آفتاب

ضرورت ایجاد مرزهای اخلاق حرفه‌ای در بیمارستانها/صدور کارنامه برای اعضای هیات علمی از ماه آیند

ضرورت ایجاد مرزهای اخلاق حرفه‌ای در بیمارستانها/صدور کارنامه برای اعضای هیات علمی از ماه آیند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دیدار مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه، گروه‌های آموزشی را بازوی قدرتمند مدیریتی دانشگاه معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر آقاجانی در دیدار با مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه که با حضور هیات رییسه دانشگاه برگزار شد، با اشاره به نحوه انتخاب مدیران گروه‌های آموزشی، با بیان اینکه انتخاب مدیران گروههای آموزشی صنفی نیست، ادامه داد: گروه آموزشی بازوی قدرتمند مدیریتی دانشگاه است و انتخاب افراد صرفا بر اساس آرا نمی‌تواند سیاست‌های اصلی آموزشی دانشگاه را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه جای فکر جمعیتی است، گفت: انتخاب مدیران گروه‌ها بر اساس عملکرد گذشته و برنامه‌هایی که ارائه کرده‌اند انجام می‌شود و در مرحله بعد نیز صرفا بر اساس نتایجی که گروه به دست آورده، انتخاب می‌شود.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با تاکید بر استمرار جلسات با گروه های آموزشی به منظور شناسایی کمبودها و نیازها، پیگیری موثرتر و ارائه راهکارها، ادامه داد: باید نسبت به تمامی موضوعات دانشگاه حساس باشید تا نام والای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را اعتلا دهیم و این مهم  مشروط بر آن است که خودمان را متعلق به دانشگاه بدانیم و دستمان به زانوی خودمان باشد.

ایجاد ظرفیت های جدید برای فرصت های مطالعاتی

 وی در ادامه به ایجاد ظرفیت های مناسب دانشگاه در فرصت های مطالعاتی اشاره کرد و برنامه ریزی در راستای اعزام هدفمند پزشکان جوان و علاقه‌مند و مسلط به زبان انگلیسی برای کسب مهارت های جدید در کشورهای توسعه یافته و سپس متعهد شدن برای ایجاد آنها در گروه را خواستار شد.

انتقال دانش ۱۵ مهارت بالینی به داخل کشور

 دکتر آقاجانی تاکید کرد: اسم دانشگاه شهید بهشتی باید با خدمات نوین شناخته شود و برای آنکه متمایز شویم باید بتوانیم ۱۵ مهارت بالینی در کشورهای توسعه یافته را که در کشور انجام نمی‌شود در داخل اجرا کنیم.

راهکارهایی برای ایجاد تعادل در ساعات کار دستیاران

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به حجم بالای کار در برخی گروه‌ها، تلاش معاونت آموزشی برای احیای روش دستیار ثابت در برخی بیمارستان ها و برنامه ریزی در ساعات دستیاری را خواستار شد و گفت: دانشگاه آمادگی دارد فارغ التحصیلان را به عنوان دستیار و اعضای ثابت بخش همراه با ساعت کار و مزایای مشخص به منظور ایجاد تعادل در ساعات کار دستیاران استخدام کند.

ضرورت ایجاد ضوابط و مرزهای اخلاق حرفه ای در بیمارستان ها

وی با اشاره به ضرورت ایجاد ضوابط و مرزهای اخلاق حرفه ای توسط مدیران گروهها در بیمارستانها و افزود: دانشجویان باید اخلاق حرفه ای، رفتار و کردار، گفتار و نحوه ارتباط با بیمار را از اساتید خود بیاموزند و به کوچکترین رفتار استاد خود توجه داشته باشند؛ بنابراین باید همواره اخلاق حرفه ای داشته باشید زیرا نقش شما در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمی کردن آموزش و هزینه کردن در این بخش را ارزشمند برشمرد و افزود: اصل نقش ما معلمی است و  لازم است تغییر ملاک ها را در هیات ممیزه ایجاد کنیم.

 جذب اعضای هیات علمی با تمرکز بر نخبگان

 به گفته وی برای جذب بالاتر اعضای هیات علمی باید در جامعه تخصصی القا کنیم که دانشگاه برترین ها را جذب کرده و برای هیچ فردی از قبل تصمیم گرفته نمی شود، درغیراینصورت جایگاه علمی دانشگاه مسیر خوبی را طی نمی‌کند.

دکتر آقاجانی، جذب اعضای هیات علمی با تمرکز بر نخبگان را از جمله سیاست های دانشگاه دانست و گفت: شناسایی و جذب افراد نخبه مشروط بر اینکه واجد نخبگی و ارزش افزوده باشد می تواند اتفاق بزرگ علمی را در دانشگاه رقم بزند و در این مسیر دانشگاه به رغم محدودیت ها آمادگی جذب نخبه ها از اقصی نقاط کشور را دارد.

 طراحی مدل ارزیابی وضعیت علمی اعضای هیات علمی

همچنین دکتر امیرمحسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه نیز در این جلسه با تاکید بر حاکمیت سیستم بر افراد به جای حاکمیت افراد بر سیستم، از طراحی مدلی برای ارزیابی وضعیت علمی اعضای گروه های آموزشی بالینی و پایه خبر داد و گفت: بزرگترین سرمایه دانشگاه نیروی انسانی و اعضای هیات علمی آن است.

وی با تاکید بر ضرورت بهبود و توسعه زیرساختها، افزود: در بخش آموزش باید به فکر تضمین کیفیت اعتبارسنجی و اعتباربخشی باشیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برنامه‌های دانشگاه در راستای تضمین کیفیت اعتباربخشی است، گفت: برنامه‌های توسعه‌ای ما شامل تمرکز بر تمایز دانشگاه، ظرفیت‌سازی برای کسب مرجعیت علمی در آموزش، بستر سازی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم و بین‌المللی سازی در آموزش است که باعث ارتقای جایگاه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه می‌شود.

