آفتاب
فردا دوشنبه؛

شورای امنیت نشستی را درباره کوزوو برگزار می‌کند

شورای امنیت نشستی را درباره کوزوو برگزار می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل قرار است فردا دوشنبه نشستی را درباره کوزوو برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، شورای امنیت سازمان ملل قرار است فردا دوشنبه نشست ویژه ای را با موضوع تصمیم کوزوو برای تشکیل ارتش مستقل برگزار کند.

به دنبال اعلام تصمیم تشکیل ارتش در کوزوو، تنش هایی میان کشورهای اروپایی ایجاد شده است.

طبق این لایحه مذکور قرار است نیروهای امنیتی کوزوو (KSF) به ارتش ملی این کشور تبدیل شود و تعداد نیروهای آن از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به ۵ هزار نفر افزایش یابد. این ارتش در دفاع از کوزوو نقش اصلی را بر عهده خواهد گرفت.

در همین رابطه، پارلمان کوزوو ساعاتی پیش موافقت کرد در چارچوب اتحادیه اروپا و در راستای حل مناقشه با صربستان، یک تیم مذاکره کننده معرفی کند.

رئیس پارلمان کوزوو ۲۳ اذر ماه اعلام کرد: تمامی ۱۰۵ نماینده پارلمان به تشکیل ارتش کوزوو رأی دادند.

این اقدام پارلمان کوزوو با خشم صربستان مواجه شده است.

این درحالیست که نخست وزیر صربستان چهارشنبه ۱۱ آذر ماه سال جاری در اظهاراتی تهدید آمیز از گزینه جنگ علیه کوزوو خبر داده بود.

«آنا برنابیچ» (Ana Brnabic) نخست وزیر صربستان در این خصوص هشدار داده بود: تشکیل ارتش توسط کوزوو می تواند موجب بروز مداخله مسلحانه در کوزوو شود. البته امیدواریم هیچگاه مجبور به استفاده از ارتش مان نشویم؛ اما متأسفانه این موضوع در شرایط کنونی یکی از گزینه های پیش روی صربستان به شمار می آید.

این در حالیست که چندی پیش پارلمان کوزوو موافقت خود را با تاسیس ارتش در این کشور اعلام کرده بود. نمایندگان پارلمان کوزوو پس از رایزنی هایی که دولت و مقامات امنیتی انجام داده بودند، نظر مثبت خود در خصوص راه اندازی ارتش را اعلام کرده بودند. 

از سوی دیگر، دولت صربستان با انتقاد از این تصمیم کوزوو تحقق چنین اقدامی را مغایر با امنیت دانسته و از آن به عنوان تهدیدی برای صرب ها نام برده اند. 

از سویی نیز کارشناسان سیاسی بر این باورند که تاسیس و راه اندازی ارتش کوزوو می تواند سبب اقتدار این کشور و تقویت امنیت همسایگان آن شود.

کوزوو از سال ۱۹۹۹ و همزمان با جنگ کوزوو از سوی نیروهای ناتو تامین امنیت می شد.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ به طور یکجانبه استقلال خود و جدایی از صربستان را اعلام کرد.

تاکنون حدود ۱۱۰ کشور جهان استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند.

کد N2034646

وبگردی