آفتاب
وزیر علوم عنوان کرد؛

فناوری ها باید در جهت رفع نیاز جامعه گسترش یابد

فناوری ها باید در جهت رفع نیاز جامعه گسترش یابد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به محدودیت های عرصه جهانی، فرصت مناسبی است که فناوری ها در جهت رفع نیازهای جامعه گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعدازظهر امروز در مراسم تقدیر از نفرات برگزیده بیست و سومین دوره المپیاد علمی - دانشجویی کشور که در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، اظهار داشت: ما در جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری حرف زیادی برای گفتن داریم و تمام این به دلیل وجود جوانان و دانشجویان عزیز است.

وی ادامه داد: نام جامعه علمی ما همیشه در بین کشورهای صاحب نام آورده می شود و اکنون مراکز علمی ما در لبه های علم و فناوری جدید دنیا حرکت می کنند و اکنون کشور ما رتبه شانزدهم تولید علمی دنیا را دارا است.

وزیر علوم افزود: ما در بین جامعه علمی خودمان دانشمندان بزرگی را داریم که در کنار خودشان اساتید و دانشمندان جوان را تربیت می کنند تا این افراد ادامه دهنده جایگاه علمی کشورمان در جوامع علمی دنیا باشند.

غلامی ادامه داد: خیلی وقت ها جامعه علمی ما را نقد می کنند که این همه علم و دانش، مقاله و کتاب چقدر در سطح جامعه استفاده می شود؟ وظیفه اصلی ما در دانشگاه ها تولید علم است، قرار نیست همه علومی که در دانشگاه ها مطرح است، در همین فردای نزدیک در سطح جامعه کاربردی شود. البته بخشی از نقدها نیز درست است اما اگر نگاهی به سیر تحول فعالیت دانشگاه ها داشته باشیم، می بینیم که دانشگاه های ما زمانی که شکل گرفتند هدفشان تربیت نیروی کارشناس بود.

وزیر علوم افزود: از اوایل دهه هفتاد که مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها شکل گرفت، بخش های تحقیقاتی و علمی رونق گرفت و همین طور شیب رو به بالای خود را ادامه می دهد. در اواخر دهه هفتاد بحث فناوری در دانشگاه ها شکل گرفت که یافته های علمی را به سطح جامعه برده و مسائل کشور را حل می کند، لذا ما می توانیم در حال حاضر بگوییم دانشگاه ها سیر تحولی خود را طی کرده و به سمت دانشگاه کارآفرین در حال حرکت هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارند که حامی شرکت های دانش بنیان و فناوری های جدید هستند.

غلامی ادامه داد: در شرایط فعلی که نگاه به استخدام بخش دولتی کمرنگ شده و محدودیت هایی در عرصه جهانی ایجاد شده، فرصت مناسبی است که ما به ظرفیت های داخلی خودمان تکیه و توجه کنیم. افراد می توانند با به کارگیری علم و دانش در این شرایط حساس اثر ماندگاری به جای بگذارند و از این فرصت برای گسترش فناوری در جهت رفع نیاز جامعه استفاده کنند. وظیفه و مأموریت ملی ما در این زمان ایجاب می کند که در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.

مراسم تقدیر از نفرات برتر بیست و سومین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد و در این مراسم با حضور وزیر علوم، از ۷۹ نفر در ۲۳ رشته تقدیر به عمل آمد.

کد N2035297

وبگردی