آفتاب

سخنان مقامات آمریکایی درباره مذاکره و توافق جدید بی‌ارزش است

سخنان مقامات آمریکایی درباره مذاکره و توافق جدید بی‌ارزش است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سخنان مقامات آمریکایی درباره مذاکره و توافق جدید، بی‌ارزش و مصداق آزموده را آزمودن است.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات کریستوفر فورد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در منع اشاعه و امور بین‌الملل گفت: کریستوفر فورد هم مثل برخی همکاران خود متاسفانه بر اساس آرزوهای خام خود اظهارنظر کرده است و قطعا اگر فقط یک بار دیگر به سخنان خود نگاهی داشته باشند متوجه تناقض‌ها و ناراستی‌‌‌‌های سخنان بیهوده و بی‌‌‌‌اساس خود خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه آمریکا بزرگترین ناقض تعهدات بین‌‌المللی است و نقض و سرپیچی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نمونه بارز رفتارهای یک دولت ناآرام، سرکش و لجوج است، اظهار داشت: جامعه بین‌‌‌المللی براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برجام را توافقی می‌‌‌داند که باید مفاد آن از سوی همه کشورها و طرف‌‌‌‌های ذیربط رعایت شود. به ویژه همه طرف‌‌‌‌های اصلی آن، یعنی کشورهای پنج به علاوه یک باید متعهد و پایبند به تعهدات خود باشند اما این کشور قانون‌‌‌‌گریز و قانون‌‌‌شکن آمریکا بود که بدون هیچ دلیل و مستندی و با وجود اینکه آژانس بین‌‌‌‌‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را تایید کرده بود، اقدام به خروج یکجانبه و غیرقانونی از این توافق کرد و به رویکرد علنی این کشور در اصرار بر عدم اجرای تعهدات بین‌‌‌‌المللی خود اد‌‌امه داد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار با تاکید بر اینکه سرپیچی، سرکشی و کینه‌‌‌‌‌توزی دولت فعلی آمریکا در قبال برجام حتی پس از خروج این کشور از برجام با تهدید سایر کشورها به اجرای آن نیز متوقف نشده است، تصریح کرد: این کشور، بی‌‌توجه به تمامی موازین بین‌‌‌المللی و حقوقی در رویکردی نادر و بسیار خطرناک، کشورهایی که پایبند به قطعنامه ۲۲۳۱ مانده‌‌‌اند را یا مجازات می‌‌‌‌کند یا به صورت مصرانه با اعزام هیات‌‌‌های مختلف، تهدید به مجازات و تحریم و تحدید می‌‌کند. 

قاسمی ادامه داد: برجام به حفظ صلح و امنیت منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی کمک قابل توجهی کرده است و نقض این توافق و قطعنامه شورای امنیت اقدامی بی‌‌‌ثبات‌‌‌کننده و در جهت تخریب و تهدید صلح و امنیت بین‌‌‌المللی و منطقه‌‌‌ای است و این کشور باید پاسخگوی عواقب تضعیف این توافق باشد.

وی با بیان اینکه سخنان این مقام آمریکایی و دیگر مقامات آن کشور پیرامون برجام و برنامه موشکی ایران که عملا نشان داده‌‌اند پایبند به تعهدات خود و هیچ قاعده و عرف بین‌‌‌‌‌المللی نیستند و در همه زمینه‌‌‌ها رویکردی مبتنی بر استانداردهای دوگانه دارند، برای ما کاملا بی ارزش شده است، خاطرنشان کرد: سخن از مذاکره و توافق مجدد مصداق آزموده را آزمودن است. ما دولت قانون‌‌‌شکن آمریکا را به احترام به حقوق بین‌‌‌الملل و پایبندی به تعهدات بین‌‌المللی خود فرامی‌‌خوانیم.

کد N2031668

وبگردی