آفتاب

تصویب سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین بودجه سال 98 شهرداری تهران

تصویب سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین بودجه سال 98 شهرداری تهران

اعضای شورای شهر تهران با 17 رأی موافق سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین بودجه سال 1398 شهرداری تهران را به تصویب رساندند.

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی در جلسه امروز شورای شهر تهران در تشریح الزامات و سیاست‌های تدوین بودجه سال 1398 گفت: قطعا مدیریت هزینه، افزایش سرمایه گذاری، عدالت در مناطق، توسعه شبکه حمل و نقل، بهداشت اجتماعی و صیانت از باغات از مهمترین الزامات بودجه سال آینده است. سیاست‌های اجرایی و الزامات تامین بودجه نخستین بار در 22 آبان ماه سال 1386 به تصویب سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران رسید. طی سنوات گذشته هر سال سیاست‌های کلی از حیث محتوا و ساختار توسط اعضای شورا در دوره‌های پیشین به تصویب رسیده و بر همین اساس شهرداری تهران الزام داشته تا بودجه‌ای که برای سنوات مختلف اعلام می‌کند در چارچوب آن، بودجه خود را ارائه کند.

وی افزود: تولیت پیشنهاد مطرح شده در هفته گذشته به تصویب رسید و به کمیسیون‌ها ارجاع داده شد، در این راستا نظرات همکاران را گرفتیم و نسخه نهایی آن آماده شده است. با توجه به مسائل جدیدی که با آن روبرو هستیم الزاماتی را به آن اضافه کردیم چرا که تحریم‌های ظالمانه باعث رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کلان کشور شده که اثرات آن در بخش مسکن و اقتصاد شهری ملموس است.

فراهانی ادامه داد: از این منظر پیش بینی در خصوص اقتصاد سال آینده حاکی از آن است که رشد منفی اقتصادی از 1.5- تا 3- درصد وجود دارد. همچنین تورم 30 تا 50 درصدی نیز از سوی مراکز پژوهشی کشور اعلام شده است. به دلیل آنکه کسری بودجه اجتناب ناپذیر را در بخش عمومی خواهیم داشت لذا مهمترین بخش کار حاکمیت و انضباط مالی و شفافیت تدوین بودجه خواهد شد. چرا که تغییر نگاه شورای شهر و لزوم پیشرفت‌های تحول آفرین مبتنی بر مدیریت هزینه و افزایش سرمایه گذاری است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بخش‌های مهم سیاست‌های بودجه سال آینده گفت: مهمترین سیاست تدوین بودجه چند بخش خواهد بود. در بخش مصارف تاکید جدی بر مدیریت هزینه، کنترل هزینه، به خصوص در بخش شرکت‌ها، سازمان‌ها، مناطق و تشکیل ستادی برای این موضوع و همچنین جلوگیری از کسری بودجه مورد انتظار خواهد بود.

وی تاکید کرد: برآورد ما در سال آینده این است که اگر بودجه مصوب سال 1397 را بخواهیم اجرایی کنیم با تورم مورد انتظار رقم بودجه از 17 هزار و 400 میلیارد به 22 هزار و 420 میلیارد تومان خواهد رسید و به همین دلیل در خوش بینانه ترین حالت منابع ما تنها کفاف 17 هزار میلیارد را خواهد داشت. به همین دلیل مسائلی مطرح بوده که بخش سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار بگیرد و در کنار آن الزامات آن نیز دیده شود.

فراهانی تصریح کرد: مسئله عدالت در توزیع متوازن در مناطق و محلات از جمله الزاماتی است که از سوی شورا برای کاهش فاصله شمال و جنوب دیده شده است. همچنین معتقدیم که جهت گیری بودجه باید به سمت مسائل ترافیک و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی باشد، در این راستا مهمترین چشم انداز بودجه سال آینده باید تاکید بر این مهم باشد.

وی افزود: مسئله دیگر با توجه به بحث زلزله و تاب آوری تهران این است که این موضوعات در بودجه مورد تاکید قرار گیرد. صیانت و حفاظت از باغات و توسعه فضای سبز با توجه به کمبود سرانه‌های فضای سبز در اکثر مناطق از جمله تاکیدات بودجه سال آینده است. همچنین حفاظت از بافت تاریخی و ساماندهی سیما و منظر شهری باید مد نظر قرار گیرد. همچنین بحث سلامت اجتماعی، سبک زندگی و بهداشت روانی از جمله مهمترین مسائلی است که برای بودجه سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد.

فراهانی با تاکید بر اینکه چهار جهت گیری مختلف در منابع دیده شده است، افزود: ما بر اساس سرمایه گذاری بخش خصوصی باید پروژه‌ها را اجرا کنیم. استفاده از اوراق مشارکت و در نهایت پیگیری طلبی که از سال‌های گذشته از دولت داریم در بودجه دیده شده است.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا پس از بحث و بررسی در خصوص سیاست‌های اجرایی طرح بودجه سال آینده شهرداری تهران این طرح را با 17 رأی موافق به تصویب رساند.

انتهای پیام

کد N2033990

وبگردی