آفتاب
معاون اجرایی اسکاپ خبر داد:

شبکه هشدار محلی در زمینه ریزگردها و طوفان شن طراحی می‌شود

شبکه هشدار محلی در زمینه ریزگردها و طوفان شن طراحی می‌شود

معا ن اجرایی اسکاپ گفت: شبکه هشدار محلی در اپدیم طراحی خواهد شد که در قدم نخست درباره ریزگردها و طوفان شن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کاوه زاهدی معاون دبیر اجرایی اسکاپ (کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه) در نشست اپدیم گفت: همانطور که بیان شد منطقه آسیا و اقیانوسیه در دنیا بیشترین آسیب پذیری را نسبت به بلایای طبیعی دارد و در معرض این بلایاست. همچنین اینجا صحبت از کشورهای دیگر است که آنها نیز در معرض بلایا هستند. اشخاص ساکن در این منطقه در مقایسه با دیگر قاره ها، بیشتر در معرض بلایای طبیعی است. علل زیادی در این باره از جمله فقر وجود دارد. وی ادامه داد: گزارشی که در اسکاپ از طوفان شنی و ریزگردها بیان کردیم، بسیار گویاست که محیط زیست کشورها به شدت فرسوده شده است. تغییر اقلیم این چالشها را بیشتر و پیچیده تر کرده است.
وی گفت: مضاف بر این سونامی و بلایای دیگر را داریم. البته پیشرفتهای زیادی در این باره انجام شده ولی کار بیشتری در کاهش بلایای طبیعی باید انجام شود و ما بدانیم به چه نحوی بهتر با همدیگر همکاری کنیم.
زاهدی ادامه داد: با توجه به این نکات ما، برنامه عملی برای توسعه پایدار تهیه شده است تا تاب آوری  را بالاببریم. مطابق این نقشه راه باید مبنای محکمی برای همکاری منطقه ای مانند چهارچوب «سندای» داشته باشیم. اپدیم پاسخ منطقه ما به این چالشهاست. 
وی گفت: با تشکر از سخاوت دولت جمهوری اسلامی ایران، باید گفت اپدیم همکاری نزدیکی با اسکاپ خواهد داشت تا پلی بین دانش های مختلف که جزیره ای وجود دارند، باشد. اپدیم، شبکه ای را مبتنی کرده است که همه همکاران در آسیا و اقیانوسیه تهیه کرده است که همه به آن دسترسی دارند. همچنین اطلس بلایای طبیعی در این شبکه تهیه شده است که همه به آن دسترسی دارند. همچنین شبکه هشدار محلی هم در این شبکه طراحی خواهد شد که در قدم نخست درباره ریزگردها و طوفان شن خواهد بود.
زاهدی در پایان سخنانش گفت: افتتاح دفتر اپدیم در تهران می تواند سرآغازی برای کاهش اثرات و خسارتهای ناشی از بلایای طبیعی باشد. ما به همکاری بین اپدیم و اسکاپ اعتقاد داریم و از افتتاح این دفتر استقبال می کنیم.
کد N2035976

وبگردی