آفتاب

همه «ترین»‌های نیم‌فصل

همه «ترین»‌های نیم‌فصل

رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در هفته پانزدهم به پایان نیم فصل رسید و مسابقات تا پایان بازی‌های جام ملت‌های آسیا تعطیل خواهد بود.

به گزارش ایلنا، رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در هفته پانزدهم به پایان نیم فصل رسید و مسابقات تا پایان بازی‌های جام ملت‌های آسیا تعطیل خواهد بود. نکته جالبی که درباره نیم‌فصل اول لیگ هجدهم می‌توان گفت اینکه در ابتدا خیلی‌ها معتقد بودند این مسابقات نسبت به دوره‌های قبل از کیفیت پایین‌تری برخوردار است اما هرچه زمان گذشت و با اضافه شدن چهره‌های تازه همین لیگی که کسی به آن امید نداشت تبدیل به جذاب‌ترین لیگ برتر تاریخ شد. حالا حداقل 5 تیم مدعی قهرمانی در بالای جدول به شدت مشغول مبارزه هستند و این درحالی است که رقابت در پایین جدول به شدت سنگین است. فاصله امتیازات کم تیم‌های پایین و بالای جدول نیز بر حساسیت و جذابیت مسابقات به طرز چشمگیری اضافه کرده است.

بهترین میزبان و مهمان: پرسپولیس و سپاهان

پرسپولیس با کسب شش برد از 8 برد در خانه حریفان بهترین تیم در بازی‌های خانگی است. این تیم دو بازی دیگر را هم مساوی کرد تا 20 امتیاز بهترین عملکرد را در خانه حریفان داشته باشد. پدیده نیز با همین تعداد بازی 5 برد 2 مساوی و یک باخت و هفده امتیاز کسب کرده و تیم دوم است. بدترین تیم در بازی‌های خانگی استقلال خوزستان است که 4 باخت، 2 برد و 2 تساوی کسب کرده است.

سپاهان اما بهترین تیم نیم‌فصل اول در بازی‌های خارج از خانه است. این تیم از هفت بازی خارج از خانه‌اش 4 برد و 3 مساوی کسب کرده است. استقلال نیز از هشت بازی خارج از خانه 4 برد، 3 مساوی و یک باخت و 15 امتیاز کسب کرده است. استقلال خوزستان با هفت بازی و 4 مساوی و  3 باخت بدترین تیم بازی‌های خارج از خانه بوده است.

بهترین تیم 5 بازی آخر: استقلال و پرسپولیس

استقلال در 5 بازی آخر نیم فصل اول با سه برد و دو مساوی بهترین عملکرد را داشته است. پرسپولیس هم دقیقا چنین شرایطی دارد با این تفاوت که گل‌های زده و تفاضل گل استقلال این تیم را در رده اول قرار داده است. پیکان اما بدترین تیم 5 هفته آخر است چرا که این تیم هر 5 بازی آخرش را باخته است. ذوب‌آهن نیز با سه باخت پیاپی و دو مساوی تیم پانزدهم است.

بهترین تیم 2018: پرسپولیس

پرسپولیس با کسب نتایج خوب در هفته اخیر توانست خودش را به صدرنشینان رسانده و اکنون هم به خاطر تفاضل گل در رده سوم است. با این وجود پرسپولیس توانست با رسیدن به امتیاز 55 در صدر بهترین تیم‌ها در سال 2018 قرار گیرد. استقلال نیز با 53 امتیاز دومین تیم برتر سال 2018 فوتبال ایران است.

بیشترین مساوی: ماشین‌سازی

تیم ماشین‌سازی با کسب 12 مساوی در لیگ امسال از 15 بازی رکورددار تعداد مساوی در رقابت‌های معتبر باشگاهی به حساب می‌آید.  صنعت نفت آبادان نیز با 9 مساوی دومین تیم پرمساوی لیگ برتر ایران است.

آقای گل نیم فصل: استنلی کی‌روش

استنلی کی‌روش مهاجم برزیلی و تنومند این فصل سپاهان با زدن 9 گل بهترین گلزن لیگ برتر در نیم فصل اول بود. جالب است که رقیب اصلی او آنتونی استوکس که در تراکتورسازی بازی می‌کرد بعد از یازده بازی و 8 گل از ایران و این تیم رفت. علی علیپور با دو گلی که در بازی با پارس جنوبی به ثمر رساند هفت گله شد و در حال حاضر مهمترین رقیب کی‌روش در جنگ آقای گلی به حساب می‌آید.