 دکتر ضیایی با بیان اینکه ۳۶۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در طراحی این برنامه‌ها کمک می‌کنند، توضیح داد: این اقدامات شامل طراحی مدل ارزیابی وضعیت علمی، تعیین معیارهای سنجش در حیطه های آموزشی، پژوهشی و درمانی، بررسی وضعیت گروه های بالینی و ارائه بازخورد به آنها، برنامه جامع آموزش بالینی با محوریت بیمار، برنامه جامع ارتقای نظام کیفیت و کمیت تحصیلات تکمیلی، تدوین سند تمایز و مرجعیت آکادمیک دانشگاه، تدوین نقشه توسعه کمی اعضای هیئت علمی دانشگاه در پنج سال آتی، تهیه کارنامه عملکرد اعضای هیات علمی و تدوین شش طرح مرتبط با برنامه تحول برای ارسال به سامانه نصر می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه وضعیت علمی تمامی گروه‌های دانشگاه بر اساس دیتاهای معتبر مشخص است، گفت: وضعیت دانشگاه ما در مقایسه با دانشگاه های علوم پزشکی کشور، منطقه و جهان نیز معلوم است و می دانیم که در کدام یک از قسمت ها مزیت نسبی داریم و این مزیت نسبی شرایطی را برای ما ایجاد می‌کند که می‌توانیم در آن بخش‌ها در کشور مرجع باشیم. البته از حوزه هایی که در آنها نقاط ضعف داریم نیز غافل نشده ایم و باید روی این حوزه‌ها نیز برنامه ریزی کرده و آنها را ارتقا دهیم.

تاکید بر اهمیت ایجاد تحول در آموزش بالینی

وی ادامه داد: منظور از مرجعیت این است که در آموزش، پژوهش، مدیریت دانش و کاربست دانش مرجعیت داشته و در حوزه صنعت خدمات، سیاست، اجتماع، علم و بین الملل نقش آفرینی کنیم.

دکتر ضیایی با تاکید بر اهمیت تحول در آموزش بالینی، تصریح کرد: در همه جای دنیا نظام آموزش بالینی بخشی از نظام سلامت است و این دو حوزه نمی توانند از هم جدا باشند. دانشگاه برای این مسئله نیز برنامه دارد و برای آن شاخص هایی را در نظر گرفته است. این شاخص ها در راستای اهداف دانشگاه برای ارتقای بهره وری در بیمارستان ها است و نهایتاً بازخورد نتایج این شاخص ها به بیمارستانها و گروه های آموزشی اعلام می‌شود.

طراحی مدل ارزیابی وضعیت علمی اعضای گروه ها

دکتر ضیایی، طراحی مدل ارزیابی وضعیت علمی اعضای گروه‌های آموزشی بالینی و پایه را از دیگر برنامه های دانشگاه عنوان کرد و گفت: در یک محیط آکادمیک مهم این است که آکادمی بر افراد حاکم باشد اما در سال های قبل گاهی برعکس این موضوع اتفاق افتاده، بنابراین مهم این است که فعالیت ها بر اساس ماموریت دانشگاه انجام شود.

صدور کارنامه برای اعضای هیات علمی از ماه آینده

وی با بیان اینکه برای هر عضو هیات علمی کارنامه ای در نظر گرفته شده که به صورت محرمانه برای اعضای هیات علمی و دپارتمان ها ارسال می شود، گفت: هدف از تهیه این کارنامه قابل استخراج شدن شرایط اعضای هیئت علمی است، البته جزئیات طرح این کارنامه احتیاج به تکمیل دارد و از پایان این ماه فعالیت اعضای هیئت علمی از طریق این کارنامه اطلاع داده می شود.

 ضرورت ارتقای وضعیت دانشگاه در آزمون بورد

 وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ارتقای وضعیت دانشگاه در آزمون بورد، گفت: علی رغم بحث‌هایی که در خصوص اعتبار این آزمون مطرح می شود، اما به هر حال این آزمون یک متر ملی است و ما بر اساس آن در حوزه های ستادی وزارت بهداشت ارزیابی خواهیم شد.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت جلب مشارکت اعضای گروه ها، گفت: برنامه دانشگاه، ارتقای آموزش به صورت سیستماتیک است.

افراد فاقد صلاحیت بالینی فارغ التحصیل نشوند

 وی با تاکید بر اهمیت صلاحیت بالینی، عنوان کرد: ما باید این صلاحیت بالینی را ایجاد و ارزشیابی کنیم و تا صلاحیت بالینی ایجاد نشده نباید اجازه دهیم که فراگیر ما از محیط خارج شود زیرا مسئولیت شرعی، قانونی و حقوقی آن با ماست.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به اهمیت اقتصاد، یادآور شد: هیچ امری بدون توجه به اقتصاد محقق نمی شود و ما به عنوان اعضای هیئت علمی نمی توانیم بگوییم با اقتصاد بیمارستان، دانشگاه و یا کشور کاری نداریم بلکه باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این نشست مدیران گروه های آموزشی به مواردی نظیر آموزش دستیاران، جذب هیات علمی، دوره های مهارت کوتاه مدت داخلی و بین المللی، ارتقا سهم دانشگاه در بوردهای تخصصی، جذب فلوشیپ های خارجی، استقبال از شیوه انتخاب مدیران گروه، استقبال از برنامه‌های داشبورد مدیریتی و نوسازی تجهیزات آموزشی اشاره کردند.

انتهای پیام

کد N2031633

وبگردی