسعود اشرفی: همزمانی بازرس و دبیرکلی پارالمپیک منع قانونی ندارد

بازرس کمیته ملی پارالمپیک با بیان اینکه همزمانی این مسئولیت و سرپرستی دبیرکلی منع قانونی ندارد، در مورد انصرافش از پست ریاست و احتمال برعهده گرفتم دوباره دبیرکلی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود اشرفی که در انتخابات اخیر کمیته ملی پارالمپیک به عنوان تنها کاندیدای پست بازرس موفق شد آرای موافق اعضای مجمع را برای بر عهده گرفتن این مسئولیت بر عهده بگیرد، تا زمان مشخص شدن گزینه پیشنهادی محمود خسروی وفا برای دبیرکلی و تائید آن توسط اعضای هیات اجرایی، به عنوان سرپرست دبیرکلی پیگیر امور مربوطه خواهد بود.

اشرفی در حالی به عنوان سرپرست دبیری کمیته ملی پارالمپیک انتخاب شده که طی سال های گذشته نیز به عنوان دبیرکل در کنار خسروی وفا حضور داشت اما با توجه به اینکه وی در حال حاضر مسئولیت بازرسی را هم بر عهده دارد، این سوال مطرح است که «آیا همزمانی بر عهده داشتن این دو مسئولیت منع قانونی ندارد؟»

مسعود اشرفی در گفتگو با خبرنگار مهر به این پرسش پاسخ منفی داد و در مورد آن توضیحات لازم را ارائه کرد. 

وی با تاکید بر اینکه دو مسئولیت بازرس و دبیرکل و همزمانی عهده دار بودن آن تعارضی با یکدیگر ندارد، گفت: طبق اساسنامه جدید کمیته ملی پارالمپیک که ملاک عمل و تصمیم گیری خواهد بود، بازرس در کنار هیات اجرایی و مجمع یکی از سه رکن کمیته ملی پارالمپیک است که اتفاقا در مجمع این کمیته صاحب حق رای هم است در حالیکه برای پست دبیرکلی، هیچ حق رایی تعریف نشده است. 

بازرس کمیته ملی پارالمپیک با یادآوری اینکه طبق اساسنامه جدید و مصوب این کمیته، پست دبیرکلی با الگوبرداری از IPC (کمیته بین المللی پارالمپیک) انتصابی شده است، خاطرنشان کرد: جایگاه تعریف شده برای بازرس و دبیرکل، روند انتخاب آنها و شرایط متفاوتی که به لحاظ حق رای دارند، باعث می شود که همزمانی عهده دار بودن آنها منع قانونی نداشته باشد. البته که من در حال حاضر سرپرست دبیرکلی هستم اما در کل این دو مسئولیت در تعارض با یکدیگر نیستند. 

وی در پاسخ به این پرسش که «امکان دارد با توجه به پیشینه ای که به عنوان دبیرکل دارید و اینکه الان هم به عنوان سرپرست این پست معرفی شده اید، چقدر احتمال دارد در نهایت گزینه پیشنهادی برای دبیرکلی باشید؟ صحبتی در این زمینه شده است؟»، گفت: صحبتی نداشته ایم. فعلا مسئولیت اصلی من در کمیته ملی پارالمپیک بازرسی است و درکنار آن به عنوان سرپرست دبیری هم، پیگیر یکسری مسئولیت ها هستم. اینکه در نهایت برای این کرسی چه گزینه ای پیشنهاد و انتخاب می شود به نظر رئیس کمیته و نظر اعضای هیات اجرایی بستگی دارد. 

اشرفی که برای پست ریاست کمیته ملی پارالمپیک کاندیدا شده بود اما دو هفته پیش از انتخابات از آن انصراف داد در این مورد نیز گفت: اعتقادم این است اگر قرار است کسی عهده دار مدیریت در یک مجموعه شود باید مجموع آرا به سمت او هدایت شود. هر چقدر جمع آرای مثبت برای مدیریت یک فرد بیشتر باشد، به ایجاد جایگاه محکمتر و بهتر برای او کمک می کند و همین مسئله باعث می شود طی ماموریت خود، تاثیرگذارتر عمل کند. بنابرین بهتر دیدم که محمود خسروی وفا به عنوان تنها کاندیدای ریاست باشد. 

سرپرست دبیری کمیته ملی پارالمپیک در پاسخ به این پرسش که «با این نگاه و اعتقادی که دارید چرا اصلا برای ریاست کاندیدا شدید؟»، گفت: نباید اینگونه تصور می شد که کسی نمی تواند به انتخابات و تصدی این پست ورود داشته باشد. حتی تاکید خودِ محمود خسروی وفا هم بر این بود که اعضای مجمع برای تمام پست های موردنظرشان، کاندیدا شوند. همین نوع نگاه باعث شد که این دوره انتخابات کمیته ملی پارالمیک نسبت به ادوار گذشته، تعداد کاندیدای بیشتری داشته باشد. این مجمع ۵۲ عضو دارد و حق همه اعضا است که کاندیدا شوند و رای بدهند. 

«کناره گیری شما از پست ریاست کمک کرد انتخابات کمیته ملی پارالمپیک برای پست ریاست هیچ رقابتی نداشته باشد. بهتر نبود حداقل روز انتخابات کناره گیری می کردید تا همه چیز از پیش مشخص نباشد؟»، اشرفی در پاسخ به این پرسش گفت: نه؛ این کار درست نیست. اتفاقا صحبتی که با دوستان داشتم هم بر این بود که باید در صورت تصمیم برای کناره گیری، زودتر آن را اعلام کنند نه اینکه موضوع را تا روز مجمع بکشانند. اینکه کاندیداها در روز مجمع اعلام کناره گیری کنند، اشکال بزرگی است که باید برطرف شود. همان طور که برای ثبت نام کاندیداها بازه زمانی مشخصی تعیین می شود، باید برای انصراف و کناره گیری هم محدوده زمانی تعیین شود. 

وی تاکید کرد: انصراف کاندیداها در روز مجمع و پیش از آغاز رای گیری فقط باعث ایجاد چالش و سردرگمی می شود. نباید چنین باشد. 

مسعود اشرفی در پایان در مورد مسئولیتش به عنوان بازرس در کمیته ملی پارالمپیک و اینکه چرا برای چنین پستی کاندیدا شد نیز گفت: کسی که بازرس می شود باید شناخت کامل از مجموعه داشته باشد و بر همه موضوعات مطرح در اساسنامه  و ستاد مورد نظر، اشراف داشته باشد درغیر اینصورت نمی تواند مسئولیت های خود را انجام دهد. من از زمان تشکیل مجموعه پارالمپیک حضور داشتم. به همین دلیل و با توجه به شناخت کاملی که از آن دارم، احساس کردم که می توانم برای این پست مثمرثمر باشم. 

کد N2036256

وبگردی