آفتاب

راه اندازی مرکز نیاز سنجی و پژوهش یابی/طرح محاسبه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در کلانشهرها

راه اندازی مرکز نیاز سنجی و پژوهش یابی/طرح محاسبه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در کلانشهرها

معاون پژوهشی دانشگاه تهران از راه‌اندازی مرکز نیاز سنجی و پروژه یابی این دانشگاه با شکل دهی ۲۶ تیم تحقیقاتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رحیمیان در مراسم بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: برگزاری این جشنواره و تقدیر از پژوهشگران موفق دانشگاه می‌تواند زمینه ساز توجه و تمرکز بیشتر به ابعاد مختلف پژوهش و فناوری باشد و بستر لازم برای گسترش و ارتقاء پژوهش در دانشگاه به منظور توسعه و پیشرفت و رفاه جامعه را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق راهبردهای برنامه سوم دانشگاه تهران و با هدف ارتقاء جایگاه بین‌المللی این دانشگاه گسترش ایده پردازی و کارآفرینی و ارتقاء اخلاق و مسئولیت پذیری اجتماعی تلاش خود را متمرکز کرده و در این مسیر شورای سیاست‌گذاری علم و فناوری دانشگاه، معاونت پژوهشی را در راستای نیل به این اهداف یاری می‌کند. در واقع تعیین اولویت‌های پژوهش و فناوری در دانشگاه تهران از تصمیم‌های اخیر این شورا محسوب می‌شود.

رحیمیان همچنین با اشاره به تشکیل کنسرسیوم همکاری‌های مشترک پژوهشی بین دانشگاههای سطح یک کشور خاطر نشان کرد:‌ در این راستا پروژه‌ای کلان محاسبه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در کلان شهرهای ایران با مدیریت دانشگاه تهران به ثمر رسیده است و اولین تجربه گروه خود را پشت سر می‌گذارد. ضمن این که با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاهها بخصوص دانشگاههای برتر هم اکنون گوشه‌هایی نظیر اقتصاد کلان، پولی و بانکی سرمایه اجتماعی، حقوق شهروندی و ارتباطات و رسانه با مشارکت سایر متخصصان امر در حال مشورت دهی به مسئولین اجرایی هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران یاد آور شد: در سال گذشته به رغم تنگناهای مالی اراده و اهتمام دانشگاه بر حفظ و برقراری پایگاههای علمی در دانشگاه تهران تاکید کردیم. خوشبختانه در این زمینه به پایگاههای استنادی و ۳۲ هزار عنوان مجله خارجی با حداقل اختلاف همراه شدیم. تلاش می شود که با تامین منابع در سال جاری این امکان تا حدود زیادی برقرار شود.

به گفته وی از دیگر دستاوردهای کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه می‌توان به استقرار سامانه آذرسا دراین کتابخانه و شماری از کتابخانه‌های پردیس‌ها و دانشکده‌ها اشاره کرد  که البته استقرار این سامانه در سایر پردیس‌ها و دانشکده‌ها ادامه دارد.

رحیمیان تاکید کرد:‌پذیرش چهار مجموعه اهدایی با بیش از ۳۰ هزار عنوان کتاب با ارزش مرمت ۸۰۰ نقشه چاپی و بیش از پنج‌هزار قطعه عکس تاریخی ثبت و فهرست نویسی بیش از ۱۷ هزار عنوان مدرک، کتاب و نشریه و عکس تاریخی، پویا سازی ۱۱۰ عنوان کتاب برای نابینایان و همچنین برپایی ۱۳۰ دوره‌ آموزشی و دو کارگاه مقاله نویسی از مهمترین اقدامات این معاونت در سال جاری است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در پایان از نیاز سنجی و پروژه یابی این دانشگاه با شکل دهی ۲۶ تیم تحقیقاتی خبر داد و گفت: تشکیل کنسرسیوم و ایجاد شش کارگروه برگزاری 10 کارگاه آموزشی، تهیه طرح پژوهشی بین‌المللی در حوزه‌ آب، کشاورزی و محیط زیست از مهمترین برنامه‌های این تیم‌های تحقیقاتی است.

انتهای پیام

کد N2034891

وبگردی