آفتاب

حقوق ایرلاین‌ها را چارترکننده‌ها می‌دهند؛ پس نمی‌توان چارتر را حذف کرد/باید سقف و کف نرخ بلیت هواپیما مشخص باشد

حقوق ایرلاین‌ها را چارترکننده‌ها می‌دهند؛ پس نمی‌توان چارتر را حذف کرد/باید سقف و کف نرخ بلیت هواپیما مشخص باشد

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در خصوص قانونی‌ نبودن پروازهای چارتری که از سوی وزیر راه اعلام شده، می‌گوید: نمی‌توان چارتر راحذف کرد چراکه در حال حاضر حقوق ۶، ۷ ماه پرسنل ایرلاین‌ها را چارترکننده‌ها می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این چند وقت اخیر بارها فروش بلیت هواپیما به صورت چارتر مورد انتقاد قرار گرفته اما همچنان به کار خود ادامه داده و تا امروز نرخ بلیت هواپیما براساس میزان مسافران و بازه زمانی مشخص توسط آژانس‌های چارترکننده تعیین شده است.

اما در آخرین اظهارنظر درباره بلیت چارتر محمد اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) اعلام کرد که پروازهای چارتر ممنوع است مگر برای کسانی که مسافر خاص خود را داشته باشند. روز گذشته این موضوع از سوی نمایندگان مجلس هم مورد حمایت قرار گرفت. اما حرمت‌الله رفیعی می‌گوید: نمی‌توان چارتر حذف کرد چراکه در حال حاضر حقوق ۶، ۷ ماه پرسنل ایرلاین‌ها را چارترکننده‌ها می‌دهند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در خصوص قانونی‌نبودن پروازهای چارتری که از سوی وزیر راه اعلام شده، ایلنا گفت: واقعیت این است که اکنون حقوق ۶، ۷ ماه پرسنل ایرلاین‌ها را چارترکننده‌ها می‌دهند و ممنوعیت این موضوع به هیچ وجه کار درستی نیست. در اذهان عمومی این طور گفته می‌شود که چارتر ممنوع است ولی این طور نیست. آقای اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) نیز در صحبت‌های خود، پرواز چارتری را به طور کامل ممنوع اعلام نکرده‌اند. ایشان گفته‌اند این پرواز ممنوع است به جز برای کسی که مسافر خاص خود را داشته باشد.

وی افزود: چارتر در همه جای دنیا یک تعریف مشخص دارد و نمی‌شود یک بار تمام پروازهای کشور را به صورت چارتر بفروشیم و حال بیاییم کلا آن را ممنوع اعلام کنیم. در حقیقت ما برای اینکه در ایام های‌سیزن و لوسیزن فروش خود را داشته باشیم از چارتر استفاده می‌کنیم و به این ترتیب قیمت بلیت بر مبنای بازار عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. البته بعضا تخلفاتی ایجاد شده که در پی آن قیمت‌ها در ایام های‌سیزن به‌طور فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند. یکی از دلایل این موضوع قراداد‌های اشتباهی است که ایرلاین‌ها با برخی از آژانس‌ها منعقد می‌کنند.

رفیعی ادامه داد: متاسفانه ایرلاین‌ها برخی از پروازها را به صورت یکساله به آژانسی می‌دهند. در صورتی که آنها حق ندارند این کار انجام دهند. چراکه به این صورت آن پرواز در تمام یک سال چارتر می‌شود که درست نیست. این کار به معنای چارتر کردن نبوده و به آن پرواز برنامه‌ای یا اصطلاحا اسکژوئل می‌گویند. اینکه ایرلاین یکساله با آژانسی قرارداد می‌بندد و پروازهای خود را به آن می‌دهد تخلف است البته این موضوع ربطی به آژانس ندارد چراکه آنها براساس قرارداد خود عمل می‌کنند و بلیت‌ها را به فروش می‌رسانند.

این آژانس‌دار در ادامه توضیح داد: نحوه قرارداد ایرلاین به صورتی است که به عنوان مثال یک ساله با آژانسی قرارداد می‌بندد اما بعد از تمام شدن فصل لوسیزن و در آغاز فصل های‌سیزن که آژانس می‌خواهد ضرر خود را جبران کند، اعلام می‌کنند که باید قرارداد تکمیلی را امضا کنید و بر طبق آن نرخ تغییر خواهد کرد. بنابراین افزایش قیمت صورت گرفته و این موضوع تا پایان تایم های‌سیزن، حتی تا هفت، هشت مرتبه ادامه پیدا می‌کند. در حقیقت همین موضوعات است که کمر مملکت را می‌شکند. باید پرسید که اگر تشخیص شما این بوده که پروازی را یک ساله به آژانسی بدهید، به چه دلیل دوباره قرارداد متمم به آن اضافه می‌کنید و افزایش قیمت می‌دهید.

وی درباره اینکه گفته می‌شود افزایش قیمت‌ها با توجه به نوسانات قیمت ارز ایجاد شده، گفت: افزایش قیمت ایجاد شده بیشتر از نوسان موجود بازار بوده و منهای نوسان دلار شمرده می‌شود. علاوه بر این موضوع همین حالا دلار در حال پایین آمدن بوده و قیمت آن از ۱۷، ۱۸ هزار تومان به کانال ۹ هزار تومان رسیده است. ولی از شما می‌پرسم: در حال حاضر کدام قیمت پایین آمده است. اینکه چرا قیمت‌ها پایین نمی‌آید، حلقه مفقوده‌ای است که باید مسئولان بگردند و ببینند که کجای کار را اشتباه کرده‌اند.

