آفتاب

هم‌افزایی نهادهای متولی استعدادهای برتر در شرایط فعلی

هم‌افزایی نهادهای متولی استعدادهای برتر در شرایط فعلی

وزیر علوم با اشاره به ایجاد نهادهایی چون معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از استعدادهای برتر گفت: در شرایط فعلی ما نیازمند تقویت این نهادها در جهت حمایت از دانش‌پژوهان هستیم که این مسیر در وزارت علوم دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی امروز در مراسم بیستمین جشنواره جوان خوارزمی با تاکید بر اینکه این مراسم با همت جمعی از فعالان عرصه‌های علم و فناوری برگزار شده است، افزود: برگزاری جشنواره‌ها تلاشی برای معرفی نمونه‌های شاخص استعدادهای درخشان کشور است که ما در کشور این نوع نخبگان را کم نداریم.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت در طول تاریخ حاکم بوده است، خاطرنشان کرد: بخشی از تاریخ درخشان کشور مربوط به تاریخ علم کشور است و بخشی از علم دنیا مدیون فعالیت عالمان ایرانی اسلامی است.

وزیر علوم دلیل این امر را اهمیت دادن ویژه دین مبین اسلام به دانش و دانش‌پژوهی دانست و یادآور شد: این امر موجب شده است که شخصیت‌های مهمی از دانشمندان ایرانی اقدام به تولید علم کنند و این امر نشان می‌دهد که اندیشه‌ورزی در فرهنگ و باور ایرانی وجود دارد.

غلامی، جوانان را سرمایه‌های گرانقدر کشور توصیف کرد و یادآور شد: وظیفه ما علاوه بر معرفی و شناسایی آنها اجرای برنامه‌های قوی در جهت هدایت و حمایت آنها است و در کشور نیز در این راستا به منظور هدایت استعدادهای درخشان برنامه‌هایی اجرا شده است که همه این اقدامات بخشی از کارهای اجرایی ما را شامل می‌شود.

وزیر علوم با اشاره به تشکیل معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان برای حمایت و هدایت از دانش پژوهان، تاکید کرد:‌ در شرایط فعلی نیازمند ارتباط سیستماتیک میان این نهادها هستیم و ما نیز در وزارت علوم برنامه‌هایی را در جهت تقویت این ارتباط در دستور کار قرار داده‌ایم.

غلامی با تاکید بر اینکه ما در وزارت علوم رویکرد جدی‌تری نسبت به کاربردی کردن یافته‌های علمی داریم، افزود: تشکیل پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در همه استان‌های کشور از جمله این اقدامات است، به گونه‌ای که در حال حاضر ۴۳ پارک فناوری در کشور ایجاد شده است.

وزیر علوم راه‌اندازی مراکز رشد در دانشگاه‌ها را بستری برای حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه عنوان کرد و افزود: وظیفه دیگری که برای پارک‌ها تعریف کردیم، حضور در جشنواره‌ها و دعوت از صاحبان ایده برای استقرار در پارک‌ها است. ما در تلاش هستیم تا با هم‌افزایی بیشتر به حمایت روزافزون از صاحبان ایده بپردازیم.

غلامی با اشاره به طرح‌های برگزیده بیستمین جشنواره جوان خوارزمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر داوطلبان آزمون سراسری اقبال چندانی نسبت به علوم پایه ندارند و برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند انگیزه‌های لازم را برای حضور در این عرصه ایجاد کند.

وزیر علوم همچنین با اشاره به برخی از دستاوردهای محققان در جهت رفع نیازهای کشور، گفت: ساخت دستگاهی برای تایپ نابینایان از جمله دستاوردهایی است که در این جشنواره عرضه شده و در راستای رفع نیازهای کشور بوده است.

انتهای پیام

کد N2034934

وبگردی