آفتاب

هزینه سوء مدیریت در اقتصاد را فقرا می‌‌پردازند/با وجود 1700 میلیارد دلار درآمد وضعیت‌ این است/ پاسخگویی درباره نحوه هزینه‌کرد درآمدهای ارزی کشور وجود ندارد/ از فروردین ماه به هیچ نامه اتاق جواب داده نشده است

هزینه سوء مدیریت در اقتصاد را فقرا می‌‌پردازند/با وجود 1700 میلیارد دلار درآمد وضعیت‌ این است/ پاسخگویی درباره نحوه هزینه‌کرد درآمدهای ارزی کشور وجود ندارد/ از فروردین ماه به هیچ نامه اتاق جواب داده نشده است

شافعی اظهار داشت: آیا این حق است که از کیسه مردم کمبود موسسات مالی پرداخت شود. هزینه سوء مدیریت در اقتصاد کشور را فقرا می‌دهند. این زیبنده حکومت اسلامی نیست. این زیبنده نیست که برخی بخش‌ها در این حکومت حاضر به پرداخت مالیات نیستند در حالی که از منابع و امکانات کشور استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست ماهیانه اتاق بازرگانی ایران که با حضور دژپسند وزیراقتصاد و دارایی در حال برگزاری است غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت اقتصادی کشور و بحرانی بودن اقتصاد ملی گفت: صحنه اقتصادی کشور سال‌ها است که شاهد کشمکش میان تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بخش‌های غیر مولد غیر اقتصادی است. ما چندین دهه است که درگیر تراکم نقدینگی در بخش دلالی،سوداگری و زمین و مستغلات هستیم. این دو بخش همواره از رقبای سرسخت بخش‌های تولیدی بوده و به جز دوره‌های کوتاه‌مدت در دولت‌های مختلف، حمایتی از این بخش‌ها نشده است.

وی ادامه داد: از سال 68 تاکنون برنامه‌های توسعه‌ای در کشور اجرایی شده است. از طرفی دیگر درآمدهای مستقیم حاصل از صادرات نفت و گاز و خدمات و کالا تا پایان سال گذشته 1742 میلیارد دلار بوده، چه کسی باید پاسخ دهد که چرا امروز اقتصاد کشور با این حجم درآمد امروز چنین وضعیتی دارد. این آمار نشان می‌دهد هیچ دولتی نمی‌تواند بهانه‌ای داشته باشد. از طرفی دیگر آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد کشور از لحاظ جذب پس انداز مشکلی نداشته است.

شافعی ادامه داد: تراز میزان سرمایه در بخش‌های مولد و نامولد امروز چقدر است؟ متاسفانه دولتمردان به جای اینکه نگران از دست رفتن تولید ملی باشند نگران باز بودن راه‌های صادرات نفت خام هستند. هشت دهه از شروع برنامه‌های توسعه‌ای کشور گذشته این در حالی است که کشور ما جزو پیشگامان برنامه‌های توسعه‌ای در آسیا بوده و درآمدهای خوبی داشته اما همه اینها ناکارآمد بوده است چون نتیجه آن وضعیت امروز است.

وی با اشاره به عدم توجه دولت‌ها به نظرات بخش خصوصی گفت: فاصله بین دیوان‌سالاری دولتی و بخش خصوصی واقعی زیاد است. حداقل انتظار ما این است که آقایان حرف‌های رهبری را اجرا کنند. از جلسه 7 شهریور که ایشان در دیدار با هیات دولت تاکید کردند که از نظرات بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استفاده شود از آن موقع تا به حال فقط دو بار از اتاق نظرخواهی شده و به جلسات دعوت شده‌اند در حالی که ده‌ها تصمیم اقتصادی گرفته شده است.

شافعی با انتقاد از روند حمایت دولت‌ها از بخش خصوصی گفت: نگاهی به سیاست‌های کشور نشان می‌دهد که حمایت از تولید بیشتر ناشی از چانه‌زنی بوده تا برنامه‌های توسعه‌ای و تا زمانی که زمین و مستغلات و واسطه‌گری توجیه اقتصادی داشته باشد نمی‌توان انتظار توسعه و اشتغال را داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بخش‌های غیر مولد و رانت‌خواری مدت‌هاست بلای جان کشور شده اصلاحات در حوزه نظام بانکی، خصوصی‌سازی، سیستم مالیاتی و مشورت‌خواهی است بخش خصوصی از الزامات توسعه‌ای اقتصاد کشور است . امروز وضعیت به گونه‌ای است که اگر مسئولین خواهان بهبود شرایط هستند باید یک برنامه‌ریزی مدون با مشارکت بخش خصوصی واقعی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما بارها درخواست اصلاح نظام بانکی را داشتیم. بارها گفتیم سیستم بانکی باید در خدمت توسعه اقتصادی باشد. صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات مالی باید شفاف ارائه شود امروز بخشی از نقدینگی جامعه به دلیل ورشکستگی موسسات مالی از جیب پر سخاوت مردم پرداخت می شود. آیا این حق است که از کیسه مردم کمبود موسسات مالی پرداخت شود. هزینه سوء مدیریت در اقتصاد کشور را فقرا می‌دهند. این زیبنده حکومت اسلامی نیست. این زیبنده نیست که برخی بخش‌ها در این حکومت حاضر به پرداخت مالیات نیستند در حالی که از منابع و امکانات کشور استفاده می‌کنند.

شافعی با خطاب قرار دادن وزیر اقتصاد گفت: جناب وزیر شما قانوناً پل ارتباطی دولت و بخش خصوصی هستید و بایستی از این ظرفیت استفاده کنید. ما داریم فرصت‌های خوبی را از دست می‌دهیم. بخش تولید ما به شرایط جدیدی رسیده، برخی از تولیدات ما رقابتی شده و بخشی از صادرات ما امروز بازارهای جهانی پیدا کرده. دردناک است که امروز این فرصت‌ها سوزانده می‌شود.

وی ادامه داد: ما در چنین شرایطی به دنبال اعتماد هستیم، باید در شرایط تحریم تسهیلات را اضافه کنیم اما متاسفانه داریم عکس آن عمل می‌کنیم. ما از فروردین ماه که وضعیت ارزی اینگونه شد مکاتبات با بخش‌های مختلف داشته‌ایم اما هیچ کدام از آنها حتی جواب یک نامه ما را نداده‌اند. اینها همان فرصت‌سوزی است.

کد N2034043

وبگردی