آفتاب

شب «فریدون بدره‌ای» برگزار می‌شود

شب «فریدون بدره‌ای» برگزار می‌شود

شب «فریدون بدره‌ای»، یکشنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۵ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، شب «فریدون بدره‌ای»، یکشنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۵ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

 این مراسم با مشارکت کتابخانه ملی و مجله بخارا و به‌مناسبت تجلیل از مقام علمی و ادبی فریدون بدره‌ای، با سخنرانی اشرف بروجردی، سیدعبدالله انوار، سیدصادق سجادی، جمشید کیانفر، عبدالکریم جربزه‌دار و علی دهباشی برگزار می‌شود.

در معرفی بیشتر بدره‌ای عنوان شده است: «فریدون بدره‌ای» متولد ۱۹ دی ۱۳۱۵ در کرمانشاه، نخستین مدیرکل کتابخانه ملی ایران پس از انقلاب است.

او دارای دکتری زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ و فوق‌لیسانس کتابداری از همین دانشگاه در سال ۱۳۵۱ است.

بدره‌ای استاد پاره‌وقت گروه زبان‌شناسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، معاون کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰، اولین پژوهشگر فرهنگستان زبان و بعدها مدیر پژوهشکده واژه‌های فارسی و با حفظ سمت، سرپرست کتابخانه فرهنگستان زبان ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ و نایب‌رئیس انجمن کتابداری ایران از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۳ بوده است.

اولین اثر او که مجموعه ۹ داستان بود، با نام «ناشناخته» در سال ۱۳۳۳ منتشر شد. از جمله آثار او که تالیف کرده است می‌توان به «واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران» و «واژه‌نامه بسامدی داستان رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی» اشاره کرد. او همچنین آثار بسیاری ترجمه کرده است که «فرقه اسماعیلیه»، «فدائیان اسماعیلی»، «سیری در زبان‌شناسی» و «آیین شهریاری در شرق» از آن جمله هستند.

 

کد N2035808

وبگردی