رفیعی در ادامه افزود: زمانی که دلار بالا می‌رفت هم بنده گفتم که قیمت‌ها نباید تا این اندازه افزایش پیدا کند. چراکه ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه ایرلاین‌ها براساس دلار محاسبه می‌شود ولی آنها اعلام کردند که ۷۰ درصد هزینه‌های ما دلاری است. دوستانی که اعلام می‌کردید ۷۰ درصد هزینه‌های ما دلاری است اکنون قیمت دلار حداقل نصف شده است؛ در نتیجه باید ۷۰ درصد هزینه‌های شما نصف شده باشد و بر این اساس قیمت بلیت پایین بیاید ولی آیا ۱۰ درصد پایین آمده است. یا در موقع افزایش دلار درباره هزینه‌های خود دروغ گفته‌اید که قیمت را بالا ببرید یا اینکه درست گفته‌اید و حال قیمت‌ها را پایین نمی‌آورید که این هم تخلف است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: در بحث چارتر نیز همین موضوع صادق است. ایرلاین‌ها به کرات تخلف‌های زیادی را در قرارداد با آژانس‌ها انجام می‌دهند. اول اینکه قرارداد یک ساله امضا می‌کنند که اشتباه است و دوم اینکه پای قرارداد خود هم نمی‌ایستید. قرارداد چارتر باید علاوه بر ثبات، یک بازه مشخص داشته باشد تا به این صورت هر کسی در ایام پیک سفر قیمت‌ها را به صورت نجومی بالا نبرد.

وی افزود: به دلیل اینکه عرضه و تقاضای ما برابر نیست و تعداد هواپیماهای ما در شرایط های‌سیزن کفاف نیاز  گردشگران را نمی‌دهد، طبیعتا قیمت بالا می‌رود اما این بالا رفتن، باید یک حد نهایت داشته باشد تا هر کسی برای خود نرخ تعیین نکند. نباید به بهانه داشتن مسافر قیمت را از ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساند. نرخ ارائه شده باید حداکثری داشته باشد و کف و سقف آن مشخص باشد.

رفیعی ادامه داد: ایرلاین، آژانس و یا سایت‌های آنلاین فروش هرکدام این کار را انجام می‌دهند، به نوعی با این کار تخلف کرده و به مردم ظلم می‌کنند. چراکه افزایش قیمت در تایم های‌سیزن باید حد معینی داشته باشد و نهایتا تا دو برابر بالا برود نه اینکه به ناگاه نرخ پنج برابر افزایش پیدا کند و افرادی هم که برای سفر ضرورت دارند مجبور به پرداخت چنین هزینه گزافی شوند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: براساس تعریف جهانی، چارتر به پکیج سفر تعلق می‌گیرد. یعنی طبق آن من به عنوان یک آژانس‌دار تور برگزار کرده و با تعریف هزینه‌ای هم بلیت هواپیما و هم هتل گردشگر را تامین می‌کند. بر همین اساس تک فروشی بلیت چارتر به حساب نمی‌آید. آقای اسلامی نیز در صحبت‌های خود نگفته است که چارتر به صورت خاص ممنوع و خلاف است.گفته‌اند پروازهای چارتر ممنوع است مگر برای کسانی که مسافر خاص خود را داشته باشند. اگر به این بند توجه کنیم یعنی بنده به عنوان آژانس‌دار می‌توانم بگویم برای ایام نوروز پنج پرواز چارتر می‌خواهم و مسافر چارتری دارم.

وی افزود: این به معنای آن است که من پکیجی دارم که بر طبق آن هتل مسافر، هواپیما و خود مسافر باهم تنظیم شده باشد. نه اینکه ما چارتر کنیم و تنها بلیت را به فروش برسانیم. بلیت را خود ایرلاین هم می‌تواند بفروشد. این موضوعی است که در همه جای دنیا صادق است و همه به این صورت چارتر را در دنیا به فروش می‌رسانند. تور با چارتر معنا پیدا می‌کند و اگر دفاتر ما متقاضی چارتر هستند و می‌خواهند که پکیج ببندند این موضوع خلاف نیست و در همه جای دنیا همین گونه است.

رفیعی ادامه داد: ما تا به حال تمام پروازهای خود را چارتر می‌دادیم و نمی‌توانیم اکنون بگوییم که چارتر به طور کلی خلاف است. چراکه در این صورت هم ایرلاین‌ها بیچاره می‌شوند، هم هتلدار و هم رونق گردشگری از سرعت خودش می‌افتد. در همه جای جهان پکیج سفر که چارتر هم جزئی از آن است مردم را به سفر راغب می‌کند. تا الان ایرلاین‌ها بلیت یکساله پروازی خود را به آژانس‌ها می‌فروختند و خودشان را خلاص می‌کردند. چراکه پولم خود را ابتدا گرفته و دیگر به هیچکس کار نداشتند. به این صورت هر کسی می‌توانست با هرقیمتی بلیت بفروشد که این تخلف است.

وی در پایان گفت: بنابراین اگر پکیج برای سفر بسته شود باید به آن چارتر تعلق بگیرد یعنی بسته سفری پیش‌بینی شده باشد که پرواز و هتل را توامان باهم دارد و پرواز را تنها به فروش نرساند. در نهایت باید گفت که بسته سفر با چارتر معنا پیدا می‌کند. اگر چنانچه من بیایم فقط بلیت بفروشم این چارتر نیست. این موضوع باید عملی شود چراکه اگر به این صورت نباشد گردشگری از چرخه اقتصادی حذف شده و این غلط است. نمی‌توانیم به یک باره بگوییم که چارتر به طور کلی حذف شود. چارتر معنی و تعریف دارد و باید با تعریف درستش وجود داشته باشد.

کد N2034811

وبگردی