آفتاب

عدم پخش تلویزیونی دلیل اصلی نبود اسپانسر|به ورزشکاران پرورش اندام کم توجهی می شود

عدم پخش تلویزیونی دلیل اصلی نبود اسپانسر|به ورزشکاران پرورش اندام کم توجهی می شود

گفت و گو با مهدی نصیبی دبیر فدراسیون پرورش اندام و بدن سازی.

خبرنگار ورزشی آفتاب مصاحبه ای انجام داده است با مهدی نصیبی دبیر فدراسیون پرورش اندام و بدن سازی.

*ورزش پرورش اندام از چه جایگاهی در آسیا و جهان برخوردار است؟




پرورش اندام سال ها در آسیا و 6 سال است که در جهان حرف اول را می زند.




ورزشکاران ما عناوین مختلفی در این رشته کسب کرده اند، اما عناوینی که زیر نظر فدراسیون جهانی ifbb کسب می شود مورد قبول فدراسیون است .




ورزشکاران پرورش اندام در آبان ماه امسال توانستند مقام اول مسابقات جهانی را کسب کنند، البته این بدین معنا نیست که رقیبان ما ضعیف هستند، بلکه بسیار قدرتمندند اما خوشبختانه نمی توانند ورزشکاران مارا شکست دهند.




از نظر جایگاه جهانی هم باید بگویم که، در انتخابات این دوره ریاست فدراسیون جهانی، آقای پورعلی فرد رئیس فدراسیون پرورش اندام جمهوری اسلامی به عنوان مشاور آقای رافائل، رئیس فدراسیون جهانی انتخاب شدند.




همچنین سمت هایی چون مدیر کمیته مسابقات فدراسیون جهانی و نایب رئیس فدراسیون آسیایی را نیز در اختیار دارند.




نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون جهانی هم در اختیار امید جبلی، رئیس کمیته داوران فدراسیون جمهوری اسلامی است.




*اوضاع پرورش اندام در کشور به چه صورت است؟




پرورش اندام جزء یکی از سخت ترین ورزش ها به حساب می آید و بعد از فوتبال مخاطبان بسیاری دارد اما میزان توجه به ورزشکاران این رشته بسیار کم است.




به دلیل بالا رفتن قیمت سکه وزارت ورزش با کسری بودجه مواجه شده است و فقط پاداش ورزشکاران المپیکی را داده است از طرفی ورزش ما به دلیل اینکه المپیکی نیست در لیست سرباز قهرمان هم قرار نگرفته است .




تمام سعی و تلاش فدراسیون این است که بتوانیم علاوه بر دریافت پاداش ها ورزش پرورش اندام را هم وارد لیست سرباز قهرمان کنیم.




*راجع به سرباز قهرمان توضیح دهید؟




ستاد کلی نیروهای مسلح بخش نامه ای را صادر کرده است مبنی بر اینکه ورزشکاران رشته های المپیکی که صاحب کرسی و عنوان قهرمانی در مسابقات می شوند از خدمت[span]  سربازی معاف شوند و فقط دوره آموزشی را بگذرانند.




من معتقدم با نبود ورزش های غیر المپیکی در این لیست، به این ورزش ها بی مهری شده است چراکه ورزشکاران این رشته ها با سعی و تلاش پرچم ایران را در دنیا به اهتزاز در می آورند.




به نظر من سرباز قهرمان باید به همه ورزش ها اختصاص داده شود.




*ورزشکاران رشته پرورش اندام از اوضاع مالی خوبی بهره مند هستند؟




به دلیل عدم پخش تلویزیونی از اسپانسر برخوردار نیستیم و این کمی به اوضاع مالی ورزشکاران و فدراسیون لطمه می زند، البته برخی دوستان تولید کننده دستگاه ها و  مکمل های ورزشی برای دیده شدن کالا و مکمل هایشان اسپانسر می شوند و مبلغ جزئی از این طریق به ورزشکاران تعلق می گیرد.




درآمد مالی فدراسیون هم خیلی کم است و بیشتر از برگزاری کلاس های آموزشی، سمینار ها و بودجه ای  که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به ما اختصاص می دهد تامین می شود.




به ورزشکاران ما نسبت به ورزشکاران سایر رشته ها کم لطفی می شود چراکه ورزشکاران خودشان باید پول لباس، مکمل و زمین تمرینشان را بدهند اما سایر ورزشکاران حتی مدیربرنامه اختصاصی هم دارند.




اما  فدراسیون و آقای پور علی فرد تلاش می کنند تا اوضاع مالی را بهبود بخشند تا ورزشکاران بدون دغدغه مالی به ورزش خود ادامه دهند.




*در میان صحبت هایتان به عدم حمایت از سوی وزارت ورزش اشاره کردید، آیا واقعا همین طور است؟




خیر، وزارت ورزش و حمایت های آقای دکتر سلطانی فر در زمان اعزام ورزشکاران ما به مسابقات برون مرزی خیلی کمک کردند، شما می دانید که امروزه اعزام به مسابقات برون مرزی به دلیل شرایط مالی کم تر اتفاق می افتد، اما ورزشکاران ما با حمایت وزارت ورزش به مسابقات اعزام شدند.




