آفتاب

وجود 355 دشت ممنوعه در کشور/ استفاده از منابع آب شور در دستور کار قرار گرفت

وجود 355 دشت ممنوعه در کشور/ استفاده از منابع آب شور در دستور کار قرار گرفت

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: طرح جامع بهره‌وری آب کشور و تدوین استراتژی اصلاح و ترمیم آب به عنوان برنامه‌های مهم در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدحسین شریعتمدار رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در دومین همایش دوسالانه اقتصاد آب که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: رسالت نسل امروز احیا و ترمیم منابع آبی است.

وی افزود: اگر ۳۰ درصد در مصرف آب کشور صرفه‌جویی کرده و اتکای ما به موضوع بهره‌وری آب باشد، تحقق این هدف امکان پذیر است.

شریعتمدار در ادامه تصریح کرد: در این راستا ۱۲۰ شاخص برای اقتصاد آب تعریف شده که ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای در آنها وجود دارد و تنها یکی از این شاخص‌ها موضوع قیمت آب است.

این مسئول در ادامه با اشاره به موضوع اصلاحات ارضی در کشور گفت: این اصلاحات با ۲ هدف از بین بردن فئودالیسم ارضی و  توسعه کشاورزی انجام شد.

وی بیان کرد: یکی از ریشه‌های چالش کنونی آب در کشور مساله اصلاحات ارضی بود که پس از آن استراتژی توسعه ملی بر اساس ساخت زیربناها و اتکا بر منابع نفتی و همچنین توسعه کشاورزی با استفاده از چاه‌های عمیق و سدسازی‌ها رونق گرفت.

شریعتمدار اظهار داشت: در آن سال‌ها مالکان اراضی جدید به دلیل اینکه تولید آب در قالب‌های جدید صرفه‌های بیشتری داشت، از ترمیم منابع آب موجود خودداری کردند که به این دلیل بود که یارانه انرژی و نیز یارانه ارزی بیشتری دریافت می‌کردند.

این مسئول اتاق ایران اذعان داشت: افزایش قیمت نفت در دهه ۵۰ به تخصیص یارانه‌های بیشتر کمک کرد و در نیمه‌دوم دهه ۸۰ آثار فیزیکی این استراتژی به صورت خشک شدن تالاب‌ها و افت آب‌های زیرزمینی نمایان شد.

وی گفت: تعداد دشت‌های ممنوعه کشور از ۲۲ دشت در سال ۴۵ به ۳۵۵ دشت در سال ۹۴ رسید، همچنین امروز میزان روانآب‌های کشور به کمتر از ۵۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

شریعتمدار یادآور شد: در سال ۹۰ با ابتکار اتاق بازرگانی ایران قرار شد این اتاق به موضوع آب ورود کند و در این راستا مرکز ملی مطالعات راهبردی آب شکل گرفت.

وی از شکل گیری بنیاد شور ورزی ایران برای استفاده از منابع آب شور موجود در کشور خبر داد و گفت: طرح جامع بهره‌وری آب کشور و تدوین استراتژی اصلاح و ترمیم آب به عنوان برنامه‌های مهم در دستور کار قرار دارد.

کد N2036015

وبگردی