آفتاب
در دومین مجمع عمومی ویراستاران مطرح شد:

لزوم توجه به تعیین تعرفه ویراستاری

لزوم توجه به تعیین تعرفه ویراستاری

دومین مجمع عمومی انجمن صنفی ویراستاران عصر دیروز با حضور اعضای این صنف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر عصر روز شنبه ۲۴ آذرماه دومین مجمع عمومی انجمن صنفی ویراستاران با حضور هیئت ‌مدیره و اکثر اعضای انجمن و نمایندۀ وزارت کار، در دفتر این انجمن برگزار شد.

در این نشست، اعضای هیئت مدیره و بازرس، فریبرز مجیدی، فتح‌الله فروغی، هومن عباسپور، مهدی قنواتی، بهروز صفرزاده، بهنام رمضانی‌نژاد و مهناز مقدسی و نازنین خلیلی‌پور در این مجمع حضور داشتند. فریبرز مجیدی رئیس هیئت‌مدیره، گزارش عملکرد سال دوم انجمن را قرائت کرد. ارائه گزارش بازرس و خزانه‌دار بخش بعدی مراسم بود و در ادامه، انتخابات تعیین بازرس برگزار شد. بهنام رمضانی‌نژاد به عنوان بازرس اصلی و نازنین خلیلی‌پور به عنوان بارزس علی‌البدل برای دومین سال پیاپی انتخاب شدند.

پس از انتخابات، جلسۀ گفت‌وگو با اعضا برگزار شد. نخست به فعالیت‌های انجمن از زمان تأسیس اشاره شد، از جمله برگزاری دو دورۀ عمومی آموزش ویرایش، کارگاه‌های تک‌درس تخصصی، حمایت از حقوق مادی و معنوی ویراستاران، فعالیت‌های کمیسیون پژوهش در تهیۀ بانک اطلاعاتی منابع حوزۀ ویرایش، جمع‌آوری شیوه‌نامه‌های جهانی و تهیۀ رؤس شیوه‌نامۀ انجمن. در ادامه، اعضای انجمن موضوعات گوناگونی را، در قالب پرسش یا پیشنهاد، مطرح کردند و نظر هیئت مدیره را جویا شدند، از جمله به مشکلات رشتۀ کارشناسی ارشد نگارش و ویرایش اشاره کردند. یکی از اعضا، از ساختار برنامۀ درسی، نداشتن پایان‌نامه، و همسو نبودن دروس این رشته با نیازهای نشر انتقاد کرد. موضوع مهم دیگر ارتباط با ناشران بود که بر ضرورت گسترش این ارتباط تأکید شد. همچنین به نحوۀ جذب اعضا برای همکاری در کمیسیون‌های امور ویرایشی، و برنامه‌ریزی و پژوهش اشاره و راه‌های همکاری با این دو کمیسیون بیان شد.

سپس دربارۀ انتشار کتاب‌های متعدد در حوزۀ نگارش و ویرایش و نبودن معیار مشخص برای تشخیص اعتبار آنها، به فعالیت کمیسیون پژوهش اشاره شد که از مدت‌ها پیش، طرح معرفی جامع این کتاب‌ها و نقدونظرهایی که دربارۀ این کتاب‌ها مطرح شده به اجرا درآمده و به‌زودی این معرفی‌ها در قالبی که در فضای مجازی قابل دستیابی باشد عرضه خواهد شد. مبحث بعدی که در این نشست به آن پرداخته شد کتابخانۀ دیجیتال ویرایش بود که در کتابخانۀ حسینیۀ ارشاد دایر شده و از دستاوردهای همکاری با این کتابخانه بوده است.

در بخشی از این رویداد اعلام شد در آینده و پس از انجام بررسی‌های لازم، انجمن صنفی ویراستاران درصدد است تعریفی برای ویرایش و انواع ویراستار ارائه کند و با توجه به توانمندی ویراستاران و میزان ویرایشی که در هر کتاب انجام می‌شود، راهکارهایی برای تعیین تعرفه عرضه کند.

کد N2033913

وبگردی