آفتاب
رئیس سازمان فضایی مطرح کرد؛

دستیابی ایران به ماهواره مخابراتی بومی تا ۷ سال دیگر

دستیابی ایران به ماهواره مخابراتی بومی تا ۷ سال دیگر

رئیس سازمان فضایی ایران از دستیابی به ماهواره مخابراتی بومی ظرف ۷ سال آینده خبر داد و گفت: در این راستا، گام های اولیه با طراحی و ساخت ماهواره های ناهید برداشته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی براری در نشست مشترک با محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: سازمان فضایی ایران در راستای آزاد سازی داده‌های ماهواره‌ای، همکاری خود را با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه فضا به عنوان یکی از زیرساخت های ارتباطی استراتژیک باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای به عنوان انقلاب صنعت فضایی با ارائه خدمات پهن باند، آینده ارتباطات را متحول خواهد کرد. بنابراین در حوزه فضایی و شبکه‌های ناوبری باید به خوداتکایی کامل برسیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ثروت و قدرت آینده در اختیار کشور هایی است که صاحب داده به شمار می روند و قدرت تحلیل داده دارند، گفت: توسعه شبکه ارتباط ماهواره‌ای و منظومه‌های ماهواره‌ای در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار دارد که امیدواریم با حضور و مشارکت بخش خصوصی بتوانیم این بخش را متناسب با نیازهای کشور توسعه دهیم.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اینکه مطابق با برنامه توسعه فناوری بومی تا سال ۱۴۰۴ به دنبال دستیابی به ماهواره سنجشی با دقت یک متر در مدار هستیم، افزود: دستیابی به ماهواره مخابراتی بومی ظرف ۷ سال آینده نیز در راس برنامه‌های سازمان فضایی ایران قرار دارد که در این راستا، گام‌های اولیه با طراحی و ساخت ماهواره‌های ناهید (ناهید ۱ و ۲) برداشته شده است.

وی توسعه بازار، بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان، جذب سرمایه گذاری و تضمین خرید را از مهمترین دغدغه‌های توسعه صنعت فضایی کشور دانست و گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان اتاق فکر توسعه بخش IT و ICT فعال است.

در این نشست، محمد خوانساری، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: این پژوهشگاه با دستگاه‌های مختلف دولتی در حوزه های زیرساختی بخش ICT مذاکراتی داشته است و در حوزه کسب وکار و مدل‌های اقتصادی نیز فعالیت‌های خوبی در این زمینه شکل داده است.

وی با بیان اینکه در بخش‌های فنی نیز با حمایت‌های سازمان فضایی اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: در بحث کسب وکارهای فضاپایه می‌توانیم همکاری‌های خوبی با سازمان فضایی داشته باشیم.

کد N2035337

وبگردی