آفتاب

بستر مناسبی برای ارتباط دانشجویان پزشکی و مهندسی وجود ندارد/برپایی مدرسه اشتغال در دانشگاه‌ها

بستر مناسبی برای ارتباط دانشجویان پزشکی و مهندسی وجود ندارد/برپایی مدرسه اشتغال در دانشگاه‌ها

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از نبود بستر مناسب برای برقراری ارتباط بین دانشجویان پزشکی و مهندسی، گفت: برگزاری رویدادهایی مانند "استارت‌آپ مچ" جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی شریف می‌تواند به ایجاد شناخت متقابل این دو گروه دانشجو و همچنین افزایش شناخت و آگاهی آنان نسبت به مشکلات و توانایی یکدیگر کمک کند.

دکتر مجتبی موحدی در حاشیه برگزاری رویداد "استارت‌آپ مچ" جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سابقه 18 ساله فعالیت مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف، اظهار کرد: در ابتدا رسالت اصلی مرکز پایه‌گذاری اصول و ساختار مرکز و جذب کارآفرین بود و در ادامه تمرکز اصلی بر روی توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه با هدف آگاه‌سازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بود تا بتوانند کسب‌وکارهای نوین خود را پایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به رویکرد این مرکز طی یک سال گذشته، عنوان کرد: بیشتر به سمت اثرگذاری اجتماعی حرکت کرده‌ایم، به این معنا که علاوه بر تمرکز روی دانشجویان و فارغ التحصیلان، سعی کردیم این اثرگذاری را به فراتر از مرزهای دانشگاه یا در واقع فراتر از خانواده دانشگاه شریف ببریم.

اعزام سفیران مرکز کارآفرینی دانشگاه به دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور

وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف چند فعالیت را آغاز کرده‌ایم، عنوان کرد: اعزام سفیران مرکز کارآفرینی دانشگاه به دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور با هدف تشریح فعالیتها و دستاوردهای مرکز و توسعه فرهنگ کارآفرینی و لزوم وجود این مراکز در سایر دانشگاه‌ها برخی از این فعالیتهاست.

موحدی برگزاری رویدادهای مشترک در این رابطه را از دیگر فعالیتها دانست و ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از بخش‌های موفق مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف مدرسه اشتغال است که تا کنون دو دوره آن برگزار شده و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های بعدی هستیم.

برگزاری مدرسه اشتغال در دانشگاه‌های مختلف

وی با اشاره به برگزاری مدرسه اشتغال با همکاری پارک علم و فناوری استان خوزستان، عنوان کرد: برگزاری این رویدادهای مشترک در دانشگاه‌های مختلف به توسعه فرهنگ کارآفرینی و اثرگذاری اجتماعی این فرهنگ کمک زیادی می‌کند.

موحدی با تاکید بر اینکه رویداد "استارت‌آپ مچ" با همکاری جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در همین راستا طراحی و برگزار شد، عنوان کرد: اهمیت مضاعف این برنامه برگزاری رویدادی مشترک بین دانشگاهی با پایه مهندسی و یک دانشگاه از جنس علوم پزشکی است که شاید نمونه این برنامه و همچنین برقراری ارتباط بین مهندسان در دانشگاه‌های فنی با فارغ التحصیلان و افراد اثرگذار حوزه سلامت و علوم پزشکی، سابقه زیادی نداشته باشد. 

مزایای برگزاری رویداد "استارت‌آپ مچ"

موحدی با اشاره به مزایای برگزاری این رویدادها، اظهار کرد: این رویداد به ایجاد دید مشترک بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و جامعه و دانشجویان مهندسی کمک زیادی می‌کند. در این صورت هر دو گروه با مشکلات و مسائل حوزه سلامت و علوم پزشکی و یا مهندسی آشنا شده و با ارائه ایده و تشکیل تیم‌های مشترک استارت‌آپی می‌توانند به حل این مسائل و در نهایت ترویج فرهنگ کارآفرینی کمک کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش‌های لازم در کنار توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی، گفت: در تمامی رویدادهای مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف سه مرحله ترویج فرهنگ، آموزش و ورود به فاز عملی با هدف ارائه خروجی کار اجرا می‌شود.

به گفته وی، با پیشرفت علوم مهندسی و احتیاجات بیشتر علوم پزشکی به علوم مهندسی، لزوم برقراری این ارتباط طبیعی و مستلزم برقراری ارتباط دوجانبه است. در این راستا می‌توان به دستگاه3D printer  اشاره کرد که هم اکنون بر روی بافت‌های زنده کاربرد دارد و نشان دهنده ارتباط مستقیم و تنگاتنگ بین مهندسان و پزشکان است.

جامعه مهندسی از مشکلات حوزه سلامت اطلاع ندارند

وی با بیان اینکه متاسفانه جامعه مهندسی از مشکلات حوزه سلامت اطلاع ندارند، عنوان کرد: از طرف دیگر جامعه پزشکی ما نیز از توانایی‌ها و امکانات جامعه مهندسی آگاهی کافی ندارد. بنابراین برگزاری رویدادهایی مانند "استارت‌آپ مچ" بین دانشگاه شریف و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، باعث می‌شود طرفین شناخت بیشتری از مشکلات و توانایی همدیگر پیدا کنند.

موحدی با انتقاد از نبود بستر مناسب برای برقراری ارتباط بین دانشجویان پزشکی و مهندسی، اظهار کرد: این رویدادها می‌تواند به ایجاد شناخت متقابل این دو گروه نیز کمک کند، چراکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های رویداد استارت آپ مچ بحث تیم‌سازی بین گروه‌های پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشجویان مهندسی دانشگاه شریف است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که برگزاری رویدادها و برنامه‌های مشترک با جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی تداوم داشته باشد.

انتهای پیام

کد N2034314

وبگردی