آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد:

انتقاد سریعترین مرد عمودی جهان/ پاداش مدال تاریخی‎ام را نگرفته‎ام

انتقاد سریعترین مرد عمودی جهان/ پاداش مدال تاریخی‎ام را نگرفته‎ام

رضا علیپور که عنوان «سریعترین مرد عمودی جهان» را دارد با بیان اینکه پیشنهاد سنگ نوردی برای دیگر کشورها را رد کرده گفت: این در حالی است که هنوز پاداش مدال تاریخی خود را نگرفته‎ام.

به گزارش خبرنگار مهر، سنگنوردی جزو رشته هایی است که مدت زمان خیلی زیادی از آغاز مدال آوری های تاریخی آن در میادین بین المللی نمی گذرد. اولین مدال طلای تاریخ سنگنوردی ایران پنج سال پیش در مسابقات قهرمانی جهان (چین) و توسط رضا علیپور به دست آمد. وی سال گذشته هم در جام جهانی نانجینگ چین عملکرد تاریخی از خود ثبت کرد طوریکه در تمام مراحل این رقابت ها رکورد کمتر از ۶ ثانیه را به ثبت رساند و در نهایت هم با شکستن رکورد سنگنوردان مدعی از اوکراین و روسیه، عنوان قهرمانی مسابقات را با رکورد ۵ ثانیه و ۵۴ صدم ثانیه از آن خود کرد.  

لقب «سریعترین مرد عمودی جهان» و «اوسین بولت سنگنوردی جهان» از همین رقابت ها و توسط رسانه ها به علیپور داده شد. البته پیش از آن هم فدراسیون جهانی سنگنوردی به خاطر سر عت بالای علیپور به وی لقب یوزپلنگ آسیا را داده بود. 

این سنگنورد ایرانی امسال نیز از حضور در بازی های آسیایی نخستین مدال طلای تاریخ سنگنوردی ایران در این بازی ها را به دست آورد. در مجموع ۱۲ مدال طلا و ۱۴ مدال نقره و برنز از حضور در میادین معتبر آسیایی و جهانی در کارنامه رضا علیپور ثبت شده که بی شک یکی از مهمترین آنها، طلای بازی های جهانی است.

این بازی ها که ویژه رشته های غیرالمپیکی است، سال گذشته به میزبانی لهستان برگزار شد و علیپور از حضور در آن به عنوان قهرمانی دست یافت. قرار بود بابت این مدال با ارزش، پاداشی به وی تعلق بگیرد اما کوتاهی در پرداخت آن باعث انتقاد علیپور شده است. 

این سنگنورد ملی پوش که عنوان برترین ورزشکار ماده سرعت جهان در سال جاری میلادی را به خود اختصاص داده، در گفتگو با خبرنگار مهر این انتقاد را مطرح کرد و گفت که به خاطر ایران و تلاش برای موفقیت در ورزش آن، تاکنون به پیشنهادهای بزرگی پاسخ منفی داده با این حال مسئولان ورزش در کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به قولی که خودشان بابت پرداخت پاداش داده اند هم توجه نمی کنند. 

این ملی پوش سنگنوردی در آغاز این گفتگو به عملکردش در سال جاری میلادی اشاره کرد و گفت: در رقابت های زیادی شرکت کردم و توانستم مدال طلای قهرمانی جهان در روسیه و برنز جام جهانی ایتالیا را بگیرم. در بازی های آسیایی هم ضمن شکستن رکورد این بازی ها صاحب مدال طلا شدم. اخیرا هم در دو جام جهانی به میزبانی چین شرکت کردم و در هر دو مسابقه مدال برنز گرفتم. 

وی به اهدافی که برای سال آینده میلادی دارد اشاره کرد و گفت: هر سال میلادی رویدادهای زیادی از طرف فدراسیون جهانی سنگنوردی برگزار می شود که تا حد امکان در همه آنها شرکت می کنم. سال آینده میلادی هم باید در بیشترِ جام های جهانی و مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار می شود، حضور داشته باشم چراکه می خواهم قهرمانی رنکینگ جهانی را بگیرم. عنوانی که سال هاست برای آن تلاش می کنم. 

علیپور ادامه داد: چندین بار تاکنون صدرنشین رنکینگ جهانی شده ام اما اینکه در پایان سال میلادی و با توجه به مجموع امتیازات و موقعیت ها، این عنوان را به دست بیاورم، موقعیتی است که هنوز به آن نرسیده ام. به هر حال در طول هر سال به خاطر مسائلی مانند ویزا حضور در برخی رویدادها را از دست داده ام به همین دلیل هنوز نتوانسته ام این عنوان قهرمانی رنکینگ که کاپ ویژه خود را دارد و بسیار هم ارزشمند است را به دست بیاورم.

این ملی پوش سنگنوردی ایران با بیان اینکه بعد از المپیک، طلای مسابقات جهانی ارزش زیادی دارد، خاطرنشان کرد: من چند مدال طلا از مسابقات جهانی دارم. امسال هم با وجود آسیب دیدگی و تاکیدی که پزشک برای استراحت حداقل سه ماهه ام داشت، در مسابقات شرکت کردم. البته ریسک بالایی بود چراکه به خاطر مصدومیت و فشاری که روی پایم داشتم، احتمال داشت زندگی عادی ام به خطر بیافتد. به خاطر همین موضوع در چند رقابت بازنده شدم اما خدا را شکر مدال هایی هم گرفتم و از این بابت خوشحالم. 

سریعترین مرد عمودی جهان همچنین با بیان اینکه از سال ۲۰۱۲ بدون مربی کار می کند، تصریح کرد: البته در برخی مقاطع مربی کنارم بوده اما به صورت مداوم و متوالی مربی نداشته ام. ترجیح خودم این است که بدون مربی باشم تا یک مربی در سطح آسیا کنارم قرار بگیرد. 

علیپور در بخش دیگری از گفتگویش با خبرنگار مهر به انتقاد از پرداخت نشدن پاداش یکی از با ارزشمندترین مدال هایش پرداخت و گفت: سال گذشته در بازی های جهانی که ویژه رشته های غیرالمپیکی است، مدال طلا گرفتم. این اولین طلای ورزش ایران در این بازی ها بود که بعد از ۴۰ سال به دست می آمد. مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک قول داده بودند که به قهرمانان این بازی ها در حد مدال آوران المپیک پاداش بدهند اما تا به امروز به قول خود عمل نکرده اند. 

وی تصریح کرد: البته مبلغی پرداخت شده اما آنقدر کم بود که به نظرم در حد «پول تو جیبی» نبود. این بدقولی های مسئولان باعث بی انگیزگی می شود آنهم در شرایطی کسب مدال در بازی های جهانی از المپیک هم سخت تر است. اما من هم سهمیه بازی ها را گرفتم  و هم در آن صاحب مدال شدم با این حال مسئولان به وعده ای که خودشان داده بودند، عمل نکردند. 

سریعترین مرد عمودی جهان تاکید کرد: طی سال های گذشته چهار پنج کشور پیشنهاداتی برای همکاری با من داشتند. آخرین پیشنهاد برای رقابت در یک کشور دیگر را همین سال گذشته گرفتم. من به همه پیشهاداتی که داشتم، فقط و فقط به خاطر کشورم و ورزش آن پاسخ منفی دادم اما مسئولان اینگونه بی توجهی می کنند. مسئولان بی توجهی می کنند اما اگر کاری از ما سرزد، گلایه نکنند!

کد N2034703

وبگردی