آفتاب
دبیر شورای تحول علوم انسانی:

۸۵ برنامه علوم انسانی تدوین شد/ تالیف ۲۸۰ عنوان کتاب

۸۵ برنامه علوم انسانی تدوین شد/ تالیف ۲۸۰ عنوان کتاب

دبیر شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: ۸۵ برنامه علوم انسانی تدوین شده و ۲۸۰ عنوان کتاب در دست تالیف است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحمید طالب زاده صبح امروز در برنامه شنبه های انقلاب که با موضوع علم و نخبگان در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با ارائه گزارشی از اقدامات شورای تحول گفت: در حال حاضر شورای تحول ارتقاء علوم انسانی، بررسی و تدوین مجدد سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی را در دستور کارش قرار داده است، این رشته ها ۱۶ رشته هستند،   یعنی ۱۶ رشته علوم انسانی هستند که مورد توجه و در اولویت شورای تحول قرار دارند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۸۵ برنامه درسی علوم انسانی در مقاطع مختلف تدوین شده که این موضوع جدا از بحث بازنگری است تاکنون بیش از ۸۰ برنامه درسی علوم انسانی در مقاطع مختلف تدوین شده است. این سرفصل ها به دست اساتید تدوین شده که در حال حاضر حدود ۲۸۰ عنوان کتاب جدید در دست تالیف است که ۱۳ کتاب آن تالیف شده و مابقی مراحل تالیف را طی می کنند.

دبیر شورای تحول و ارتقا علوم انسانی افزود: کار شورای تحول، تدوین مجدد است؛ یعنی تدوینی که با توجه به معیار های تحولی یعنی، بومی‌سازی، روزآمدی، کارآمدی و اسلامی‌سازی صورت گیرد، وقتی یک برنامه با توجه به این معیارها تدوین مجدد می شود ما به آن می گوییم برنامه ریزی تحولی، اکنون بیش از ۸۵ برنامه تحولی طی چند سال گذشته تصویب شده است.

طالب زاده ادامه داد: اول باید برنامه آسیب‌شناسی شده، نقاط ضعف و قوت برنامه شناسایی شود، برنامه‌هایی که شبیه این برنامه ها در دانشگاه‌های مختلف دنیا انجام می شود، مورد توجه قرار گرفته و بازبینی شود، سرفصل های آن بررسی و استخراج شود و همه برنامه ها با توجه به معیارهای شورای تحول ارزشیابی شود.

دبیر شورای تحول و ارتقا علوم انسانی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد، برنامه‌های تازه‌ای متناسب با بحث تحول از نو تعریف می شود، ممکن است سرفصل‌هایی تعریف شود که تاکنون اصلا مطرح نشده و همچنین در برنامه حال حاضر دنیا هم نبوده، آنها باید دوباره تالیف و برایشان منابعی دیده شود. ممکن است منابعی برای آنها وجود نداشته باشد در این صورت باید برای این ها منابعی تدوین کرد و سپس سرفصل آن آماده شود.

وی افزود: بعد از طی تمام این مراحل، پیش‌نویس یک برنامه آماده می شود، سپس باید به آرای عمومی اساتید این رشته گذاشته شود تا نظرات خود را بیان کنند و نشست‌هایی در این زمینه برگزار شود. بیشتر این برنامه‌ها در وزارت علوم برگزار می‌شود.

طالب زاده تاکید کرد: مشارکت کاملا نزدیک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تحول مسبب چنین برنامه هایی است، سپس نظرات باید توسط کارگروه ها بررسی شود، بعد از این مراحل برنامه آماده می شود که به صحن شورای تحول وارد شود.

وی تاکید کرد: زمانی می توانیم از تحول علوم انسانی نتیجه بگیریم که علوم انسانی در ساخت مدیریت کشور حضور جدی داشته باشد و تا زمانی که مدیران کشور در رده های مختلف به علوم انسانی بی اعتنا باشند پیشرفتی نخواهیم داشت.

دبیر شورای تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: برای آنکه فارغ التحصیلان علوم انسانی بتوانند شایستگی حضور در مدیریت کشور و برنامه ریزی مدیریت کشور را داشته باشند لازم است تعلیماتی که به آنها داده می شود با فرهنگ کشور در ارتباط باشد و زمانی علوم انسانی به رسمیت شناخته می شود که با فرهنگ مرز و بوم ما ارتباط داشته باشد.

کد N2033828

وبگردی