ورزش ما ورزش خوبی است و امیدواریم که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بیشتر از ورزشکاران ما حمایت کنند تا ورزشی را سالم تر و بهتر داشته باشیم.




*ورزش پرورش اندام ورزش مورد علاقه بانوان هم است، شرایط این رشته برای بانوان چگونه است؟




ما به دلیل شرایط مذهبی در بخش بانوان نمی توانیم ورود کنیم، اما علاقمندان بسیاری داریم و به جرات می توانم بگویم حضور بانوان ما بیشتر از آقایان است اما به دلیل اعتقادات مذهبی فقط در بحث مچ اندازی می توانیم متقاضی باشیم حتی در بحث ورزش پاورلفتینگ هم هنوز موافقتی صورت نگرفته است اما درزمینه مربی گری در خدمت بانوان علاقمند هستیم.




*استقابل از ورزش مچ اندازی به چه صورت است؟




دومین دوره مسابقات مچ اندازی در بخش بانوان مرداد ماه در ارومیه برگزار شد که استقبال خوبی از سوی علاقمندان صورت گرفت.




در بخش آقایان هم بیستمین دوره اش در بهمن ماه برگزار می شود که انتخابی تیم ملی برای مسابقات آسیایی فروردین ماه است.




*کمیته های زیر مجموعه پرورش اندام چه اندازه فعالیت دارند؟




کمیته های پاور، مچ اندازی و قوی ترین مردان جهان اوضاع خوبی دارند و بسیار هم فعال هستند.




از زیر شاخه های ورزش پرورش اندام هم بسیار استقبال شده است در حال حاضر ورزشکاران زیادی در فیزیک فعالیت می کنند. اما بادی بلدینگ و بادی کلاسیک به دلیل اینکه اولین رشته های این ورزش اند مخاطبان خاص خود را دارند.




نا گفته نماند که در این دوره فیزیک کلاسیک و ماسکولار(فیزیک عضلانی) را هم به زیر شاخه های پرورش اندام اضافه خواهیم کرد و کلاس های داوری فشرده فیزیک کلاسیک و ماسکولار را در سراسر کشور برگزار کرده ایم تا داوران و مربیان قبل از برگزاری مسابقات آسیایی قهرمانی باشگاه های کشور با قوانین دو رشته آشنایی پیدا کنند.




*میزان دوپینگ در ورزشکاران پرورش اندام بیشتر از سایر رشته ها است، نظر شما در این باره چیست؟




دوپینگ ممکن است در هر ورزشی وجود داشته باشد و ورزش ماهم از این قاعده مستثناء نیست.




در بحث پرورش اندام دوپینگ بیشتر در ورزشکارانی اتفاق می افتد که از حالت آماتور خارج می شوند و به سمت حرفه ای شدن می روند. چراکه نظارت بر روی ورزشکاران ملی بسیار سخت گیرانه است و اگر همچین اتفاقی بیافتد بالطبع برخورد می شود.




در ورزش ما مکمل های ورزشی لازم است، اما من مواد نیروزا را رد می کنم چراکه در بسیاری از موارد با بدن فرد ورزشکار سازگاری ندارد و منجر به بیماری می شود.




امیدوارم روزی برسد  که همه ورزشکاران ما عاری از دوپینگ باشند.




*استان های کشور هم مانند تهران از نظر دستگاه های ورزشی و... مجهز هستند؟




امکانات بیشتر استان ها خیلی خوب است و هئیت های حاضر در استان هایمان هم بسیار فعال اند حتی برخی از این استان ها می توانند با کلان شهر ها هم طراز باشند اما شهرستان های محرومی هم داریم که محرومیت های سخت افزاری چیزی از قهرمانی هایشان کم نکرده است.




میزان علاقه در استان های محروم به حدی است که من در یکی از شهرستان های محروم دیدم با پیت های 17 کیلویی وزنه می زدند، اینگونه افراد واقعا علاقمند هستند و ما هرکاری برای استاندار سازی لوازم موردنیاز ورزشکاران انجام می دهیم.




*برای آینده این ورزش چه برنامه های دارید؟




در ابتدا قصد داریم دید خانواده ها را به این ورزش تغییر دهیم، چراکه خانواده ها، این رشته را دلیل اصلی مرگ میرهای حاصل از مواد نیروزا و زدو خوردهای خیابانی می دانند درحالی که واقعا این طور نیست.




در قدم دوم سعی می کنیم پوشش ظاهری ورزشکاران مان را بهتر کنیم تا جلوه خوبی در انظار عمومی داشته باشد.




تمام سعی فدراسیون سالم سازی و نظم بخشیدن است، امیدواریم که بتوانیم اخلاق را بیشتر ار اکنون سرلوحه کار خود قرار دهیم و فدراسیونی جذاب و مرفه داشته باشیم.





*در آخر حرفی دارید؟




خانواده قهرمان بیت الله عباس پور طی تماسی که با آستانه قدس رضوی داشتند قرار است به زودی مدال های خود را به موزه امام رضا(ع) اهدا کند.




در آخر مچ اندازی ما به زودی المپیکی خواهد شد و دعا کنید که پرورش اندام هم به سمت و سو المپیکی شدن برود.




 




 




 


















کد N2035137

وبگردی