آفتاب

ارسال ۳۷ طرح توسعه سیاسی از سوی دانشگاه علامه به نهادهای دولتی

ارسال ۳۷ طرح توسعه سیاسی از سوی دانشگاه علامه به نهادهای دولتی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از ارسال ۳۷ طرح توسعه سیاسی از سوی این دانشگاه به ۸۸ نهاد دولتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سلیمی در نشست پژوهش علوم انسانی که امروز در دانشگاه علامه برگزار شد، با اشاره به اهمیت پژوهش در علوم انسانی اشاره کرد و  اظهار کرد:  شاخص های علوم انسانی در سه دهه گذشته بسیار متفاوت شده است بر این اساس نوع نگاه در تحقیق و علم نسبت به گذشته نیز متفاوت است و  در حال حاضر متفکران معتقدند نوع نگاه به علوم انسانی با تغییر شاخص های فرزیک تحول می یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: البته یک خطا در نظر فوق وجود دارد چرا که  علوم انسانی درپارادیم متفاوتی زیست می‌کند که مورد پذیرش نخبگان قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مفاهیم روش و پژوهش در علوم انسانی قیاس ناپذیر می شود، یادآور شد: بسیاری از مفاهیم مشترک لفظی در سایر رشته ها وجود دارد که باید تفاوت مفاهیم با یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

سلیمی خاطر نشان کرد: پژوهش گاهی یک مشترک لفظی با معنایی متفاوت است، در علوم انسانی و اجتماعی مفاهیم کاملی از پژوهش از جمله واکاوی جوهر هستی و  
یافتن ابعاد وجودی و رفتار انسانی وجود دارداما پژوهش به معنی تفسیر معنا و فهم هنجار زندگی بهتر نیز معنا می‌شود که با اهداف و زمینه های اجتماعی تفاوت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: جنس فعالیت‌های پژوهشی در حوزه علوم انسانی هستی شناسی و معرفت شناسی تقسیم می‌شود که در جریان کاربردی شدن دانش و اشتغال محور شدن دانشگاه تا حدودی به فراموشی سپرده می شود در حالی سرسلسله علوم انسانی است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی به حاشیه رانده شدن علوم انسانی اشاره کرد و گفت:جنس تحقیقات پژوهشی بکار گرفته شدن برای حل مشکلات است که با روش های جدید و مناسب وزارت علوم این امر روز به روز اجرایی می شود اما برخی دستگاه ها خود را از تحقیقات دانشگاهی بی نیاز می دانند.

سلیمی افزود:تحقیقات انتقادی که همه چیز را به چالش می کشد، در حوزه علوم انسانی انجام می شودکه البته به سادگی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره برگزاری همایش و نشست های مختلف به منظور کاربردی شدن پژوهش ها اظهار کرد: فقط ۷درصد ارتباط با صنعت دانشگاه علامه طباطبایی توسط بخش خصوصی صورت گرفته و بیشتر مخاطبان دولت هستند.

سلیمی افزود:بطور عمده  سرعت پژوهش در حال جابه جایی است ، در دانشگاه واحدهای فناور علوم انسانی جهت همکاری و مشارکت با سازمان ها و نهادها شکل گرفته و از واحد های نمونه فناور است تا نشان ده علوم انسانی می تواند در پژوهش ها  موفق عمل کند.

وی خاطر نشان کرد: ۴۰۷ میلیارد تومان بودجه صرف پژوهش نهادهای مختلف می شود اما از دانشگاه ها برای انجام تحقیقات استفاده نشده است، اگر فقط ۴۰میلیارد از تحقیقات به دانشگاه اختصاص یابد بسیاری از مشکلات دانشگاه حل می شود.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان تاکید کرد: لزوم بازنگری در طرح و بودجه پژوهش های علوم انسانی به شدت احساس می‌شود .

انتهای پیام

کد N2036216

وبگردی