آفتاب
گزارش اجمالی مهر؛

مرور کوتاه مبارزه با قاچاق کتاب از ابتدا تاکنون/چند مرکز پلمب شد؟

مرور کوتاه مبارزه با قاچاق کتاب از ابتدا تاکنون/چند مرکز پلمب شد؟

از ابتدای مبارزه جدی با قاچاق کتاب، تا حالا ۱۹ مرکز و انبار غیرمجاز عرضه کتاب قاچاق پلمب و تعطیل شده است.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: طی مدت کوتاهی که از مبارزه جدی با قاچاق کتاب و رویکرد ضربتی با پلمب انبارهای غیرمجاز می‌گذرد، حرف و حدیث‌های زیادی به‌طور رسمی و غیررسمی مطرح شده و می‌شود. پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که برخی از اعضای قدیمی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، و کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان این اتحادیه به‌طور مستقیم درگیر این پرونده هستند و همراه با پلیس به انبارهای غیرمجاز کتاب رفت و آمد می‌کنند.

یکی از سوالاتی که با شروع این مبارزه مطرح کرده‌ایم، این است که ناشران و صاحبان آثار مدت‌هاست از قاچاق کتاب گلایه می‌کردند اما چرا این مبارزه به‌طور ناگهانی آغاز شد. پاسخی که تا به حال به این پرسش داده شده این است که دغدغه شکل‌گیری این مبارزه و وارد شدن به فاز عملی آن چند سالی است که وجود داشته اما همگرایی نیروهای عمل‌کننده به تازگی صورت گرفته است. به هر حال، قرار است تا چندی دیگر، شرایطی فراهم شود که خبرنگاران و اصحاب رسانه به پاسخ پرسش‌های خود در این باره و دیگر موارد مرتبط برسند.

تا این‌جای کار، ۱۹ مرکز توزیع کتاب غیرمجاز تعطیل یا پلمب شده است. نکته مهم این است که همه این ۱۹ محل یا مرکز، انبار نیستند بلکه تلفیقی از انبار و کتابفروشی‌ هستند. البته عمده این مراکز، انبار هستند تا کتابفروشی.

روال کلی کار در مبارزه جدی و ضربتی اخیر به این ترتیب است که ابتدا ناشران، توزیع‌کنندگان یا سایر مولفان و مترجمان، محل انبارهای قاچاق را به اطلاع اتحادیه ناشران می‌رسانند. سپس اتحادیه موردنظر با پلیس امنیت هماهنگی به عمل آورده تا حکم قضایی گرفته شود. سپس کارشناسان اتحادیه ناشران با پلیس امنیت، برای کشف و ضبط انبار یا مرکز مورد نظر همکاری می‌کنند و پس از پلمب مکان مورد نظر، کتاب‌های قاچاق به یک انبار منتقل می‌شوند. مرحله بعدی هم فهرست و آماربرداری از کتاب‌های قاچاق است.

پس از انجام این مراحل، از مترجمان،‌ مولفان و ناشران برای ثبت شکایت و دادن وکالت به وکیل اتحادیه ناشران دعوت می‌شود. به این ترتیب وکیل مورد نظر در دادسرای فرهنگ و رسانه پیگیری پرونده را آغاز می‌کند. متهمان هم پس از ورود به چرخه بررسی‌های دادگاه، تفهیم اتهام می‌شوند و تا زمان برگزاری جلسه رسمی دادگاه با قید وثیقه آزاد می‌شوند.

در حال حاضر، متهمانی که پس از پلمب ۱۹ مرکز غیرمجاز توزیع کتاب معرفی شدند، با قید وثیقه آزادند و در انتظار برگزاری جلسه دادگاه هستند و نکته مهمی که اعضای اتحادیه ناشران در گفتگو با خبرنگار مهر به آن انتقاد دارند، این است که هنوز دستفروش‌ها در سطح شهرها فعالیت دارند و کتاب قاچاق می‌فروشند.

یکی از اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اتفاقات اخیری که در مبارزه با قاچاق کتاب افتاده، گفت: ما ۳ سازمان و ارگان مهم فرهنگی در کشور داریم که در این باره دخیل هستند؛ سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف این ارگان‌ها اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است. این ۳ ارگان می‌توانند هماهنگ با هم و با همکاری اتحادیه ناشران در زمینه کتاب‌های غیرمجاز و قاچاق، فرهنگ‌سازی کنند تا مردم کتاب‌های غیرقانونی را نخرند و اطلاع‌رسانی هم بکنند که دستفروش‌ها و مراکز غیرمعتبر کدام هستند تا مردم از آن‌ها خرید نکنند. این ارگان‌ها می‌توانند مردم را به سمت کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور راهنمایی کنند.

این ناشر ادامه داد: کتابفروشی‌هایی که از اتحادیه مجوز دارند، یک‌سری مراحل قانونی را طی کرده و قانونمند کار می‌کنند. آن‌ها جواز کسب و گواهی عدم سوءپیشینه گرفته‌اند و خلاصه مراحلی را طی کرده‌اند تا فعالیت قانونی داشته باشند. طبیعتا کتابفروشی که قانونمند کار می‌کند، کتاب قاچاق نمی‌فروشد. نتیجه‌گیری حرف این است که این ۳ ارگان می‌توانند مردم را آگاه کنند. چون یکی از مشکلات خریداری کتاب‌های قاچاق این است که مردم فریب دستفروش‌ها را می‌خورند که فلان کتاب، سانسورنشده و نسخه کامل است. در حالی که اصلا چنین چیزی نیست و کتاب سانسورشده و نشده نداریم چون قاچاق‌چیان کتاب، همان کتاب‌هایی را که وزارت ارشاد مجوز داده، به‌صورت غیرمجاز کپی کرده و می‌فروشند.

کد N2034998

وبگردی