آفتاب

۹۲ درصد صادرات کشور از مرزهای آبی انجام می‌شود

۹۲ درصد صادرات کشور از مرزهای آبی انجام می‌شود

جانشین معاون آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ۳۷ درصد مرزهای کشورمان، مرز آبی است، گفت: این مرزها ۹۲ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است و در مقابل ۶۳ درصد مرز خشکی داریم که صرفا هفت درصد از صادرات را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان‌ شرقی، امیر دریادار شهرام ایرانی در همایش تبیین دکترین مقاومت در دانشگاه تبریز با بیان این‌که دانش و علم پایه اصلی دکترین مقاومت است، اظهار کرد: ۴۴ کشور جهان در خشکی محصورند و به دریاهای آزاد راهی ندارند، اما ایران اسلامی بدون واسطه با اقیانوس هند و دریاهای آزاد جهان ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که دشمنان از ایران اسلامی هراس دارند این است که سرزمین ما محصور در خشکی‌ها نبوده و به دریاهای آزاد دسترسی دارد، گفت: ما به واسطه دسترسی به آب‌های آزاد، به راحتی در تمامی نقاط حضور داریم و به زودی در دورترین نقاط جهان نیز حضور خواهیم یافت.

وی با تاکید بر اینکه نیروی دریایی کشور در چهار نقطه کلیدی دریایی "تنگه هرمز، تنگه باب‌المندب، کانال سوئز و تنگه مالاکا" حضور دائمی و فعال دارد، افزود: از این طریق شاهرگ اقتصادی کشور در امنیت کامل قرار گرفته، به گونه‌ای که هیچ تهدیدی نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند.

جانشین معاون آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه بالغ بر ۹۰ درصد تجارت جهانی حمل و نقلی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌گیرد، گفت: اهمیت ارتباط دریاها بسیار زیاد بوده و در سرنوشت کشورها نقش ویژه‌ای دارد.

وی با بررسی جایگاه ایران در نظریات ژئوپلتیکی تاکید کرد: در تمامی نظریات، ایران به عنوان یک جزیره مهم مطرح شده است.

وی در ادامه با بررسی جایگاه ایران در آسیای جنوب غربی و با بیان اینکه ۱۵ کشور در منطقه غرب آسیا وجود دارد، افزود: موقعیت جغرافیایی، استکبارستیزی، تعالی و آرمان‌های انقلاب، الهام‌بخشی برای ملت‌های جهان و ذخایر بی‌نظیر به ویژه در محدوده‌ دریاها از جمله دلایلی است که ایران اسلامی را آماج تهدیدات قرار داده است.

امیر دریادار ایرانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دشمنان جدی‌ای دارد، افزود: روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز صادر می‌شود و نگرانی دشمنان به این جهت است که ایران از طریق اژدرها بتواند این تنگه را ببندند.

وی بیان کرد: طبق موقعیت ژئوپلتیکی، ایران در شش موقعیت قرار دارد که سه مورد آن دریایی است.

جانشین معاون آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در ماه‌های بعدی با تجهیزاتی که وزارت دفاع تولید خواهد کرد، در اقیانوس اطلس نیز حضور پیدا خواهیم کرد، افزود: ناوگان نظامی، صنایع و زیرساخت‌های دریایی و ناوگان تجاری، سه راس مهم اقتدار قدرت دریایی است.

انتهای پیام

کد N2031057

وبگردی