آفتاب

دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق کم‌برخوردار ۲ بار در سال هیات علمی جذب می‌کنند

دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق کم‌برخوردار ۲ بار در سال هیات علمی جذب می‌کنند

در جلسه اخیر هیات عالی جذب شورایعالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد دانشگاههای بزرگ علوم پرشکی یکبار در سال و دانشگاههای علوم پزشکی کم برخوردار که امکان جذب هیات علمی را ندارند و به منظور ایجاد فرصت برای آنها ۲ بار در سال امکان فراخوان جذب هیات علمی علوم پزشکی را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید علی حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام این خبر، با اشاره به برگزاری جلسه اخیر هیات عالی جذب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از بررسی پیشنهادات وزارت بهداشت و معاونت آموزشی وزارت متبوع در خصوص فرآیند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و ضمن ارائه گزارشی از روندجذب هیات علمی علوم پزشکی در یکسال گذشته اظهار داشت: از سال ۹۲ به طور متوسط ۱۲۰۰ نفر عضو هیات علمی جذب شده است و با توجه به بازنشستگی حدود ۱۹۰۰ نفر عضو هیات علمی در طول پنج سال گذشته و تحصیل حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در وزارت بهداشت و به منظور جبران کمبود اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی بناچار و متاسفانه افرادی که متعهد به خدمت به عنوان ضریب k به وزارت بهداشت بوده اند را  به عنوان عضو هیات علمی موقت به دانشگاههای علوم پزشکی تزریق کنیم تا در امور مربوط به آموزش علوم پزشکی خللی وارد نشود.

دکتر حسینی یادآور شد: با توجه به اینکه هیات علمی های موقت و ضریب k به دلیل زمان کم خدمت ،کیفیت و بهره وری لازم را ندارند و طبیعاً نمی توانیم برای یک برنامه طولانی مدت که نیاز جدی حوزه آموزش و پژوهش می باشد، روی این عزیزان حساب کنیم لذا در تلاش هستیم تا با هماهنگی مدیران زحمتکش در سازمان امور استخدامی کشور و معاونت توسعه وزارت بهداشت هر چه سریعتر فراخوان سراسری جذب هیات علمی وزارت بهداشت را برگزار کنیم .

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت به پیشنهاداتی که در جلسه اخیر هیات عالی جذب شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد تائید قرار گرفت اشاره کرد و افزود: مقرر شد فرآیند جذب اعضای هیات علمی براساس سند آمایش سرزمینی و کلان مناطق ۱۰ گانه کشور صورت گیرد و دانشگاههای علوم پزشکی و کلان مناطق آمایشی طوری برنامه ریزی کنند که در راستای توسعه دانش های بین رشته‌ای و ماموریت های ویژه واسپاری شده حرکت کنند تا از طریق جذب اعضای هیات علمی بتوانیم در راستای اهداف پیش بینی شده در برنامه های طرح تحول گام برداریم.

وی تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد دانشگاههای بزرگ یکبار در سال و دانشگاههای کم برخوردار که فرصت زیادی برای جذب هیات علمی ندارند ۲ بار در سال فراخوان جذب هیات علمی داشته باشند.

دکتر حسینی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از افراد توانمند با سنین پایین اظهار داشت: از این پس سقف سنی برای جذب مرتبه مربی ۳۰ سال و مرتبه استادیار ۴۰ سال خواهد بود. البته این سقف سنی با تائید صلاحیت علمی و توانمندی افراد توسط هیات ممیزه مرکزی وزارت بهداشت ،تا ۵ سال هم قابل افزایش است. یعنی برای جذب مربی حداکثر تا ۳۵ سال و استادیار تا ۴۵ سال بعنوان سقف سنی می توانیم عضو هیات علمی جذب کنیم.

رئیس مرکز امور هیات علمی تاکید کرد: باید در مسیری گام برداریم تا اعضای هیات علمی جوانتر با توانمندی های بیشتر و با ماندگاری طولانی تر به حوزه آموزش و پژوهش ورود کنند که براین اساس در نظر است تا برای آن دسته از افرادی که متقاضی تبدیل وضعیت از استخدام کشوری به هیات علمی هستند سنوات خدمتی ۱۵ سال لحاظ شود و در نتیجه افرادی که بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت در استخدام کشوری دارند ،نمی توانند عضو هیات علمی در وزارت بهداشت باشند.

وی افزود: البته در این جلسه تاکید شد اگر در هیات اجرائی جذب دانشگاه بر روی فردی که توانمندی بالایی از لحاظ علمی داشت اجماع حاصل شد دانشگاه می تواند به صورت هیات علمی قراردادی یکساله با فرد مورد نظر همکاری کند و اگر افراد توانمند توانستند در فاصله زمانی بین فراخوان ها با تائید هیات اجرایی جذب دانشگاهها، هیات علمی قراردادی یکساله باقی بمانند، آنگاه امکان شرکت این متقاضیان در فراخوان های سراسری فراهم خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر حسینی در پایان ابراز امیدواری کرد که آنچه در هیات عالی جذب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد تائید و تصویب قرار گرفت بتواند منشا اثر مفید برای فرآیند و بهبود ساختار حوزه علوم پزشکی کشور باشد.

انتهای پیام

کد N2033075

وبگردی