آفتاب

از صدای مریخ تا جراحی در فضا!

از صدای مریخ تا جراحی در فضا!

پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است

خروج "وویجر ۲" از منظومه شمسی

ماموریت "وویجر ۲"(Voyager ۲) که طولانی‌ترین ماموریت ناسا در تاریخ به شمار می‌آید، یک رکورد تاریخی دیگر به جا گذاشته است، چرا که فضاپیمای "وویجر ۲" تا حدی به عمق فضا رفته که با خروج از منظومه شمسی به فضای میان‌ستاره‌ای رسیده است. فضاپیمای "وویجر ۲"(Voyager ۲) ناسا، ۴۱ سال پس از پرتاب از هلیوسفر خارج شده و وارد فضای میان‌ستاره‌ای شده است و تبدیل به دومین ساخته دست بشر شد که به آنجا می‌رسد. هلیوسفر یا هورسپهر، حباب پلاسمایی ایجاد شده توسط خورشید است که بیشتر فضای منظومه شمسی ما را در بر گرفته است. به عبارت دیگر، هلیوسفر پهنه‌ای است حباب مانند که بادهای خورشیدی را دربرگرفته است.

صدای مریخ

کاوشگر "اینسایت"(InSight)  پس از گذشت دو هفته از فرود موفقیت آمیزش بر روی سیاره سرخ، توانست صدای مریخ را ثبت کند. این صدا شامل صدای بادی است که در مریخ می‌وزد. کاوشگر "اینسایت"، علاوه بر این کار پوشش لنز دوربین‌های خود را کنار زد تا واضح‌ترین تصاویر را از خانه جدید خود تهیه کند. این صدا به وسیله حسگرهای فشار هوا و دستگاه‌های سنجش روی اینسایت به ثبت رسیده است.

حسگرهای فشار هوا توانستند لرزش‌های هوای مریخ را به طور مستقیم تشخیص دهند. دستگاه‌های سنجش نیز لرزش‌هایی را ثبت کردند که به وسیله بادهای مریخی که در سراسر پنل‌های خورشیدی اینسایت می‌وزیدند، ایجاد شده بود. فضاپیمای اینسایت به بررسی بخش‌های عمیق مریخ خواهد پرداخت. اینسایت می‌تواند اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آن را بررسی کند. ناسا می‌گوید: ما توسط این فضاپیما برای نخستین بار می‌توانیم سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن (۴.۶ میلیارد سال گذشته) بررسی کنیم.

کشف آب در سیارک "بننو" 

فضاپیمای ناسا در ماموریت اخیر خود توانست در یکی از سیارک‌های مورد بررسی، آب پیدا کند. دانشمندان ناسا با انتشار اطلاعات فضاپیمای "اسیریس- رکس" (Osiris-Rex) از کشف آب در سیارک "بننو"(Bennu) خبر دادند. آنها توانستند با کمک طیف‌سنج، هیدروکسل‌هایی کشف کنند که حاکی از تعامل با آب هستند. این گروه پژوهشی، اطلاعات خود را با بررسی داده‌های اسیریس- رکس به دست آورده‌اند که در اواسط ماه اوت به ببنو نزدیک شد و در روز سوم ماه دسامبر به این سیارک رسید. هنوز مراحل بسیاری برای تکمیل این پژوهش باقی مانده‌اند. اسیریس- رکس تا ۳۱ دسامبر به مدار اطراف بننو نخواهد رفت؛ در نتیجه جمع‌آوری نمونه‌هایی از این سیارک، زمان خواهد برد. نمونه‌های جمع‌آوری شده تا سال ۲۰۲۳ به زمین آورده نمی‌شوند.

