آفتاب
نقدی بر نشست ارزیابی عملکرد بانوان؛

کاراته بانوان نیازمند تغییر نگرش/ به جوانان با آتیه توجه کنید

کاراته بانوان نیازمند تغییر نگرش/ به جوانان با آتیه توجه کنید

کاراته بانوان پتانسیل لازم برای کسب موفقیت در میادین جهانی و آسیایی را دارد به شرط آنکه فدراسیون نگرش و استراتژی خود در این بخش را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی کاراته بانوان ایران در جریان رقابتهای قهرمانی جهان در اسپانیا توفیق چندانی نداشت. سارا بهمن یار تنها بانوی موفق کاراته ایران در مادرید بود که موفق به کسب نشان برنز شد. البته در بخش تیمی نمایندگان کشورمان نمایش خوبی داشتند، ولی بازهم در یکقدمی کسب مدال با ناکامی تاتامی جهانی را ترک کرد. 

پس از بازگشت تیم ملی از این رقابتها فدراسیون در تدارک برگزاری نشستی برای بررسی عملکرد تیم ملی بانوان بود. جلسه ای که به دلایل مختلف از جمله بازنشستگی محمدصادق فرجی و انتخاب سرپرست به تعویق افتاد. اما تشکیل جلسه هم اندیشی اولین اقدام جدی محسن آشوری بعد از نشستن روی صندلی سرپرستی فدراسیون بود. 

روابط عمومی فدراسیون کاراته تنها به انتشار خبر برگزاری این نشست بسنده کرد. نشستی که با حضور افسانه باقری، نایب رئیس بانوان فدراسیون، مسعود رهنما عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی، ستاره موسوی، سرمربی تیم ملی بانوان، شهاب سلطانی، مربی تیم ملی مردان، احمد صافی(کارشناس) و البته سپرست فدراسیون برگزار و طی آن نقاط قوت و ضعف تیم بانوان، عملکرد بازیکنان و کادر فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادات و راهکارهای لازم برای بهبود عملکرد این تیم به فدراسیون ارائه شد.

اینکه فدراسیون چه نتیجه ای از این نشست گرفته و قرار است ادامه کار بانوان با کدام مربی و چه استراتژی طی شود، برای آینده کار بانوان اهمیت دوچندانی دارد. همه اهالی کاراته بخصوص کارشناسان و آنها که از نزدیک اخبار و برنامه های کاراته بانوان را پیگیری می کنند، بر توانایی بالایی بانوان ایرانی در انجام کارهای بزرگ اتفاق نظر دارند. ولی با ادامه روند فعلی شاید سخت و یا حتی نشدنی باشد. 

کاراته ایران در بخش بانوان پشتوانه سازی خوبی در سالهای قبل داشته است. بررسی کوتاهی در رده های سنی پایه و نتایج کسب شده در این بخش طی دو سال گذشته این ادعا را ثابت می کند که پتانسیل زیادی در این بخش نهفته است. نمونه بارز آن سارا بهمن یاری است که بعد از درخشش در رقابتهای امیدهای جهان و رسیدن به مدال نقره، سخت تلاش کرد تا روی تاتامی جهانی به نشان برنز دست پیدا کند. 

فاطمه خنک دار، مبینا حیدری و نگین آلوتی از همین دست پشتوانه های کاراته هستند که در المپیک نوجوانان آرژانتین  موفق به کسب نشان برنز شدند. رقابتهای کاراته وان چین هفته قبل برگزار شد. رقابتهایی سطح بالایی که شبنم واحدی و ملیکا احدی مبارزات سطح بالایی را به نمایش گذاشتند. احدی با مدالهای با ارزش قاره ای نوجوانان و جوانان در امیدهای جهان تا یکقدمی مدال پیش رفت. مدال نقره دانشجویان جهان را کسب کرد و در چین هم چهار بار روی تاتامی رفت و با بدشانسی از دست یابی به مدال بازماند.

اصل مطلب و راهکار منطقی برای بانوان ایران بازنگری در انتخاب مربیان و از همه مهمتر توجه ویژه به جوانان با آتیه ای است که امتحان خود را در رده های نوجوانان، جوانان و زیر ۲۱ سال پس داده اند، جوانانی که شایسته اعتماد هستند و فدراسیون کاراته باید به آنها توجه داشته و با برنامه این دست استعدادها را به مسابقات معتبر اعزام کند. اعزام هایی که می تواند هم تجربه باشد و هم امتیازی برای ارتقا در رنکینگ فدراسیون جهانی برای حضور در کاراته وان ها.

فدراسیون کاراته برای مسابقات کاراته وان پاریس نام طراوت خاکسار، سارا بهمن یار و حمیده عباسعلی را در لیست اعزام قرار داده است. همین اسامی به خوبی نشان می دهد که توجه به نسل جوان که نام برخی از آنها در سطور بالا ذکر شد، راهکار مهم و اصلی برون رفت بانوان از این بن بست است.

محسن آشوری سالها در سمت های مخنلف از جمله دبیری در فدراسیون کاراته خدمت کرده و بهتر از کسی می داند درد کاراته بانوان چیست و درمان آن کجاست و اهالی کاراته انتظار دارند در بخش بانوان دقت نظر بیشتری داشته و از نیروهای مجرب و دلسوز بهره ببرد. 

کد N2034968

وبگردی