آفتاب

حفره ایستگاه فضایی عایق‌بندی شد+تصاویر

حفره ایستگاه فضایی عایق‌بندی شد+تصاویر

اولگ کانوننکو و سرگئی پروکوپیف فضانوردان روسکاسموس با یک راهپیمایی فضایی توانستند به عملیاتی دست بزنند که تاکنون در تاریخ فضانوردی سابقه نداشته و بسیار خطرناک به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا؛ اما دلیل این راهپیمایی بررسی بدنه خارجی ناو سایوز ام.اس-۹ بود. در نیمه شب ۳۰ ماه اوت گذشته، مسئولان مرکز هدایت پرواز متوجه شدند فشار هوا در آن ایستگاه تا حدودی کاهش یافته است. صبح روز بعد به هر شش فضانورد ساکن ایستگاه دستور داده شد که به دنبال جستجو و یافتن منبع نشت هوا باشند و مشخص شد منشاء این مشکل سوراخی ۲ میلی‌متری در بخش مداری سایوز است. سوراخ بلافاصله از داخل گرفته و فشار هوا به حال عادی بازگشت.

تحقیقات کمیسیون بررسی این اتفاق به این نتیجه رسید که یک خرابکار ناشناس پس از هشت بار تلاش توانسته است این سوراخ را بوجود آورد. از آنجا که بخش مداری ناو سایوز به زمین بر نمی‌گردد، قرار شد یکی از فضانوردان سفینه بعدی و پروکوپیف، -فضانوردی که در ایستگاه فضایی مشغول فعالیت بود- با انجام یک راهپیمایی، محل سوراخ را از بیرون سفینه بررسی کنند.

دیشب اولگ کانوننکو و سرگئی پروکوپیف با انجام یک راهپیمایی و ضمن عملیاتی پیچیده توانستند ضمن بررسی محل سوراخ، از آن فیلم و عکس تهیه کنند. آنها همچنین از این محل و ماده‌ای که برای پر کردن سوراخ استفاده شده بود نمونه‌برداری کردند.

بطور معمول در راهپیمایی‌های فضایی از دستگیره‌های نصب شده بر روی بدنه خارجی ایستگاه فضایی برای گیر دادن قفل کمربند ایمنی فضانوردان استفاده می‌شود که آنها در فضا رها نشوند اما بدنه خارجی ناو سایوز فاقد چنین دستگیره‌هایی هستند به همین دلیل فضانوردان باید از جرثقیل تلسکوپی استرلا که در روی قسمت خارجی بخش روسی ایستگاه فضایی نصب است استفاده می‌کردند.

در آغاز این راهپیمایی، استرلا از داخل یک حلقه فلزی که وسایل مورد نیاز به آن با سیم‌های مخصوصی بسته شده بود گذرانده شد سپس پروکوپیف، پوتین‌های لباس فضایی کانوننکو را در نوک جرثقیل قفل کرد تا وی بتواند به سایوز نزدیک شود. بعد از رسیدن کانوننکو به سایوز، پروکوپیف با استفاده از قفل، کمربند نجات خود را به حلقه فلزی ابزارها متصل کرد و با هل دادن حلقه از انتهای جرثقیل خود را به کانوننکو رساند.

در این مرحله حساس کانوننکو با استفاده از ابزارهایی مانند چاقوی بلند بسیار تیز و قیچی، در محل سوراخ که از قبل بطور دقیق توسط کارشناسان مشخص شده بود، پارچه روکش سایوز و لایه‌های ضد حرارتی و محافظ‌های ریزشهاب سنگ‌ها را به شکل یک مربع برید و آن را کنار زد و محل سوراخ مشخص شد. وی ضمن برداشتن فیلم و عکس از سوراخ که با ماده‌ای پر شده بود، از این ماده نمونه‌برداری کرد. سپس محل با استفاده از موادی مخصوص مجددا عایق‌بندی شد.

این راهپیمایی که دویست و چهاردهمین عملیات خارج از  ایستگاه فضایی بین‌المللی بشمار می‌رود پس از هفت ساعت و ۴۵ دقیقه، یک ساعت و ۱۴ دقیقه بیشتر از زمان برنامه پیش‌بینی شده پایان یافت و فضانوردان سالم، به ایستگاه فضایی بین‌المللی بازگشتند. گرچه آنها موفق به انجام تمام وظایف برنامه‌ریزی نشدند زیرا قرار بود کانوننکو و پروکوپیف دو محفظه مربوط به آزمایش‌های "تست" و "اندورنس" که در بیرون ایستگاه بود را بردارند البته این کار اولویت نداشت.

انتهای پیام

کد N2031223

وبگردی