رفت و بازگشت موفقیت آمیز فضاپیمای شرکت "ویرجین گلکتیک"

فضاپیمای "SpaceShipTwo" متعلق به شرکت "ویرجین گلکتیک" موفق شد پس از ماه‌ها آزمایش به فضا برسد و پیش از بازگشت به زمین به ارتفاع ۲۷۱ هزار و ۲۶۸ فوت دست پیدا کند. زمان ماندن این فضاپیما در فضا کوتاه بود ولی به اندازه‌ای کافی بود که توانست به بررسی فضاپیما و ۴ آزمایش تحقیقاتی ناسا درباره میکروگرانش بپردازد. شرکت فضایی "ویرجین گلکتیک"(Virgin Galactic) از سال ۲۰۱۴ تاکنون مسیر طولانی را در پی تحقق گردشگری فضایی طی کرده است. گردشگری فضایی به این معنا است که مسافران این پرواز می‌توانند ظرف چند دقیقه شرایط بی‌وزنی را تجربه کنند و از خط "کارمن"(Karman line) عبور کنند یا حداقل به آن دست یابند.

جراحی در فضا

"ولگ کانوننکو"(Oleg Kononenko) و "سرگئی پروکوپیف"(Sergey Prokopyev) فضانوردان روسکاسموس با یک راهپیمایی فضایی توانستند به عملیاتی دست بزنند که تاکنون در تاریخ فضانوردی سابقه نداشته و بسیار خطرناک به شمار می‌رود. دلیل این راهپیمایی بررسی بدنه خارجی ناو سایوز ام.اس-۹ بود. در نیمه شب ۳۰ ماه اوت گذشته، مسئولان مرکز هدایت پرواز متوجه شدند فشار هوا در آن ایستگاه تا حدودی کاهش یافته است. صبح روز بعد به هر شش فضانورد ساکن ایستگاه دستور داده شد که به دنبال جستجو و یافتن منبع نشت هوا باشند و مشخص شد منشاء این مشکل سوراخی ۲ میلی‌متری در بخش مداری سایوز است. سوراخ بلافاصله از داخل گرفته و فشار هوا به حال عادی بازگشت. اولگ کانوننکو و سرگئی پروکوپیف با انجام یک راهپیمایی و ضمن عملیاتی پیچیده توانستند ضمن بررسی محل سوراخ، از آن فیلم و عکس تهیه کنند. آنها همچنین از این محل و ماده‌ای که برای پر کردن سوراخ استفاده شده بود نمونه‌برداری کردند.

نقشه یخ جنوبگان ماهواره" آیس ست۲"

ماهواره" آیس‌ست ۲ " ناسا که سپتامبر امسال به مدار قطبی پرتاب شده بود، اکنون در حال ایجاد نقشه‌هایی از یخ‌های "جنوبگان"(Antarctica) است. جنوبگان به قاره‌ای گفته می‌شود که پیرامون قطب جنوب، زمین را در بر گرفته‌ است. این قاره سردترین نقطه کره زمین است و تقریبا تمام سطح آن با یخ پوشیده شده‌ است. "آیس‌ست ۲"(ICESat-۲)، بخشی از سامانه دیدبانی زمین ناسا و یک ماموریت ماهواره‌ای برنامه‌ریزی شده برای اندازه‌گیری ضخامت و ارتفاع ورقه یخ و برون‌آبی یخ دریا و همچنین ویژگی‌های توپوگرافی و پوشش گیاهی زمین است. آیس‌ست ۲ روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ سوار بر روی یک موشک دلتا ۲ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا به سوی یک مدار نزدیک زمین مدور، در نزدیکی مدار قطبی با ارتفاعی حدود ۴۹۶ کیلومتر (۳۰۸ مایل) پرتاب شد. این ماهواره به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت سه سال به کار خود ادامه دهد و سوخت موشک کافی را برای مدت هفت سال با خود حمل می‌کند. در مأموریت آیس‌ست ۲؛ گردآوری اطلاعات درباره داده‌های ارتفاع از سطح دریای مورد نیاز برای تعیین تعادل توده‌های یخ یخسارها، و نیز اطلاعات مربوط به سایبان‌های گیاهی در نظر گرفته‌ شده‌ است. این برنامه علاوه بر پوشش ویژه قطبی، اندازه‌گیری‌های توپوگرافی شهرها، دریاچه‌ها و مخازن، اقیانوس‌ها و سطح‌های زمین را در سرتاسر کره زمین ارائه می‌دهد. پروژه آیس‌ست ۲ توسط مرکز پروازهای فضایی ناسا گودارد مدیریت می‌شود.

انتهای پیام

کد N2034961

وبگردی