آفتاب

250 هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام راه‌ سازی نیاز است

250 هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام راه‌ سازی نیاز است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری 7 هزار میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران تصفیه می شود گفت: برای اتمام پروژه های نیمه تمام راه سازی به اعتبارات 250 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیر امینی در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه حمل و نقل در سال جاری رخ داده بحث تصویب قانون صندوق حمل و نقل است، اظهار داشت: صندوق حمل و نقل می‌تواند مشکل تمام بخش‌های حمل و نقل که تامین منابع است را برطرف سازد.

وی ادامه داد: صندوق توسعه حمل و نقل با هدف تامین ناوگان ایمن و تضمین سرمایه‌گذاری و احداث زیرساخت‌های حمل و نقلی در مسیرهای اقتصادی تدوین شد.

معاون برنامه‌ریزی و منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین مشکل صنعت حمل و نقل بحث انتشار اوراق ارزی توسط دولت بود گفت: با تاسیس این صندوق این اجازه داده شد که بتوانیم اوراق ارزی را منتشر کنیم.

وی ادامه داد: صندوق حمل و نقل می‌تواند با ماهیت جدید در عرصه حمل و نقل ورود کند و موانع موجود بر سر فعالان این صنعت را برطرف سازد.

امینی با اشاره به برطرف سازی یکی دیگر از موانع موجود برای فعالان حمل و نقل گفت: یکی دیگر از مشکلات فعالان صنعت حمل ونقل بحث مالیات بود و ممیزین مالیاتی مشکلاتی را ایجاد می کردند که این خود موجب کاهش انگیزه برای سرمایه گذاری در این حوزه می‌شد.

وی افزود: بنابراین در راستای رفع این مشکل قانون مالیاتی اصلاح شد و طی دستورالعملی وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد را مکلف کرد که پروژه‌های حمل و نقلی از مشمولیت اخذ مالیات معاف شوند و صورتجلسه آن هم به امضای مقامات رسیده است بنابراین با قوانین جدید حسابرسی ها انجام خواهد گرفت.

امینی با اشاره به الکترونیکی شدن گیت‌های پرداخت عوارض اظهار داشت: از نیمه اول سال آینده شاهد بهره برداری از گیت‌های پرداخت الکترونیکی عوارضی خواهیم  بود و تمام گیت‌های عوارضی به این سیستم مجهز خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به واگذاری آزادراه ها به بخش خصوصی اظهار داشت: سازمان راهداری در طی اقدامی نسبت به واگذاری آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی برای دریافت عوارض اقدام کرده است که آزادراه تهران – قم یکی از نمونه‌های آن است که به زودی آزادراه تهران – ساوه و قزوین – رشت هم به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

امینی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره ارزش پروژه‌های نیمه تمام ایران و میزان سرمایه گذاری کشورمان در زیرساخت های کشور سوریه گفت: چیزی حدود 23 هزار و 500 قرارداد با حضور 4200 پیمانکار و 1100 مشاور در حوزه راه و شهرسازی وجود دارد که مدیریت این پرژوه های دشوار است و این پرژوه ها به نوعی با منابع عمومی دولت در حال اجرا هستند .

وی تاکید کرد: تنها در حوزه راه حدود 200 تا 250 میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای پرژوه های نیمه تمام مورد نیاز است که میزان مطالبات و تعهدات چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان است و اسناد فاینانس هم 20 هزار میلیارد تومان منتشر شده است.

امینی ادامه داد: پنجاه و سه هزار کیلومتر پروژه نیمه تمام راه سازی وجود دارد که چیزی حدود 19 کیلومتر آن فعال است.

وی همچنین درباره ورود ایران به پرژوه‌های عمرانی کشور سوریه اظهار داشت: دولت ایران قرار نیست در این حوزه سرمایه گذاری کند بلکه قرار است از توانمندی‌های خصوصی در سوریه استفاده کنیم و صادرات مصالح به این کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نمی توان توقع کاهش بدهی وزارت راه و شهرسازی پیمانکاران را داشت گفت: از آنجا که پروژه‌ها فعال هستند میزان بدهی‌های نمی‌تواند کاهش پیدا کند دو نوع بدهی به پیمانکاران وجود دارد مطالبات و تعهدات که میزان مطالبات 12 هزار میلیارد تومان و میزان تعهدات 8 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت:‌ انتظار می رود در آینده 7 هزار میلیارد تومان از بدهی به پیمانکاران کاهش پیدا کند .

 

 

 

کد N2034500

وبگردی