میلیون دلاری‌های لیگ هجدهم: علیرضا بیرانوند

براساس محاسبات سایت ترانسفرمارکت 7‌بازیکن ایرانی حاضر در لیگ برتر امسال بازیکنانی هستند که ارزشی میلیون دلاری دارند. از نظر ترانسفر مارکت علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس با ارزش 2‌میلیون دلار باارزش‌ترین بازیکن این فصل لیگ برتر بوده است. احسان حاج‌صفی از تراکتورسازی با 1.5 میلیون دلار، فرشید اسماعیلی، علی علیپور، محمد انصاری، کمال کامیابی‌نیا و مهدی ترابی 5 بازیکنی هستند که ارزش آنها یک میلیون دلار برآورد شده است.

تازه‌واردهای لیگ برتر: دژآگه

بی‌شک حضور اشکان دژآگه در فوتبال ایران یک اتفاق ویژه و یکی از عوامل جذابیت این فصل از رقابت‌های لیگ برتر است. امسال و در نیم فصل اول 15 بازیکن برای اولین بار به لیگ آمده اند که مهمترین آنها اشکان دژآگه است. آنتونی استوکس (تراکتور)، ماریون (ذوب‌آهن)، ادی هرناندز (ذوب‌آهن)، جاناتان بالوتلی و پلاتینی (صنعت نفت)، مارکوس نیومایر ( استقلال)، هری فورستر و یوکی سوگیتا (تراکتورسازی)، الحاجی گرو (استقلال)، لی اروین (تراکتور)، تارتا (فولاد)، ولادیمیر کومان (سپاهان )، طارق همام (استقلال)، نگوته (فولاد) این بازیکنان هستند.

انتقال‌های بزرگ

در نیم‌فصل اول رقابت های لیگ برتر ستاره‌های زیادی از ایران رفته و برخی بازیکنان نیز میان تیم‌ها جا به جا شده‌اند. از مهمترین نقل و انتقالات می‌توان به جدایی مامه تیام از استقلال و رفتن به عجمان، مجید حسینی و وحید امیری از ایران به ترابوزان اسپور، احسان حاج‌صفی به تراکتور، امید ابراهیمی به الاهلی، مهدی ترابی به پرسپولیس و احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی به تراکتور اشاره کرد.

جوان‌ترین تیم ها: سایپا و صنعت نفت

سایپا و صنعت نفت با 24.7 سال سن جوان‌ترین تیم‌های نیم فصل اول بودند ضمن اینکه پارس‌جنوبی با 27.3 سال سن مسن‌ترین تیم نیم فصل اول لیگ برتر بوده است.

بهترین زوج خط حمله: کی‌روش و شهباززاده

استنلی کی‌روش و سجاد شهباززاده دو مهاجم سپاهان با زدن 13 گل بهترین زوج خط حمله نیم‌فصل بوده‌اند، هرچند 9 گل را استنلی و 4‌گل را سجاد زده است. امین قاسمی‌نژاد و یونس شاکری نیز با زدن یازده گل بعد از زوج تمام شده آنتونی استوکس و لی اروین در رده سوم هستند.

امتیازآورترین بازیکن: کی‌روش و قاسمی‌نژاد

استنلی کی‌روش با 9 گل و امین قاسمی‌نژاد با 6  گل  هرکدام برای تیم هایشان سپاهان و تراکتورسازی 4 امتیاز کسب کرده و امتیازآورترین بازیکنان به حساب می آیند.

گل به خودی‌ها: 7 گل

در لیگ امسال و تا پایان نیم‌فصل اول هفت گل به خودی توسط بازیکنان به ثمر رسید. آرمین سهرابیان (استقلال)، علی عبدا... زاده (پارس جنوبی)، حامد شیری و حامد لک (نساجی)، مجتبی لطفی (پارس جنوبی)، امید خالدی (سایپا) و میثم تهیدست (سپیدرود) بازیکنانی هستند که در این فصل به تیم خودشان گل به خودی زده‌اند.

کد N2035843

وبگردی